FS som ugift par

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Moviestar

FS som ugift par

Indlæg af Moviestar » 02.07.2010 17:00:26

Hej alle,

Jeg har en thailandsk kæreste som skal skilles fra sin mand. Hun bor på nuværende tidspunkt hos mig, og jeg går ud fra, at hun når skilsmissen går igennem bliver udvist.

Min plan er så at ansøge om FS som samlevende par, dette giver hende vel processuelt ophold i DK mens sagen bliver behandlet?

Hvis dette giver et afslag, er der vel ikke noget i vejen for at gifte sig og ansøge igen?

mariep

Re: FS som ugift par

Indlæg af mariep » 02.07.2010 17:52:03

prøv at læse her om i opfylder kravene

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

For samlevende, som ikke er gift eller har indgået registreret partnerskab, gælder tillige, at samlivsforholdet skal have været længerevarende og fast. Udlændingeservice vurderer på baggrund af samtlige forhold i sagen, om det er tilfældet. Det skal normalt kunne dokumenteres, at partnerne har boet sammen i 1½-2 år på den samme adresse.

Moviestar

Indlæg af Moviestar » 02.07.2010 18:10:44

Vi opfylder kravene. Bortset fra det om samme bopæl i 1½ år.

Men da der står at det normalt skal kunne dokumenteres, at partnerne har boet sammen i 1½-2 år på den samme adresse, kan man vel godt søge alligevel?

mbp

Indlæg af mbp » 02.07.2010 18:20:09

Mon ikke I blot risikere at skabe problemer for Jer selv ved at søge når I åbenlyst ikke opfylder betingelserne.
US vil formentlig opleve det som om I blot forsøger at trække tiden og dette vil muligvis kunne få konsekvenser fremadrettet, hvis I søger igen som ægtepar.

Så jeg syntes, at I skal overveje om det er en ansøgning værd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2010 19:23:55

Vent med at søge indtil I har haft mindst 18 måneders samliv eller gift jer, når skilsmissen er bevilget. At søge nu vil bare give afslag og gøre det sværere for jer selv. Hvis hun må rejse hjem, inden skilsmissen er gået igennem, kan I jo også blive gift i Thailand.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2010 08:31:27

Jeg er meget enig med mbp og skaanebo. At aflevere en ansøgning, som er åbenlyst udsigtsløst, fordi I ikke har boet sammen i 18 måneder og der heller ikke er noget som helst, som taler for at fravige dette krav i jeres tilfælde, vil blive opfattet som misbrug og kan give jer en masse forskellige problemer.

I kan både risikere, at det vil føre til, at jeres forhold betragtes som proforma, også selvom I senere vælger at gifte jer, og at din kæreste får en visumkarantæne.

Man skal ikke opføre sig på en måde, som indikerer, at man er en desperado, som blot ønsker at blive i Danmark for enhver pris, uanset at man ikke er berettiget til dette.

Hvis din kæreste absolut skal søge om noget, så bør hun i stedet søge om at bevare sin nuværende opholdstilladelse uanset skilsmissen. Det kan man nemlig godt gøre efter en individuel vurdering, og det må siges at være helt legitimt, at din kæreste får prøvet sin sag, før hun evt. rejser hjem.

Også her skal der dog naturligvis være et grundlag at søge på, typisk at hun har enten job i Danmark eller fællesbørn med sin tidligere ægtefælle.

Moviestar

Indlæg af Moviestar » 31.07.2010 13:49:34

Jeg takker for jeres svar, og jeg kan godt se fornuften i ikke at søge som ugift par i vores tilfælde.

Status i sagen er nu den, at hun har modtaget brev fra US, fordi hun ikke længere bor sammen med sin mand, og de beder om, at hun skal oplyse en grund til, at hun skal beholde sin opholdstilladelse.

Her kan hun vel godt prøve sin sag og oplyse, at hun har et samliv og plan om et fremtidigt ægteskab med mig (når hendes skilsmisse går igennem)?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.07.2010 19:20:09

Det kan hun godt, men et kortvarigt forhold med dig vil ikke i sig selv være tilstrækkeligt til, at hun kan opnå en ny opholds- og arbejdstilladelse i Danmark.

Derimod kunne det måske hjælpe på hendes sag, hvis hendes arbejdsgiver kunne skrive et brev om, hvor uundværlig hun er på sit arbejde. Og at hun i øvrigt har klaret sig godt i Danmark hidtil og bestået diverse prøver i integrationsprogrammet.

Endelig kan selve årsagen til skilsmissen jo også have betydning: Hvis ægtefællen fx har udøvet vold mod hende eller haft en udenomsægteskabelig affære.

Moviestar

Indlæg af Moviestar » 01.08.2010 22:04:07

Pga. de lidt usikre omstændigheder, er hun ikke begyndt at arbejde endnu. Til gengæld udmærker hun sig særdeles godt i sprogskole, som hun er næsten færdig med, og hun har taget ekstra dansk. Vil det hjælpe noget at vedlægge dokumentation for det?

Når vi har svaret tilbage til US, hvad vil behandlingstiden så ca. være? Vores håb er, at hun kan nå at blive skilt og gift med mig inden en evt. udvisning.

Umiddelbart ligner vores situation jo denne brugers veninde, som fik en udvisning udsat 5 måneder:

viewtopic.php?f=6&t=3935

Dette har jeg dog ikke fundet information om andetsteds i forummet, så sådan en udsættelse er måske vanskelig?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2010 22:32:37

Skal jeg være ærlig, så tror jeg, at chancerne for, at hun kan bevare sin nuværende opholdstilladelse, er meget små, med mindre der er nogle ting, vi ikke kender til. Det lyder således som om, hun har været mindre end 3 år i Danmark (ikke færdig med sprogskole endnu), og så han hun jo nok heller ikke fået børn, som har nået skolealderen, ligesom hun jo åbenbart ikke har nogen arbejdsgiver, der kan fortælle om, hvor uundværlig hun er.

Det eneste, der taler for, at hun skal blive i Danmark, er således forholdet til dig. Og så er det jo en ny opholdstilladelse på basis af det forhold, der skal søges om, og ikke en bevarelse af den gamle.

Om hun kan "trække den så længe", at skilsmissen kan nå at gå igennem, det er et rigtig godt spørgsmål. Og det er i grunden også et godt spørgsmål, om I overhovedet kan få lov at blive gift, hvis hun kun er her lovligt i kraft af en verserende klagesag.

Det fremgår jo ikke, hvordan det gik for det par i den pågældende tråd, for det fortalte trådstarteren aldrig om.

Men måske skulle I vende bøtten om og se det hele på en anden måde. Nemlig at livet jo ikke stopper, bare fordi din kæreste evt. må rejse hjem til Thailand i nogle måneder, før hun kan komme tilbage til Danmark igen. Vi er mange andre i dette forum, som har prøvet og overlevet at være væk fra vores kærester eller ægtefæller i både korte og lange perioder.

Så tag det dog lidt, som det kommer, og se det som en ekstra bonus, hvis I kan undgå, at hun må rejse hjem i en periode, og noget helt uproblematisk, hvis I ikke kan undgå det.

Specielt når hun ikke har noget job at miste, så er det jo helt udramatisk og har ikke nogen særlige konsekvenser, hvis hun må rejse hjem i en periode.

mbp

Indlæg af mbp » 02.08.2010 07:48:15

Det nedenfor nævnte citat er taget fra US hjemmeside, så det ser ud som det kan blive lidt svært at få lov til at indgive en ny ansøgning og ikke få den afvist.

Hvis man indgiver ansøgning om familiesammenføring under et ophold i Danmark, kan man ikke få behandlet sin ansøgning, hvis man opholder sig ulovligt i Danmark, hvis man er udvist af Danmark, hvis man har fået fastsat en udrejsefrist, eller hvis man venter på afgørelse på en ansøgning om en anden type opholdstilladelse.

I disse tilfælde vil ens ansøgning blive afvist. Det betyder, at Udlændingeservice ikke vil behandle ansøgningen, og at man er nødt til at forlade Danmark og indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse fra sit hjemland. Dette gælder medmindre, Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark.

Moviestar

Indlæg af Moviestar » 02.08.2010 15:11:55

Mange tak for jeres gode svar, som medfører endnu flere spørgsmål fra min side.

Funduver199, dit indlæg beroligede mig faktisk lidt. Vi holder virkeligt meget af hinanden, men jeg finder det komplet tåbeligt at skulle afbryde næsten tre års tilværelse i DK for at tage til Thailand, og sidde der og lave ingenting nogle måneder, når hun virkeligt gør alt hvad hun kan, for at blive integreret i DK, men desværre har jeg ikke meget indflydelse på loven :( . I tilfælde af, at hun skal rejse hjem i en periode, vil det så også sige, at hun skal begynde at tælle forfra til de syv år, man skal være her for at blive statsborger?

Det lyder som om, at en klagesag er en dårlig idé (selvom indvandrerrådgivningen siger, at det kan man godt?), og det er da heller ikke aktuelt endnu, da US ikke har bedt hende om at rejse hjem, men sendt et spørgeskema, som skal udfyldes med gode grunde til at den nuværende opholdstilladelse ikke skal inddrages. Dette giver som i skriver, nok afslag, men hvor lang tid vil US mon være om at behandle spørgeskemaet? og mener i ikke, at vi kan gifte os og søge FS i "ventetiden"? Hun har jo ikke fået besked på at rejse hjem.

Jeg læser andetsteds på forrummet, at man kan komme under mistanke for proforma, hvis en udlænding gifter sig hurtigt efter en skilsmisse. Vil US være mindre mistænkelige, hvis hun rejser hjem for så at vende tilbage til DK igen senere? og vil mistanken for proforma i det hele taget være et problem, når vores forhold jo selvfølgelig er reelt, og vi har tonsvis af billeder af os og sammen med venner og familie, som beviser dette?

Jeg opfylder samtlige krav til familiesammenføring i DK, bortset fra at jeg ikke er 28 år. Men mht. tilknytningskravet, er det vel ikke noget problem, eftersom hun jo har boet næsten 3 år i DK? og måske det er et dumt spørgsmål, men når man læser på forummet, ser det nogengange ud som om at FS, er som at trække et nummer i lotteriet. Kan der gives afslag, når alle krav til FS ser ud til at være opfyldt?

Jeg kan godt flytte til Flensborg, men vil helst undgå det, da vi begge har etableret os ret godt, hvor vi bor nu, og da hun kun mangler 4 år til at blive statsborger og gerne vil igang med dansk uddannelse osv. får man vel ikke så meget ud af det?

Hvor lang tid kan man forvente, at behandlingstiden på en FS vil være, hvis vi gifter os i Thailand? Vores sag burde for mig at se være i den "simple" kategori, når der ikke er børn, og hun før har boet i DK, taler dansk osv?

mbp

Indlæg af mbp » 02.08.2010 15:20:04

Din kæreste skal være opmærksom på, at der er kommet nye regler for at få tidsubegrænset ophold i Danmark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 15:29:39

Jeg vil vurdere, at så længe hun ikke har fået fastsat en udrejsefrist, så ”gælder” hendes opholdstilladelse stadig som lovligt ophold. Og der er jo ikke tale om, at hun søger om en opholdstilladelse, men om at hun søger om at beholde den, hun allerede har. Og jo en klagesag kan formentlig også bruges til at ”købe tid” i den forbindelse, det har indvandrerrådgivningen sikkert ret i.

Jeg aner ikke, hvor lang tid US er om at behandle en ansøgning om bevarelse af opholdstilladelse. Og jeg tvivler på, at det er noget, de ligefrem har offentliggjort servicemål for, men du kan da evt. prøve at checke det på deres hjemmeside. Der er de forskellige servicemål i hvert fald offentliggjort.

Proforma mistanke… jo det kan I da måske nok risikere, men især hvis der også er andre forhold end din kærestes ”spring” fra den ene ægtefælle til den anden, som indikerer det. Og proformaafslag er meget sjældne, så lad være med at bekymre jer om det, det er bare at tage evt. sorger på forskud.

Tilknytningskravet er helt sikkert ikke noget problem. Men desværre er det rigtigt, at ”uret starter forfra” for din kæreste, når hun springer fra den ene ægtefælle til den anden. Det gælder både m.h.t. tidsubegrænset ophold, hvor kravet er mindst 4 år i Danmark hos den samme ægtefælle, og m.h.t. ansøgning om dansk statsborgerskab, hvor kravet er mindst 9 års ophold eller mindst 6 års ophold og ægteskab med den samme danske statsborger i hele perioden. Men det dansk, som hun har lært, og så videre, det kan de jo trods alt ikke tage fra hende.

Jeg kan ikke rigtig se, at EU-løsningen hjælper noget i jeres tilfælde, da problemet jo alene er, at en skilsmisse tager tid, og bigami er forbudt. Og det ændrer sig jo ikke ved, at du flytter til Tyskland.

Men så vidt jeg ved, kan en skilsmisse fremskyndes, hvis der har været tale om utroskab, og ”synderen” har erkendt det. Så hvis hendes fraseparerede mand er med på den ide, så kan det måske ”redde jer”. Men det ved skribenten mh vist mere om end jeg.

Moviestar

Indlæg af Moviestar » 16.08.2010 11:42:18

Jeg vil vurdere, at så længe hun ikke har fået fastsat en udrejsefrist, så ”gælder” hendes opholdstilladelse stadig som lovligt ophold. Og der er jo ikke tale om, at hun søger om en opholdstilladelse, men om at hun søger om at beholde den, hun allerede har. Og jo en klagesag kan formentlig også bruges til at ”købe tid” i den forbindelse, det har indvandrerrådgivningen sikkert ret i.
Vil det sige, at hvis tingene spidser til, og hun kun lige når at blive skilt samtidig med, at der kommer en udvisning (som jeg går ud fra er med 14 dages udrejsefrist), kan vi ikke nå at gifte os og søge FS, uden hun må forlade landet? Eller er de to uger sidste chance "for at få tingene ordnet"?

Besvar