Spg. angående SU og fradrag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChrisB

Spg. angående SU og fradrag

Indlæg af ChrisB » 27.06.2010 09:22:08

Hej,

Jeg har et spørgsmål som nok er mere af skatte teknisk karakter, men måske kan nogen svare alligevel!?

Jeg har indtil nu brugt min kones personfradrag. Nu har hun tilmeldt sig VUC og skal derfor til at søge SU.

Derfor skal hun jo selv bruge sit personfradrag, hvilket også betyder at mit fradrag skal laves om. Mit spørgsmål er om hun vil få hele sit personfradrag for hele året, eller om hun kan "nøjes" med at få den del som jeg endnu ikke har benyttet?

Det jeg tænker på er selvflg. at hvis hun får hele sit fradrag, så ændrer det jo mit fradrag i negativ retning med tilbagevirkende kraft for årets første 7 måneder.

Håber spørgsmålet er til at forstå :)

- ChrisB

fundiver199

Re: Spg. angående SU og fradrag

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2010 07:43:14

I må regne på, hvor meget din kone præcist kommer til at tjene i 2009. Og så må I via Skats tast-selv service nedsætte dit fradrag for 2009 med præcis det beløb, hvis I ikke ønsker at få en restskat. Det er også muligt at lade være med at foretage jer noget, sætte pengene til side på en konto, og så bare betale restskatten, når du får din årsopgørelse i marts 2011.

Restskatten vil komme til at udgøre cirka 10.000 kroner, så hvis I ikke får lavet din forskudsregistrering om, så skal I sætte cirka 2.000 kroner til side om måneden i hver af de 5 måneder, hvor din kone får SU.

Se også Maria1Kazmis indlæg i dette forum om stort set samme emne.

Besvar