Vi står i den situation at min ekskone overvejer muligheden i at flytte til England med hendes nye mand, der stadig ikke har sikret arbejde i landet. I den ombæring overvejer de at de tager vores søn med.
Da jeg og min nuværende kone er Familiesammenført med dispensation netop på grund af denne søn, vil jeg gerne høre hvad der sker hvis de smutter til England med ham?
Uden at vide umiddelbart hvordan det fungerer, skulle jeg mene at uanset forholdet, så er min kones opholdstilladelse gyldig i perioden ud, men ved fornyelse skal vi så stille økonomisk sikkerhedsstillelse for at bibeholde retten, skulle min søn være flyttet. Hvilket med lån osv. nok vil løbe op i en udgift på got 1000kr/md for at dække ind, og er en udgift jeg ville elske at undgå. Min kone har gået i sprogskolen året ud, og står til at tage dansk 3 i december, og hendes opholdstilladelse udløber i februar, dog har hun planer om at bruge næste år på at få studieprøven med, om ikke andet muligheden for at få et job.
Der er jo selvfølgelig muligheden for at hun får et job eller studerer, og derved har ret til at blive her under EU regler, da hun stadig har sin hollandske nationalitet.
Har jeg i nogen af mine antagelser taget fejl, og er der andre muligheder? Min ekskone vil stadig sende min søn over med fly ind i mellem, men langt fra ofte nok til at kunne bibeholde tilhørsforholdet i forhold til ham. Desuden er det nok ikke så gældende i DK, hvis han har fast bopæl i England.
MVH
Susanne og Martin
Århus
Mulig ændring i FS forhold - hvad gør jeg nu?
-
MartinEichner
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Mulig ændring i FS forhold - hvad gør jeg nu?
Hvis du og din eks-kone begge har forældremyndighed, kan din eks-kone ikke tage jeres søn med ud af DK uden dit samtykke, det være sig på ferie såvel som udvandre med ham.
Du kan i denne forbindelse sandsynligvis anlægge sag om at få forældremyndigheden alene, både hvis i nu har fælles, og hvis hun har den alene, hvis du er interesseret. Afhængig af din søns alder er der forholdsvis stor sandsynlighed for at du får forældremyndigheden, så han kan blive i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen oplysninger om, at der vil blive forlangt sikkerhedsstillelse ved forlængelse, hvis en af betingelserne for den første ikke længere er tilstede, men det er jo ikke ensbetydende med at det ikke kan ske.
Du kan i denne forbindelse sandsynligvis anlægge sag om at få forældremyndigheden alene, både hvis i nu har fælles, og hvis hun har den alene, hvis du er interesseret. Afhængig af din søns alder er der forholdsvis stor sandsynlighed for at du får forældremyndigheden, så han kan blive i DK.
Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen oplysninger om, at der vil blive forlangt sikkerhedsstillelse ved forlængelse, hvis en af betingelserne for den første ikke længere er tilstede, men det er jo ikke ensbetydende med at det ikke kan ske.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
MartinEichner
Jeg vil ikke udelukke muligheden for at jeg er med på ideen i at han flytter med. Han trives fint hos mig, men han har det bedre ved sin mor, ifølge hans eget udsagn. Jeg ved godt jeg kan stille mig op og kræve at de bliver hængende, eller at jeg overtager forældremyndigheden, men jeg er ikke helt sikker på at det er det jeg vil. Beslutningen er bestemt ikke en nem en at døje med heller.
Men hvis jeg endte med at godkende det, ville det så stille min familiesammenføring i fare, idet det ændrer kriterierne for dens godkendelse?
umiddelbart lugter det nemlig af at det ville skulle op til ny overvejelse, denne gang med økonomisk dækning.
Men hvis jeg endte med at godkende det, ville det så stille min familiesammenføring i fare, idet det ændrer kriterierne for dens godkendelse?
umiddelbart lugter det nemlig af at det ville skulle op til ny overvejelse, denne gang med økonomisk dækning.
Mon ikke du får bedst svar hos en advokat med speciale i udlændingeret eller hos Udlændingeservice selv? Jeg tror ikke, der er nogen herinde, der har erfaringer med en så speciel problemstilling, desværre.
-
fundiver199
I marts 2010 holdt direktør for US Henrik Grunnet foredrag for ÆUG´s medlemmer i København. Et af de mange spørgsmål til Grunnet var, hvad US gør i en sag, hvor der er givet dispensation p.g.a. et særbarn, og dette særbarn så er fyldt 18 år, når OT skal forlænges. Svaret fra Grunnet var, at han havde svært ved at forestille sig, at man i den situation ville stille krav ved forlængelse af OT, som ikke var stillet oprindeligt.
Mit gæt er, at noget lignende vil gøre sig gældende her. Men for et mere sikkert svar er det nok en god ide at følge skaanebos råd om at stille spørgsmålet skriftligt til US eller spørge en advokat med speciale i Udlændingeloven.
Da ægtefællen i dette tilfælde er statsborger i et EU-land, er det også en oplagt mulighed at skifte opholds-grundlag til EU-rettens regler, hvis US begynder at stille nye krav ved ansøgning om forlængelse af den eksisterende OT. Perioden med ophold i Danmark efter vores nationale regler vil i den situation tælle med i beregningen af de 5 år, som ægtefællen skal have været i Danmark for at få et tidsubegrænset registreringsbevis efter EU-rettens regler.
Mit gæt er, at noget lignende vil gøre sig gældende her. Men for et mere sikkert svar er det nok en god ide at følge skaanebos råd om at stille spørgsmålet skriftligt til US eller spørge en advokat med speciale i Udlændingeloven.
Da ægtefællen i dette tilfælde er statsborger i et EU-land, er det også en oplagt mulighed at skifte opholds-grundlag til EU-rettens regler, hvis US begynder at stille nye krav ved ansøgning om forlængelse af den eksisterende OT. Perioden med ophold i Danmark efter vores nationale regler vil i den situation tælle med i beregningen af de 5 år, som ægtefællen skal have været i Danmark for at få et tidsubegrænset registreringsbevis efter EU-rettens regler.