Behandlingstid
Behandlingstid
Hej alle
Jeg har behov for jeres vurdering af min sag. Kort fortalt:
Min kone og jeg blev gift tidligt i januar 2010. Herefter indsendte vi ansøgning til familiesammenføring midt i januar 2010. Herefter fik vi sidst i februar svar fra US, hvor de skrev at de savnede dokumentation for min uddannelse idet vi søger under positivlisten. Da vi oprindeligt indsendte vores ansøgning var vi meget påpasselige med at inkludere al ønsket dokumentation og mine uddannelsespapirer stod ikke på listen over de dokumenter de krævede. Derfor mener jeg at det var noget uforskyldt at vi havende i en situation hvor de stempler sagen som "ikke fuldt oplyst".
Vi fremsendte den ønskede dokumentation tidligt i marts 2010 og har endnu ikke hørt tilbage fra US. Efter utallige opkald og mere eller mindre hjælpsomme svar, hvor de ikke har kunnet fortælle mig hvad status på sagen er (!!?), så får jeg nu i dag at vide at alle os der står i kø til at blive afviklet, grundet manglende dokumentation, vil få "svar" midt i juni 2010. Personen hos US kunne ikke fortælle mig hvad svaret ville være svar på! Om det var et svar på hvornår vi ville få den endelige afgørelse i sagen (3/7 mdr) eller om det var den endelige afgørelse, det kunne hun ikke sig. Har I andre hørt noget lign, og hvad kan det betyde?
Vi indsendte vores ansøgning i januar 2010 og har altså nu endnu ikke modtaget noget svar på hvornår de regner med at sagen er afgjort og hører måske først noget midt juni 2010. Jeg vurderer at vores sag er simpel og kan ikke forstå den meget lange processeringstid. De har jo ikke engang påbegyndt vurdering af sagen.
Er der andre der har hørt tilsvarende, og hvad kan dette betyde? Hvad mener I at vi kan gøre for at speede tingene op? US siger vi jo bare kan klage, men det vil jo mest have en effekt når sagen er ovre og ikke løse det umiddelbare problem med at sætte skub i tingene.
Mvh
Anders
Jeg har behov for jeres vurdering af min sag. Kort fortalt:
Min kone og jeg blev gift tidligt i januar 2010. Herefter indsendte vi ansøgning til familiesammenføring midt i januar 2010. Herefter fik vi sidst i februar svar fra US, hvor de skrev at de savnede dokumentation for min uddannelse idet vi søger under positivlisten. Da vi oprindeligt indsendte vores ansøgning var vi meget påpasselige med at inkludere al ønsket dokumentation og mine uddannelsespapirer stod ikke på listen over de dokumenter de krævede. Derfor mener jeg at det var noget uforskyldt at vi havende i en situation hvor de stempler sagen som "ikke fuldt oplyst".
Vi fremsendte den ønskede dokumentation tidligt i marts 2010 og har endnu ikke hørt tilbage fra US. Efter utallige opkald og mere eller mindre hjælpsomme svar, hvor de ikke har kunnet fortælle mig hvad status på sagen er (!!?), så får jeg nu i dag at vide at alle os der står i kø til at blive afviklet, grundet manglende dokumentation, vil få "svar" midt i juni 2010. Personen hos US kunne ikke fortælle mig hvad svaret ville være svar på! Om det var et svar på hvornår vi ville få den endelige afgørelse i sagen (3/7 mdr) eller om det var den endelige afgørelse, det kunne hun ikke sig. Har I andre hørt noget lign, og hvad kan det betyde?
Vi indsendte vores ansøgning i januar 2010 og har altså nu endnu ikke modtaget noget svar på hvornår de regner med at sagen er afgjort og hører måske først noget midt juni 2010. Jeg vurderer at vores sag er simpel og kan ikke forstå den meget lange processeringstid. De har jo ikke engang påbegyndt vurdering af sagen.
Er der andre der har hørt tilsvarende, og hvad kan dette betyde? Hvad mener I at vi kan gøre for at speede tingene op? US siger vi jo bare kan klage, men det vil jo mest have en effekt når sagen er ovre og ikke løse det umiddelbare problem med at sætte skub i tingene.
Mvh
Anders
Re: Behandlingstid
Hej Anders.
Først til lykke med ægteskabet. Din situation ser meget ens ud med min, med undtagelse at jeg ikke har fået fs, ved positiv listen, men manglede dokument fra kommunen.
Til behandlingstiden kan det siges meget klart. Du får svar til den tid der står i brevet, måske nogle uger før.
Når US siger at du kan klage over behandlingstiden, vil jeg meget stærkt fraråde dette!!! En klage vil automatisk udsætte jeres ansøgning med op til et par måneder hvis du er meget uheldigt, men omkring en måned forlængelse vil du få. Så klag først når I har fået svar og "bid dig i tungen" over at skulle vente. Der er INTET at stille op for at gøre ventetiden kortere, i den situation du står i nu. Du må vente til der kommer en og tager sagen og kigger på den. Her vil du altid få et svar, når den er taget frem og US vil se på den.
Først til lykke med ægteskabet. Din situation ser meget ens ud med min, med undtagelse at jeg ikke har fået fs, ved positiv listen, men manglede dokument fra kommunen.
Til behandlingstiden kan det siges meget klart. Du får svar til den tid der står i brevet, måske nogle uger før.
Når US siger at du kan klage over behandlingstiden, vil jeg meget stærkt fraråde dette!!! En klage vil automatisk udsætte jeres ansøgning med op til et par måneder hvis du er meget uheldigt, men omkring en måned forlængelse vil du få. Så klag først når I har fået svar og "bid dig i tungen" over at skulle vente. Der er INTET at stille op for at gøre ventetiden kortere, i den situation du står i nu. Du må vente til der kommer en og tager sagen og kigger på den. Her vil du altid få et svar, når den er taget frem og US vil se på den.
Evig glad og lykkelig gift
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Behandlingstid
Kære Anders. Når der manglede papirer i den ansøgning, som I afleverede i januar 2010, så er der pr. definition ikke tale om en ”simpel sag”, og du kan derfor forvente, at servicemålet i jeres sag er 7 måneder. At du mener, at det var p.g.a. dårlig vejledning, at du ikke fik afleveret en fuldt oplyst ansøgning, kan du ikke bruge til så meget. Som ”systemet” er indrettet, er US nemlig nu i deres gode ret til først at afgøre jeres sag i august 2010.
Jeg kan så forstå, at I heller ikke har modtaget et kvitteringsbrev endnu, hvor de oplyser jer om, at sagen nu er fuldt oplyst og vil blive afgjort inden den og den dato. Det skal du nok bare tage som et udtryk for travlhed, og på den positive side, så er der mange, som har oplevet, at der kun gik få dage mellem modtagelse af kvitteringsbrevet og den endelige afgørelse.
Det skyldes blandt andet, at langt det meste af sagsbehandlingstiden i US er ventetid, hvis årsag er, at de altid er kronisk bagud med deres sagsbehandling p.g.a. stor sagsmængde, underbemanding, tunge sagsgange eller hvad årsagen nu er.
Du skal betragte situationen på den måde, at du er hos bageren fredag morgen og har trukket nummer 98, hvor de p.t. er ved at ekspedere nummer 2. At spørge den stressede ekspedient, hvorfor hun er så lang tid om at ekspedere dig, når du kun skal have to romsnegle og et franskbrød, vil ikke få tingene til at glide lettere.
Jeg kan så forstå, at I heller ikke har modtaget et kvitteringsbrev endnu, hvor de oplyser jer om, at sagen nu er fuldt oplyst og vil blive afgjort inden den og den dato. Det skal du nok bare tage som et udtryk for travlhed, og på den positive side, så er der mange, som har oplevet, at der kun gik få dage mellem modtagelse af kvitteringsbrevet og den endelige afgørelse.
Det skyldes blandt andet, at langt det meste af sagsbehandlingstiden i US er ventetid, hvis årsag er, at de altid er kronisk bagud med deres sagsbehandling p.g.a. stor sagsmængde, underbemanding, tunge sagsgange eller hvad årsagen nu er.
Du skal betragte situationen på den måde, at du er hos bageren fredag morgen og har trukket nummer 98, hvor de p.t. er ved at ekspedere nummer 2. At spørge den stressede ekspedient, hvorfor hun er så lang tid om at ekspedere dig, når du kun skal have to romsnegle og et franskbrød, vil ikke få tingene til at glide lettere.
Re: Behandlingstid
Hej fundiver199 og Steincke
Tak for jeres svar! Jeg er for såvidt enig med dig fundiver199 at det ikke hjælper noget at kime US ned udover at man kan give udtryk for at man gerne så en hurtigere sagsbehandling.
Du skriver at US kan vente med at give en tilbagemelding til august 2010. Så kan jeg regne ud at du regner fra min oprindelige indsendelse af ansøgningen i januar 2010. Som jeg forstår det så gælder de 3 eller 7 mdr. processeringstid dog først fra det tidspunkt sagen er fuldt oplyst. Dvs. når de, i f.eks. juni 2010, erklærer sagen for fuldt oplyst, så kan der gå 3 eller 7 mdr. derfra. Dvs. sagen afgøres enten i september 2010 eller januar 2011. Men som jeg forstår dig så gælder de 3/7 mdr. fra jeg indsendte ansøgningen?
De har dog flere gange nævnt, at det at mit eksamensbevis manglede ikke gjorde sagen kompliceret (= 7 mdr. processeringstid) og at jeg derfor (uofficielt) kunne forvente en 3 mdr. processeringstid.
Hvordan opfatter du situationen?
Mvh
Anders
Tak for jeres svar! Jeg er for såvidt enig med dig fundiver199 at det ikke hjælper noget at kime US ned udover at man kan give udtryk for at man gerne så en hurtigere sagsbehandling.
Du skriver at US kan vente med at give en tilbagemelding til august 2010. Så kan jeg regne ud at du regner fra min oprindelige indsendelse af ansøgningen i januar 2010. Som jeg forstår det så gælder de 3 eller 7 mdr. processeringstid dog først fra det tidspunkt sagen er fuldt oplyst. Dvs. når de, i f.eks. juni 2010, erklærer sagen for fuldt oplyst, så kan der gå 3 eller 7 mdr. derfra. Dvs. sagen afgøres enten i september 2010 eller januar 2011. Men som jeg forstår dig så gælder de 3/7 mdr. fra jeg indsendte ansøgningen?
De har dog flere gange nævnt, at det at mit eksamensbevis manglede ikke gjorde sagen kompliceret (= 7 mdr. processeringstid) og at jeg derfor (uofficielt) kunne forvente en 3 mdr. processeringstid.
Hvordan opfatter du situationen?
Mvh
Anders
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Behandlingstid
Hej Anders
Som jeg ser det, så er der to muligheder:
1) De kan anse jeres sag for at være "simpel" og regne de 3 måneder fra det tidspunkt, hvor de modtog de sidste papirer, d.v.s. fra marts 2010. Resultat: I kan forvente svar i juni 2010.
2) De kan anse jeres sag for at være "kompliceret", fordi den ikke var fuldt oplyst fra starten af, og sætte en tidsfrist for deres sagsbehandling på 7 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor de modtog ansøgningen, d.v.s. fra januar 2010. Resultat: I kan forvente svar i august 2010.
Formålet med det reducerede servicemål er jo netop, at der skal være tid til at indhente supplerende oplysninger. Så det giver ingen mening både at beregne sig ekstra tid (7 måneder) og først anse sagsbehandlingen for at være begyndt, når de ekstra oplysninger er indhentet.
De tilbagemeldinger, som du har fået, tyder på, at 1) er det rigtige svar. Er det tilfældet, så kan I forvente svar i juni 2010, idet uret starter med at "tikke" den dag, de fik de sidste oplysninger, og ikke den dag, hvor en medarbejder fandt tid til at sætte sig ned og skrive et brev til din kone.
Hvis US bruger 2½ måned på at konstatere, om de har fået alt, hvad de skal bruge, har de således kun ½ måned tilbage til at behandle sagen, hvis resultatet af deres undersøgelse viser, at de ikke mangler flere oplysninger.
Som jeg ser det, så er der to muligheder:
1) De kan anse jeres sag for at være "simpel" og regne de 3 måneder fra det tidspunkt, hvor de modtog de sidste papirer, d.v.s. fra marts 2010. Resultat: I kan forvente svar i juni 2010.
2) De kan anse jeres sag for at være "kompliceret", fordi den ikke var fuldt oplyst fra starten af, og sætte en tidsfrist for deres sagsbehandling på 7 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor de modtog ansøgningen, d.v.s. fra januar 2010. Resultat: I kan forvente svar i august 2010.
Formålet med det reducerede servicemål er jo netop, at der skal være tid til at indhente supplerende oplysninger. Så det giver ingen mening både at beregne sig ekstra tid (7 måneder) og først anse sagsbehandlingen for at være begyndt, når de ekstra oplysninger er indhentet.
De tilbagemeldinger, som du har fået, tyder på, at 1) er det rigtige svar. Er det tilfældet, så kan I forvente svar i juni 2010, idet uret starter med at "tikke" den dag, de fik de sidste oplysninger, og ikke den dag, hvor en medarbejder fandt tid til at sætte sig ned og skrive et brev til din kone.
Hvis US bruger 2½ måned på at konstatere, om de har fået alt, hvad de skal bruge, har de således kun ½ måned tilbage til at behandle sagen, hvis resultatet af deres undersøgelse viser, at de ikke mangler flere oplysninger.
Re: Behandlingstid
Hej fundiver199
Tak for dit input.
Jeg er enig med din vurdering i at det ikke er rimeligt at man både vurderer sager som værende komplicerede og først påbegynder sagsbehandlingen når sagen er fuldt oplyst. Det er dog bekymrende at US ikke selv kan forklare reglerne for netop sagsbehandlingstiden når man spørger dem. Jeg får det indtryk, at der er lige så mange holdninger til reglerne, som der er medarbejdere i US. Det skal ikke forstås som om jeg bare ønsker at kritisere deres indsats, idet jeg tror de gør alt hvad de kan med de begrænsninger der er i deres budgetter, midler og muligheder (det er vel politisk bestemt). Men ikke desto mindre kan jeg bare konstatere udefra at det kan være overordentligt svært at få et "ærligt" svar på de spørgsmål man stiller. Særligt har det været en blindgyde at spørge indtil hvornår man kan regne med at få afgørelse på sin ansøgning. Der er ingen der kan svare på dette.
Det fremgår på US's hjemmeside (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndighe ... rvicemaal/)at:
Problemet er nu at det er meget godt at de giver maksimale sagsbehandlingstider, men de kan jo bare forsinke sager helt ubegrundet og uden risiko for dem selv, ved at sige at sagen har manglet et dokument og at papirerne ligger hos screeningsholdet. Papirerne kan principielt ligger her på ubestemt tid idet det maksimale servicemål kun omfatter sagerne når de er fuldt oplyste. Jeg mener at reglerne på hjemmesiden dækker US ind her, men det er ikke rimeligt i mine øjne at de bare kan sige at papirerne ligger hos screeningsholdet i 3 mdr. uden at jeg har nogen mulighed for at protestere.
Hvorfor er det at der ikke er nogen hos US der kan fortælle en hvordan et maksimalt servicemål skal udregnes i en konkret sag (hvor ansøgningen er indsendt i januar 2010) og hvorfor kan man ikke protestere hvis denne periode er urimelig lang?
Mvh
Anders
Tak for dit input.
Jeg er enig med din vurdering i at det ikke er rimeligt at man både vurderer sager som værende komplicerede og først påbegynder sagsbehandlingen når sagen er fuldt oplyst. Det er dog bekymrende at US ikke selv kan forklare reglerne for netop sagsbehandlingstiden når man spørger dem. Jeg får det indtryk, at der er lige så mange holdninger til reglerne, som der er medarbejdere i US. Det skal ikke forstås som om jeg bare ønsker at kritisere deres indsats, idet jeg tror de gør alt hvad de kan med de begrænsninger der er i deres budgetter, midler og muligheder (det er vel politisk bestemt). Men ikke desto mindre kan jeg bare konstatere udefra at det kan være overordentligt svært at få et "ærligt" svar på de spørgsmål man stiller. Særligt har det været en blindgyde at spørge indtil hvornår man kan regne med at få afgørelse på sin ansøgning. Der er ingen der kan svare på dette.
Det fremgår på US's hjemmeside (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndighe ... rvicemaal/)at:
Dvs. da jeg endnu ikke har modtaget en kvittering fra dem, hvor der står at sagen er fuldt oplyst, så vil der først, når jeg modtager dette brev, gå enten 3 eller 7 mdr. Sådan opfatter jeg deres regler på hjemmesiden.Den udmeldte forventede maksimale sagsbehandlingstid regnes fra det tidspunkt, hvor Udlændingeservice har en fuldt oplyst ansøgning fra brugerens side.
Problemet er nu at det er meget godt at de giver maksimale sagsbehandlingstider, men de kan jo bare forsinke sager helt ubegrundet og uden risiko for dem selv, ved at sige at sagen har manglet et dokument og at papirerne ligger hos screeningsholdet. Papirerne kan principielt ligger her på ubestemt tid idet det maksimale servicemål kun omfatter sagerne når de er fuldt oplyste. Jeg mener at reglerne på hjemmesiden dækker US ind her, men det er ikke rimeligt i mine øjne at de bare kan sige at papirerne ligger hos screeningsholdet i 3 mdr. uden at jeg har nogen mulighed for at protestere.
Hvorfor er det at der ikke er nogen hos US der kan fortælle en hvordan et maksimalt servicemål skal udregnes i en konkret sag (hvor ansøgningen er indsendt i januar 2010) og hvorfor kan man ikke protestere hvis denne periode er urimelig lang?
Mvh
Anders
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Behandlingstid
Jeg ved fra andre sager, at en sagsbehandlingstid i hvert fald ikke regnes fra det tidspunkt, hvor et kvitteringsbrev er sendt. Så hvis I f.eks. får et kvitteringsbrev 28. maj 2010, så kan der sagtens stå i det brev, at de har modtaget alle oplysninger pr. 15. marts 2010 og vil behandle sagen på 3 måneder regnet fra den dato d.v.s. inden 15. juni.
Alternativt er det måske, som du frygter, at de kunne finde på at vurdere, at sagen er ”kompliceret”, og at de derfor skal bruge 7 måneder på den regnet fra f.eks. 15. marts, hvis det var den dag, I sendte de sidste papirer.
Alternativt er det måske, som du frygter, at de kunne finde på at vurdere, at sagen er ”kompliceret”, og at de derfor skal bruge 7 måneder på den regnet fra f.eks. 15. marts, hvis det var den dag, I sendte de sidste papirer.
Re: Behandlingstid
Hej fundiver199
Jeg tror du har ret i at de regner fra det tidspunkt jeg indsendte den manglende dokumentation (i starten af marts). Herefter regner de 3 eller 7 mdr. De har tidligere fortalt mig at der ikke er noget kompliceret i sagen så vi krydser fingre for 3 mdr. fra marts (altså midt juni)...
Men er det ikke underligt at der ikke forefindes en vejledning i hvordan disse datoer udregnes? De må da modtage masser af disse spørgsmål?
Tak for dit input...
Mvh
Anders
Jeg tror du har ret i at de regner fra det tidspunkt jeg indsendte den manglende dokumentation (i starten af marts). Herefter regner de 3 eller 7 mdr. De har tidligere fortalt mig at der ikke er noget kompliceret i sagen så vi krydser fingre for 3 mdr. fra marts (altså midt juni)...
Men er det ikke underligt at der ikke forefindes en vejledning i hvordan disse datoer udregnes? De må da modtage masser af disse spørgsmål?
Tak for dit input...
Mvh
Anders
Re: Behandlingstid
hvorfor du ikke sende igen med fuld dokumentation og krav fra jer begge.
Måske var det problem, hvorfor de ikke kan give dig den licens.
Måske var det problem, hvorfor de ikke kan give dig den licens.