Et spørgsmål til folk der har været i skyttegraven længe.
Et spørgsmål til folk der har været i skyttegraven længe.
Jeg har lige nu min kæreste på besøg fra Hong Kong og hun er her på et turist visum. Vi har planlagt at blive gift og har næsten alt papir arbejdet klart. Vores plan er så at søge om FS efter at vi så er blevet gift så hun har mulighed for at kunne opholde sig i landet lovligt.
Nu står jeg så i den heldige situation at jeg skal til at være far. Vi ønsker begge at vores kommende søn bliver født i danmark og får dansk statsborgerskab.
Mit spørgsmål er så nu er der nogen måde jeg kan sikre mig at de danske myndigheder ikke agter at smide min kommende kone hjem, fordi hends "turist visum" udløber?
Nu står jeg så i den heldige situation at jeg skal til at være far. Vi ønsker begge at vores kommende søn bliver født i danmark og får dansk statsborgerskab.
Mit spørgsmål er så nu er der nogen måde jeg kan sikre mig at de danske myndigheder ikke agter at smide min kommende kone hjem, fordi hends "turist visum" udløber?
-
fundiver199
Re: Et spørgsmål til folk der har været i skyttegraven længe.
Ja det kan du sikre dig ved, at I både når at gifte jer og at søge om familiesammenføring, inden din kones visum udløber. I så fald får hun nemlig ”processuelt ophold” i Danmark, medens ansøgningen behandles. For fortsat at sikre jer, at hun ikke bliver ”sendt hjem”, når det processuelle ophold er overstået, skal I sikre jer, at I opfylder alle betingelserne for, at hun kan blive familiesammenført, således at ansøgningen resulterer i en opholdstilladelse og ikke et afslag. Dem kan du læse om under ”jeg vil…. familiesammenføres”.
Hvis der er et eller flere af kravene, som giver anledning til problemer, så kan I sikre jer, at din kone ikke bliver ”sendt hjem” ved, at du bosætter dig i et andet EU-land end Danmark. Det kan du læse om under ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig”.
Din søn bliver dansk statsborger, uanset hvor han bliver født, såfremt du gifter dig med hans mor før eller efter fødslen. Den sidste mulighed gælder dog kun frem til hans 18 års fødselsdag. Din søn bliver ligeledes dansk statsborger, hvis han bliver født i Danmark, uanset om du aldrig gifter dig med hans mor. Kravet er altså, at I skal gifte jer, eller at han skal fødes i Danmark, men ikke begge dele. En af delene er nok.
Hvis der er et eller flere af kravene, som giver anledning til problemer, så kan I sikre jer, at din kone ikke bliver ”sendt hjem” ved, at du bosætter dig i et andet EU-land end Danmark. Det kan du læse om under ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig”.
Din søn bliver dansk statsborger, uanset hvor han bliver født, såfremt du gifter dig med hans mor før eller efter fødslen. Den sidste mulighed gælder dog kun frem til hans 18 års fødselsdag. Din søn bliver ligeledes dansk statsborger, hvis han bliver født i Danmark, uanset om du aldrig gifter dig med hans mor. Kravet er altså, at I skal gifte jer, eller at han skal fødes i Danmark, men ikke begge dele. En af delene er nok.
Et godt tip, hvis du ikke allerede har bestilt udskrift fra kommunen omkring du ikke har modtaget offentlige ydelser - så gør det nu, det kan tage op til 3 uger....
-
fundiver199
Et andet tip er allerede nu at sende din kone på danskkursus, da man på ingen måde kan udelukke, at hun vil blive ramt af det kommende krav om at skulle bestå indvandringsprøven, som kræver et højere niveau i dansk end A1 minus.
A1 minus er det niveau, som en flygtning opnår efter 3 måneders professionel undervisning på et sprogcenter, hvilket burde give et rimeligt fingerpeg om, hvilken arbejdsindsats det kommer til at kræve.
Der bliver 75 dage til at bestå prøven, efter at opholdstilladelsen er bevilget, og i modsat fald er det ud af vagten og forfra med en helt ny ansøgning om familiesammenføring.
Forventet ikrafttræden er 1. oktober, men det er uklart, om skæringsdatoen vil blive sat ud fra, hvornår en ansøgning er indleveret, eller hvornår den er færdigbehandlet. Og hvis regeringen gør, som den plejer, så bliver det til borgernes ugunst, d.v.s. ud fra, hvornår ansøgningen er færdigbehandlet.
A1 minus er det niveau, som en flygtning opnår efter 3 måneders professionel undervisning på et sprogcenter, hvilket burde give et rimeligt fingerpeg om, hvilken arbejdsindsats det kommer til at kræve.
Der bliver 75 dage til at bestå prøven, efter at opholdstilladelsen er bevilget, og i modsat fald er det ud af vagten og forfra med en helt ny ansøgning om familiesammenføring.
Forventet ikrafttræden er 1. oktober, men det er uklart, om skæringsdatoen vil blive sat ud fra, hvornår en ansøgning er indleveret, eller hvornår den er færdigbehandlet. Og hvis regeringen gør, som den plejer, så bliver det til borgernes ugunst, d.v.s. ud fra, hvornår ansøgningen er færdigbehandlet.
Fundiver.
Du har ret i at det endnu ikke er helt klart, hvem der bliver omfattet af indvandringsprøven.
Jeg har fået oplyst, pr. mail fra US at hensigten er, at det er personer som indleverer ansøgningen efter 1. oktober, men dette er dog med forbehold, da den endelige ikrafttrædelse ikke er fastlagt.
Du har ret i at det endnu ikke er helt klart, hvem der bliver omfattet af indvandringsprøven.
Jeg har fået oplyst, pr. mail fra US at hensigten er, at det er personer som indleverer ansøgningen efter 1. oktober, men dette er dog med forbehold, da den endelige ikrafttrædelse ikke er fastlagt.
-
fundiver199
Jamen det er da pragtfuldt, hvis det er rigtigt, at det bliver datoen for indlevering af ansøgningen, som er afgørende, og ikke datoen for færdigbehandling af den.
Den form for borgervenlig indførelse af lovgivning, hvor man giver folk mulighed for på forhånd at vide, hvilke krav de skal leve op til, er vi bare ikke vant til på udlændingeområdet. Så det er næsten mere, end jeg tør tro på, før jeg ser det på skrift på en officiel hjemmeside. Men en email fra US er da et opmuntrende tegn i den rigtige retning, selvom beslutningskompetencen ligger et andet sted, nemlig i Integrationsministeriet.
Den form for borgervenlig indførelse af lovgivning, hvor man giver folk mulighed for på forhånd at vide, hvilke krav de skal leve op til, er vi bare ikke vant til på udlændingeområdet. Så det er næsten mere, end jeg tør tro på, før jeg ser det på skrift på en officiel hjemmeside. Men en email fra US er da et opmuntrende tegn i den rigtige retning, selvom beslutningskompetencen ligger et andet sted, nemlig i Integrationsministeriet.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
mbp,
Svaret fra US er heldigvis kun vejledende. For det gik jo også galt i forbindelse med de seneste stramninger, hvor vi var flere herinde, der opfordrede til, at indsende ansøgningsskemaerne INDEN de nye stramninger trådte i kraft. Dernæst gjorde Folketinget det, at målstregen blev flyttet, så stramningerne blev indført en måned efter de reelt trådte i kraft. Ingen vidste noget om dette før dagen, hvor lovændringerne blev vedtaget.
Det samme sker sikkert også denne gang.
Svaret fra US er heldigvis kun vejledende. For det gik jo også galt i forbindelse med de seneste stramninger, hvor vi var flere herinde, der opfordrede til, at indsende ansøgningsskemaerne INDEN de nye stramninger trådte i kraft. Dernæst gjorde Folketinget det, at målstregen blev flyttet, så stramningerne blev indført en måned efter de reelt trådte i kraft. Ingen vidste noget om dette før dagen, hvor lovændringerne blev vedtaget.
Det samme sker sikkert også denne gang.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Jeg har lige talt med ny i danmark og de har lige givet mig samme information at hvis man ansøger inden 1/10 så vil det ikke være et krav for en at lære dansk.
-
fundiver199
Jamen så må man da håbe, at de ansatte i US har en god fornemmelse af, hvilke planer man har i Integrationsministeriet. For som sagt er det jo der, at beslutningskompetencen ligger. Loven overlader det således til integrationsministeren at træffe beslutning omkring de praktiske detaljer vedrørende prøvens indførelse.
-
fundiver199
Det er nu ikke helt rigtigt, for lovens ikrafttrædelsesdato fremgik allerede af det lovforslag, som blev sendt i høring stort set samtidig med, at loven blev 1. behandlet i Folketingssalen.Kim P. Nyberg skrev:Ingen vidste noget om dette før dagen, hvor lovændringerne blev vedtaget.
Hvilket naturligvis på ingen måde ændrer ved det uanstændige i på den måde at "flytte målstregen" for folk, som næsten var nået frem til den, og måske endda også havde en ansøgning under behandling, som var indleveret inden, at lovforslaget overhovedet blev fremsat.
Det svarer jo f.eks. til, at man ændrer vilkårene for at blive optaget på en uddannelse efter ansøgningsfristens udløb.
Jeg er fuldstændig enig med Jer.
Jeg skal se det før jeg tror det, men når en chefkonsulent i US tør skrive det i en mail, dog med forbehold, da den endelige ikraftrædelse ikke er fastlagt.
Så må der være noget om snakken.
Det kunne vel i princippet lige så godt være at selve datoen 1. oktober 2010 der blev udskudt pga. evt. praktiske problemer eller lign. som det kan være hvem der bliver omfattet.
Jeg skal se det før jeg tror det, men når en chefkonsulent i US tør skrive det i en mail, dog med forbehold, da den endelige ikraftrædelse ikke er fastlagt.
Så må der være noget om snakken.
Det kunne vel i princippet lige så godt være at selve datoen 1. oktober 2010 der blev udskudt pga. evt. praktiske problemer eller lign. som det kan være hvem der bliver omfattet.
-
fundiver199
Enig. Når en chefkonsulent tør skrive sådan i en email, så er det svært at forestille sig, at folk, der søger inden 1. oktober 2010, vil blive omfattet af kravet. Hvorimod man f.eks. kunne forestille sig, at praktiske problemer kunne medføre, at det først var folk, som søgte efter f.eks. 1. november 2010 eller 1. december 2010, der blev omfattet.
Så der er formentlig stadig mindst 73 dage til at få afleveret sin ansøgning uden at blive omfattet at det nye krav om beståelse af en indvandringsprøve.
Så der er formentlig stadig mindst 73 dage til at få afleveret sin ansøgning uden at blive omfattet at det nye krav om beståelse af en indvandringsprøve.