Jeg er dansk statsborger i 11 år nu, dog hverken født eller opvokset i dk.
Har jeg forstået det korrekt om alle de her regler?
Hvis man ansøger om familiesammenføring fra nu af- så gælder der en regel om at herboende ikke må have modtaget offentlige ydelser i 3 år inden FS?
Yderligere kommer der fra oktober (er loven vedtaget?) en regel om hvor meget man kender til DK eller DK sprog? Er dette korrekt?
Herboende skal stille en bankgaranti, uanset om det er efter dk regler, eller eu regler?
Så spørger jeg?:
Hvis man vælger at flytte midlertidigt til et andet eu land, og registrerer der bopæl, i hvor lang tid skal man mindst blive boende der? Og skal man bo der før eller efter man bliver gift i dk, for at kunne nemmere få FS?
Den lejlighed som man har i dk, kan man nøjes med at fremleje, ikke også? Er der nogen der ved om det er muligt at holde lejligheden tom, i den periode hvor man er i eu? (man skal jo betale skat af fremleje).
Den regel om at man ikke må modtage offentlige ydelser i 3 år inden fs, gælder det også for førtidspensionister som får bevilget førtidspension i for eksempel i år?
Hvis man er førtidspensionist, skal man så alligevel stille en bankgaranti?
Hvis man vælger at blive gift efter de dk regler, er der nogen der ved hvor stor er chance at man bliver familiesammenført med en kroatisk statsborger? Kroatiske statsborgere har ikke visumpligt. Er der nogen som har erfaring med FS med en som er kroatisk statsborger? Hvordan gik det i jeres sag?
Er det bedst at blive gift, før eller efter min kæreste kommer på ferie i dk? Skal man så vente med at søge FS, til 3 mdrs ferie er ved at udløbe, eller skal man søge om FS lige efter vi bliver gift?
På forhånd Tak
dk-eu regler/offentlige ydelse/bankgaranti/sygdom/kroatisk
Re: dk-eu regler/offentlige ydelse/bankgaranti/sygdom/kroatisk
Glemte at skrive at jeg har en sygdom, som gør det mest forsvarligt at vi bliver boende i DK. Hvis vi skal flytte til vores hjemland, kan jeg ikke få den rette behandling. Kan dette faktum bruges til noget?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
For at begynde fra neden af: en sygdom som man kan dokumentere ikke vil kunne blive behandlet i ægtefællens hjemland kan måske udløse en dispensation fra visse krav. Kroatien er dog ikke et u-land, så det vil nok være svært at få dispensation på det grundlag.
De 3 års 'karantæne' gælder også, selv om du får tilkendt førtidspension.
Bevarer du en fuldtidsbolig i DK vil man næppe anse din flytning som reel, så at flytte og lade lejligheden stå tom vil være en skidt idé. Tager du ikke mere i leje end det, du selv ville skulle betale, så skal du sandsynligvis slet ikke af med skat.
Du skal IKKE stille bankgaranti, hvis i får fs via EU-regler, og der er så heller ikke 3-års karantæne, indvandringsprøve, tilknytningskrav eller andet sjovt at tage hensyn til.
Du kan som førtidspensionist med meget stor fordel planlægge en flytning til Sverige og der få fs efter EU-regler, og så på et senere tidspunkt skifte mening og flytte til DK og igen få fs efter EU-regler.
De 3 års 'karantæne' gælder også, selv om du får tilkendt førtidspension.
Bevarer du en fuldtidsbolig i DK vil man næppe anse din flytning som reel, så at flytte og lade lejligheden stå tom vil være en skidt idé. Tager du ikke mere i leje end det, du selv ville skulle betale, så skal du sandsynligvis slet ikke af med skat.
Du skal IKKE stille bankgaranti, hvis i får fs via EU-regler, og der er så heller ikke 3-års karantæne, indvandringsprøve, tilknytningskrav eller andet sjovt at tage hensyn til.
Du kan som førtidspensionist med meget stor fordel planlægge en flytning til Sverige og der få fs efter EU-regler, og så på et senere tidspunkt skifte mening og flytte til DK og igen få fs efter EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Det er kun sociale ydelser, den herboende ikke må have modtaget i 3 år, d.v.s. ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik og Integrationsloven. I praksis vil det sige bistandshjælp, starthjælp og revalidering. Der er mange offentlige ydelser, som ikke hører under de to love, herunder f.eks. førtidspension, og disse ydelser må man gerne have modtaget.vesun skrev:Hvis man ansøger om familiesammenføring fra nu af- så gælder der en regel om at herboende ikke må have modtaget offentlige ydelser i 3 år inden FS?
Ja Folketinget har vedtaget, at der skal indføres en indvandringsprøve, og p.t. forventes det, at det nye krav vil blive stillet til alle, som søger efter 1. oktober 2010.vesun skrev:Yderligere kommer der fra oktober (er loven vedtaget?) en regel om hvor meget man kender til DK eller DK sprog? Er dette korrekt?
Nej kun hvis der søges efter danske reglerne. Krav om bankgaranti ville jo udgøre en forhindring for den fri bevægelighed over landegrænserne, så naturligvis må der ikke stilles et sådant krav til vandrende EU-borgere.vesun skrev:Herboende skal stille en bankgaranti, uanset om det er efter dk regler, eller eu regler?
Se ”jeg vil flytte til Sverige/Schlesvig” samt indlægget ”ofte stillede spørgsmål” i forum EU-regler.vesun skrev:Hvis man vælger at flytte midlertidigt til et andet eu land, og registrerer der bopæl, i hvor lang tid skal man mindst blive boende der? Og skal man bo der før eller efter man bliver gift i dk, for at kunne nemmere få FS?
Den lejlighed som man har i dk, kan man nøjes med at fremleje, ikke også? Er der nogen der ved om det er muligt at holde lejligheden tom, i den periode hvor man er i eu? (man skal jo betale skat af fremleje).
Ja desværre tages der ikke hensyn til, om modtagelse af sociale ydelser skyldes en alvorlig sygdom, som munder ud i førtidspension. Så også førtidspensionister skal have været ”fri” af bistandshjælp i 3 år, før deres ægtefælle kan blive familiesammenført efter Danmarks nationale regler. Uanset at dette næppe kan siges at give nogen form for mening overhovedet.vesun skrev:Den regel om at man ikke må modtage offentlige ydelser i 3 år inden fs, gælder det også for førtidspensionister som får bevilget førtidspension i for eksempel i år?
Ja.vesun skrev:Hvis man er førtidspensionist, skal man så alligevel stille en bankgaranti?
Din ægtefælles statsborgerskab har ingen betydning for sagen.vesun skrev:Hvis man vælger at blive gift efter de dk regler, er der nogen der ved hvor stor er chance at man bliver familiesammenført med en kroatisk statsborger? Kroatiske statsborgere har ikke visumpligt. Er der nogen som har erfaring med FS med en som er kroatisk statsborger? Hvordan gik det i jeres sag?
Det er ligegyldigt hvor og hvornår I gifter jer. Men for at opfylde tilknytningskravet er det nødvendigt, at din ægtefælle har været i Danmark, inden I søger. Se ”jeg vil… familiesammenføres” for en nærmere beskrivelse.vesun skrev:Er det bedst at blive gift, før eller efter min kæreste kommer på ferie i dk? Skal man så vente med at søge FS, til 3 mdrs ferie er ved at udløbe, eller skal man søge om FS lige efter vi bliver gift?
Ja det kan bruges til at søge om og måske få dispensation for alle de forskellige krav og regler, som du har spurgt om. Det grundlæggende princip i de danske regler er således, at opholdstilladelse udstedes, hvis man ikke kan henvise den herboende til at bosætte sig i ægtefællens hjemland.vesun skrev:Glemte at skrive at jeg har en sygdom, som gør det mest forsvarligt at vi bliver boende i DK. Hvis vi skal flytte til vores hjemland, kan jeg ikke få den rette behandling. Kan dette faktum bruges til noget?
Men du skal være forberedt på, at man sikkert vil anlægge den mest muligt restriktive vurdering af, hvorvidt du kan behandles i Kroatien eller ej, og dispensation af denne årsag er formentlig meget sjælden. I de cirka 2 år, hvor jeg har skrevet her i forum, har jeg ikke hørt om en eneste, som har fået det.
Desuden må I også være forberedt på en formentlig meget langvarig sagsbehandling, hvis en opholdstilladelse skal hives hjem p.g.a. dispensation af helbredsmæssige årsager. 9-10 måneder er ikke urealistisk.
Så det er formentlig en hurtigere og desuden mere sikker løsning, at du tager din førtidspension med dig til et andet EU-land, og at I så starter med at bo sammen der.