FS som ugift par
-
fundiver199
Re: FS som ugift par
Hvis der er fastsat en udrejsefrist, så har man mig bekendt ikke længere lovligt ophold i Ægteskabslovens forstand.
Vil hun mon skulle op til den nye indvandringsprøve ved ny ansøgning om FS? Hun er jo næsten færdig med sprogskolen, som vel må være noget højere niveau end den prøve?
-
fundiver199
Hun kan slippe for indvandringsprøven, hvis hun har boet 5 år i Danmark og har bestået prøve i dansk på niveau 2. Men på den positive side vil hun vel næppe have problemer med at bestå prøven, når hun er så langt i integrationsforløbet.
Så det er vel mest af alt et spørgsmål om, at der skal sættes 3.000 af på budgettet til denne overflødige prøve. Der skal i øvrigt også sættes 5.000 af til ansøgningsgebyr, da der i.f.m. finansloven for 2010 efter alt at dømme bliver indført et nyt ansøgningsgebyr på krav fra Dansk Folkeparti.
Så også rent økonomisk virker EU-reglerne jo efterhånden mere og mere tiltalende. Lægges udgiften til at stille bankgaranti på 62.231 i 7 år oven i de 8.000 til indvandringsprøve og ansøgningsgebyr, så er der da i hvert fald til 2 x flytteomkostninger og vel også til lidt ekstra transportudgifter m.m.
Så det er vel mest af alt et spørgsmål om, at der skal sættes 3.000 af på budgettet til denne overflødige prøve. Der skal i øvrigt også sættes 5.000 af til ansøgningsgebyr, da der i.f.m. finansloven for 2010 efter alt at dømme bliver indført et nyt ansøgningsgebyr på krav fra Dansk Folkeparti.
Så også rent økonomisk virker EU-reglerne jo efterhånden mere og mere tiltalende. Lægges udgiften til at stille bankgaranti på 62.231 i 7 år oven i de 8.000 til indvandringsprøve og ansøgningsgebyr, så er der da i hvert fald til 2 x flytteomkostninger og vel også til lidt ekstra transportudgifter m.m.
Jeg kan godt se, at der med DF's nye idéer, er meget der taler for EU-reglerne. Hvordan gøres det bedst, kan jeg få min kæreste til DK på turistvisum, gifte os her, og så sammen flytte til Tyskland og søge FS der?
Vil der i øvrigt være problemer i at få turistvisum til hende, når hun endnu har nået at blive skilt fra sin mand?
Vil der i øvrigt være problemer i at få turistvisum til hende, når hun endnu har nået at blive skilt fra sin mand?
-
fundiver199
Visum burde ikke være noget problem, da man jo som frasepareret sagtens kan have en ny kæreste. Og for at få visum til at besøge en kæreste skal man blot kunne redegøre for, hvor og hvornår man mødte sin kæreste, og hvor og hvornår man sidst var sammen med denne. Og for jeres vedkommende er det jo ret sim-pelt, da I for nylig har været sammen i Danmark. I bør dog nok sørge for at få taget et par fotos af jer sam-men i Danmark, inden hun rejser til Thailand, så hun kan vedlægge disse fotos som dokumentation til en visumansøgning.
EU-regler eller danske regler er jo et spørgsmål, som I kan tage stilling til, når tiden kommer. Det er jo heller ikke helt ukompliceret at skulle flytte til et andet land, men ville da blot nævne muligheden for dig
EU-regler eller danske regler er jo et spørgsmål, som I kan tage stilling til, når tiden kommer. Det er jo heller ikke helt ukompliceret at skulle flytte til et andet land, men ville da blot nævne muligheden for dig
Har kigget lidt på EU-reglerne og kan se at det klart vil være en fordel. Specielt eftersom jeg alligevel kigger på job i Sønderjylland og det er jo bekvemt tæt på Flensborg.
Er det en mulighed, at jeg får min kæreste hertil på dansk turistvisum, og vi så sammen flytter til Tyskland og søger ophold efter EU-retten der? Eller kan det blive aktuelt, at hun må rejse hjem, når hendes danske turistvisum udløber og så søge FS til Tyskland fra hjemlandet (har læst at de tyske myndigheder kan være lidt besværlige)? og i så fald, hvor lang tid må hun så være udrejst fra Europa?
Er det en mulighed, at jeg får min kæreste hertil på dansk turistvisum, og vi så sammen flytter til Tyskland og søger ophold efter EU-retten der? Eller kan det blive aktuelt, at hun må rejse hjem, når hendes danske turistvisum udløber og så søge FS til Tyskland fra hjemlandet (har læst at de tyske myndigheder kan være lidt besværlige)? og i så fald, hvor lang tid må hun så være udrejst fra Europa?
-
fundiver199
Folk har meget forskellige erfaringer med det tyske bureaukrati, så det er svært at svare på. Det kommer nok både an på, hvilken ambassade der er tale om, og hvilke medarbejdere man er heldig eller uheldig at løbe ind i. Og hvilket indtryk man selv gør, hvor god man er til kommunikation og til at aflevere en god og veldokumenteret ansøgning. Alt muligt.
Overvejer stadig de danske regler, kan ikke flytte længere væk end Flensborg lige nu. Vil det være en mulighed på et tidspunkt at skifte fra danske til EU-regler ved flytning til fx Sverige (da jeg også kigger på permanent job der) eller et andet EU-land?
Kan man evt. flytte, mens hun er her på processuelt ophold med en ansøgning om FS under behandling?
Eller skal man vente til en dansk ansøgning om FS er færdigbehandlet?
Kan man evt. flytte, mens hun er her på processuelt ophold med en ansøgning om FS under behandling?
Eller skal man vente til en dansk ansøgning om FS er færdigbehandlet?
-
fundiver199
Den fri bevægelighed er jo netop det: fri. Så naturligvis kan man når som helst flytte til et andet EU-land og tage sin familie med sig.
Så det vil sige, at man godt kan flytte til fx Sverige, hvis et godt job dukker op der, selvom en ansøgning om FS ikke er færdigbehandlet i DK, uden at skulle forbi hjemlandet først?af fundiver199 » 25.09.2010 14:23:25
Den fri bevægelighed er jo netop det: fri. Så naturligvis kan man når som helst flytte til et andet EU-land og tage sin familie med sig.
-
fundiver199
Ja. Hvis der mangler et visum for at indrejse i Sverige, så må man jo bare få det udstedt der, hvor man er, d.v.s. i Danmark. Eller klare sagen ved at træffe en mundtlig aftale med Migrationsverket, hvilket er hvad de fleste gør.