ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
-
graenserellerej
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41
ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Hej
Min kone har fået besøgsvisum til DK. Når hun kommer til DK planlægger vi at søge om ægtefællesammenføring. Hendes besøgsvisum varer 90 dage, men der kan gå op til 7 måneder før man får en afgørelse på familiesammenføring. Kan man søge om forlængelse af opholdstilladelse hvis hendes visum udløber før der kommer en afgørelse i familiesammenføringssagen eller skal hun rejse tilbage til sit hjemland?
På forhånd tak.
Hilsen grænserellerej
Min kone har fået besøgsvisum til DK. Når hun kommer til DK planlægger vi at søge om ægtefællesammenføring. Hendes besøgsvisum varer 90 dage, men der kan gå op til 7 måneder før man får en afgørelse på familiesammenføring. Kan man søge om forlængelse af opholdstilladelse hvis hendes visum udløber før der kommer en afgørelse i familiesammenføringssagen eller skal hun rejse tilbage til sit hjemland?
På forhånd tak.
Hilsen grænserellerej
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Din kone får i den situation et såkaldt "processuelt ophold", indtil hendes ansøgning er afgjort. Du kan betragte det processuelle ophold som en form for forlængelse af hendes visum, dog med den forskel, at det kun gælder i Danmark og ikke i de andre schengenlande.
-
graenserellerej
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41
Re: ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Hej igenfundiver199 skrev:Din kone får i den situation et såkaldt "processuelt ophold", indtil hendes ansøgning er afgjort. Du kan betragte det processuelle ophold som en form for forlængelse af hendes visum, dog med den forskel, at det kun gælder i Danmark og ikke i de andre schengenlande.
Betyder det at vi skal søge om det før visumet udløber eller sker det automatisk? Har du evt. et link hvor man kan læse om det?
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Ja I skal søge familiesammenføring, før visummet udløber. Så får din kone en kvittering for indleveret ansøgning. Og den kvittering skal hun så vise sammen med sit pas, hvis nogen f.eks. politiet beder hende dokumentere, at hun opholder sig lovligt i Danmark.
Fremgangsmåden er helt rutinemæssig og følges af cirka 70% af alle par, der søger familiesammenføring, selvom man jævnfør nedenstående tekst officielt bliver ved med at fastholde, at det er en "undtagelse" at aflevere ansøgningen i Danmark.
"Visse tilfælde" betyder således alle, der opholder sig lovligt i Danmark, bortset fra personer, der alene har et processuelt ophold, typisk asylansøgere. Og det, som Udlændingeservice skal "afgøre", er alene, om personen opfylder dette kriterie.
Så nedenstående tekst kunne gøres meget kortere og klarere, hvis man f.eks. skrev:
"Det er muligt at aflevere en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, hvis man opholder sig lovligt her i landet i kraft af en anden opholdstilladelse, et visum eller et visumfrit turistophold. Hvis det er tilfældet, vil ansøgeren lovligt kunne blive i Danmark, medens vi behandler sagen".
Den slags kan du lige så godt vænne dig til, for det hele handler meget om at signalere udadtil, at man fører en stram udlændingepolitik. Både når man faktisk gør det, og når man - som i dette tilfælde - overhovedet ikke gør det.
................................
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm
En ansøgning om opholdstilladelse skal normalt indgives og være opnået inden, ansøgeren kommer til Danmark. Hvis ansøgeren først indgiver sin ansøgning efter, at han eller hun er kommet til Danmark, kan Udlændingeservice derfor afvise ansøgningen. Så bliver ansøgeren nødt til at indgive en eventuel ny ansøgning fra sit hjemland.
Der er dog visse tilfælde, hvor ansøgeren kan få lov til at indgive sin ansøgning i Danmark. Det er Udlændingeservice, der afgør, om en ansøgning om opholdstilladelse, som er indgivet i Danmark, bliver behandlet. Hvis det er tilfældet, vil ansøgeren lovligt kunne opholde sig her i landet, mens vi behandler sagen.
Fremgangsmåden er helt rutinemæssig og følges af cirka 70% af alle par, der søger familiesammenføring, selvom man jævnfør nedenstående tekst officielt bliver ved med at fastholde, at det er en "undtagelse" at aflevere ansøgningen i Danmark.
"Visse tilfælde" betyder således alle, der opholder sig lovligt i Danmark, bortset fra personer, der alene har et processuelt ophold, typisk asylansøgere. Og det, som Udlændingeservice skal "afgøre", er alene, om personen opfylder dette kriterie.
Så nedenstående tekst kunne gøres meget kortere og klarere, hvis man f.eks. skrev:
"Det er muligt at aflevere en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, hvis man opholder sig lovligt her i landet i kraft af en anden opholdstilladelse, et visum eller et visumfrit turistophold. Hvis det er tilfældet, vil ansøgeren lovligt kunne blive i Danmark, medens vi behandler sagen".
Den slags kan du lige så godt vænne dig til, for det hele handler meget om at signalere udadtil, at man fører en stram udlændingepolitik. Både når man faktisk gør det, og når man - som i dette tilfælde - overhovedet ikke gør det.
................................
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm
En ansøgning om opholdstilladelse skal normalt indgives og være opnået inden, ansøgeren kommer til Danmark. Hvis ansøgeren først indgiver sin ansøgning efter, at han eller hun er kommet til Danmark, kan Udlændingeservice derfor afvise ansøgningen. Så bliver ansøgeren nødt til at indgive en eventuel ny ansøgning fra sit hjemland.
Der er dog visse tilfælde, hvor ansøgeren kan få lov til at indgive sin ansøgning i Danmark. Det er Udlændingeservice, der afgør, om en ansøgning om opholdstilladelse, som er indgivet i Danmark, bliver behandlet. Hvis det er tilfældet, vil ansøgeren lovligt kunne opholde sig her i landet, mens vi behandler sagen.
-
graenserellerej
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 07.05.2010 17:47:41
Re: ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Hej igen
Jeg mente om vi skal søge om at forlænge opholdet efter vi har søgt om ægtefællesammenføring i tilfælde af at hendes besøgsvisum udløber før vi får afgørelsen?
Jeg mente om vi skal søge om at forlænge opholdet efter vi har søgt om ægtefællesammenføring i tilfælde af at hendes besøgsvisum udløber før vi får afgørelsen?
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: ægtefællesammenføring efter besøgsvisum
Nej som det fremgår af den tekst, jeg har fremhævet med fed, så kan din kone lovligt opholde sig i Danmark, medens US behandler ansøgningen. Og det gælder naturligvis også, selvom hendes visum udløber, ellers var hele teksten jo meningsløs, da visumet jo ikke bliver ugyldigt, bare fordi hun søger om en opholdstilladelse. Så nej, det er ikke noget, man skal "søge om".