Sådan gik det..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gulabese
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

Sådan gik det..

Indlæg af gulabese » 05.05.2010 19:20:48

Som nævnt i en anden tråd har min mand fået opholdstilladelse:-) og selvom vores sag måske ikke har været så problematisk, vil jeg meget gerne dele den med jer derude.

Min mand kom på sit 2. visum til DK den 1/11 2009 og den 18/12 søgte vi om FS. Vi modtog et kvtteringsbrev i februar, hvor det blev oplyst at vi var kommet i 7 måneders køen og vi ville få svar senest den 18/7 2010.
Regnede med at vi var kommet i 7 måeders køen fordi min mand ikke var fyldt 24 år endnu for mente at vi opfyldte alle de andre krav, men derfor var vi jo stadig nervøse for hvad der ville ske og vi forventede ikke at høre mere fra US før om lang tid.

Så noget overrasket blev vi da vi allerede i marts modtog brev fra US, hvor der stod at min mand ville få opholdstilladelse hvis jeg stillede garanti.
Garantien blev stillet og afleveret til kommunen og den 26/3 rmodtog US udtalelse fra kommunen om at de havde modtaget en garanti fra mig.
Dog kunne US ikke give opholdstilladelsen til min mand før han var blevet 24 år og det blev han så den 1/5 og i går kom brevet, hvor der stod at nu har min mand opholdstilladelse og vi kan gå på politistationen og få sat en sticker i hans pas og det gør vi så i morgen :D

Min mand kommer fra Tyrkiet og vi blev gift i marts 2009 da han var her på sit 1.visum.

Håber at det vil gå lige så godt for alle jer som stadig kæmper, som det gjorde for os.

shaheen

Re: Sådan gik det..

Indlæg af shaheen » 07.05.2010 12:41:01

Der kan man se der er nogn som er heldige.

Min mand har boet i DK ca 4år han har student visum så blev han gift med mig vi har nu tilsammen 2 børn
og jeg søgt FS i nov 2009 og dec 2009 fik vi brev at vores ansøgning frist udløber den 15 juni 2010 håber han også får når der er ikke ret lang tid tilbage.

hvde du kontaktet dem undervejes??

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 07.05.2010 15:49:09

... og sådan gik det for os...

Er der grund til, at vi ser spøgelser alle steder? Skal vi alle flytte til Malmø? Eller er der i bund og grund fairness og rimelighed i tingene? Er det bare enkelte tilfælde, der tager overskrifter og dominerer det store billede? Er det bare fordi vi vi har ondt af os selv – og glemmer en helhedsvurdering? Skal folk fra Ukraine, Tyrkiet, Norge eller Nigeria behandles forskelligt? Skal børn fra Århus have deres egne helt specielle regler/lovgivning i forhold til børn fra Slagelse. Er det ok at en finsk nøgenbader og nudist, går nøgen rundt på strøget i København – eller unge indvandrere i burka med springkniv... eller en kalibal, der synes, at naboen er bedst på en weber grill på en sommerdag.. Er det ok, at sex-appealing kvinder fra Rusland udnyttes til at sælge sin krop, at Thaipiger udnyttes og arbjder for få kroner i timen - og at religiøse kvinder ikke kan/må følge fælleskabet herunder deres børn, at systemet skal skaffe tolke til folk der har været her i mange år. Er det ok – at Maren-Malkeko gifte-importerer en afrikansk hyrdedreng til at ... tja - uden han kender sine rettigheder. Er det ok? Jeg synes ikke det er, jeg synes der skal være tilbud og kontrol, der sikrer alle en mulighed for en fair tilværelse og - som mere eller mindre tvinges til at tilegne sig viden om vort land/regler/kultur. Hvis Danmark synes det samme, som jeg – så skal der jo være en vis ”køreprøve”.

Jeg har ikke stor erfaring med, hvad andre lande gør – men jeg er faktisk i det store hele ret tilfreds med Danmark og tiltider og oftest (indtil nu) stolt over Danmark– og hvad Danmark tilbyder mennesker fra udlandet, der bosætter sig i Danmark. Jeg har ikke hørt om tilfælde, hvor andre lande tilbyder samme services for ”tilflyttere”.

Der er givetvis mange ting der kunne gøres bedre – og nok specielt i processen om at få FS.

Men her er min historie over vort forløb.

Lad os starte med (efter sigende) relevante fakta:

Det drejer sig om en kvinde fra Ukraine – hvorfra man jo ikke blot kan besøge Danmark, hvis man lyster.
I 2005 rejste jeg for første gang ind i UA – og senere på året etablerede jeg virksomhed der – og været der et utal af gange.
Jeg kom i kontakt med en pige der – som jeg senere ansatte i min virksomhed.
I 2008 gik min danske virksomhed konkurs, jeg blev ”skilt” (vi var ikke gift – men flyttede fra moden til vore fælles børn på 10 og 13) – som jeg nu har regelmæssig samvær med.
Siden da har jeg været på dagpenge
I 2009 ville jeg gerne invitere den ukrainske kvinde til Danmark.

Hun er 16 år yngre end jeg – hun havde ikke noget job, ingen egen lejlighed, ingen børn, ”familie”, penge i banken, bil – ingenting der skulle kunne ”sikre” at hun skulle tilbage til UA.
Hun havde aldrig været i Schengen før

Hun søgte besøgsvisum – efter den var sendt til US til behandling i ca. 3 måneder – fik hun afslag. Vi skrev i ansøgningen, at vi havde arbejdet sammen, var venner og ville gerne drøfte fremtidmuligheder sammen.

Jeg klagede over afslaget og sagde, at det skyldes forkert ”ordvalg” – istedet for det angivne ”friend” skulle der stå ”boy friend”. Så efter lidt bøvl resulterede det i, at hun fik et ”multiple entry visum” – og jeg skulle ikke stille bankgaranti. Ambassaden ville gerne se ”retur-rejsehjemmel” – men jeg fortalte dem, at det jo nemt kunne være, at hun ville kunne få kørelejlighed med en, der alligevel skulle til Danmark (eller at jeg hentede hende)– og at jeg i øvrigt synes det var irrelevant at kræve ”retur-billet” (for første rejse), når der var tale om ”multiple entry visa”. Det endte med at jeg skulle sende mit grønne forsikringsbevis på min bil – og hun fik visum.

Hun var her 3 gange – og i alt næsten 90 dage - og ved visumudløb søgte hun igen –og fik endnu en gang ”multiple entry visum” – denne gang på ca. 10 dage – og uden, at det denne gang gik via US - og stadig uden garantistillelse eller krav om returbillet.

I forbindelse med hendes sidste besøg og visumudløb af ”multiple entry visum 2”, besluttede vi os for at vi ville gifte os og søge om FS.

Når man skal giftes i DK er der jo visse krav til dokumentation – som kan være vanskellig/umuligt at fremskaffe.

Dokumenter, der i h.t til manualen skal bruges på rådhuset i Odense er:

Pas + bevis på gyldigt ophold
Dåbsattest – oversat – legaliseret – og stemplet både her og der
Civilstand-erklæring - oversat – legaliseret – og stemplet både her og der.

Nogle folk hævder, at det er umuligt at få en civilstandserklæring i UA – andre blot, at det kan være svært og bøvlet (og måske dyrt) – den sidste påstånd er rigtig.

Efter kontakt til vielseskontoret i Odense, hvor jeg argumenterede for hvor svært, bøvlet det kan være – hvis man bor lidt udenfor de sidste 10 kartoffelrækker i UA – blev vi enige om at

1) dåbsattest var ikke nødvendig og
2) det var ok – hvis vi blot lavede vor egen erklæring på, at man ikke var/eller havde været gift - og fik den ukrainske ambassade til at signere dette. (Det lavede jeg så – og ambassaden stemplede dette – uden for øvrigt at checke nogentsomhelst - så det var løst på 3 minutter)

Så opstod der lige pludselig en ny udfordring, nemlig at jeg for mange år siden har været udsendt af den danske stat til at arbejde i Tyrkiet – og da jeg havde været bosat der, skulle jeg også dokumentere, at jeg ikke var blevet gift der. Det var lidt bøvlet – den danske ambassade kunne/ville ikke hjælpe, den tyrkiske ambassade anbefalede, at jeg kontaktede advokater – men heldigvis fik jeg det danske konsultat i Istabul til at bekræfte, at noget sådant dokument ikke var muligt at få – og det accepterede man så i Odense)

Så nu var papirerne sådan set ok – og vi blev godkendt til at blive gift den 10. februar – 7 dage inden udløb af visum. Det tog 3 minutter at blive gift – og bruden skiftede ikke efternavn. Der var ingen fotos – ingen fest.

Dagen efter – den 11. februar indleverede vi FS-ansøgning ved politiet i Odense. Vi havde lavet en faneindelt mappe. Vi havde selvfølgelig udfyldt alle papirer og vedlagt, hvad de ønskede – og den eneste ekstra dokumenation vi havde vedlagt var stempler i mit pas for ”besøg” i UA. Bekræftelse af, at jeg ikke havde modtaget sociale ydelser fra kommunen var selvsagt også vedlagt (det tog også 3 minutter at få den). Men altså ingen romantiske fotos, ingen bryllupsfotos – ingen log bog over kommunikation – eller andet.

Ved indlevering skiller politiet politiet mappen ad – og vi kan tage vor ”struktur-mappe” med hjem. De giver en kvittering, som er godkendelse af ophold i DK indtil vi hører fra US. Det tog 12 minutter hos politiet.

Nu er der kun at vente – måske op til 6 uger, inden vi vil modtage et brev af US. Vi forholder os afventende og ringer ikke til US.

Den 19. marts modtager vi brev fra US om at behandlingen af sagen er sat i gang – og at proccesuelt ophold er givet – at vi er kommet i selvbetjeningsbunken (=3 månder) samt vi kan forvente svar inden den 6. maj.

Den 29. marts modtager moderen til mine børn brev, der beder hende bekræfte, at jeg har samvær med mine børn, som jeg har angivet. Dette brev bekræfter og returnerer hun til US indenfor ca. en uge.

I et brev dateret den 16. april – modtaget den 20. april - få Oksana accept for ophold og arbejdestilladelse.

Dagen efter - den 21. april - fik vi ”opholdstilladelses-sticker” indsat i pas (i øvrigt på dansk - gyldig i 2 år), fik meddelt folkeregisteret at ny person var på min adresse, fik cpr.nummer, sat tandlæge/læge i system, rekvireret sygesikringsbevis, ændret skattekort og boligsikring.

Den 21. april ringede jeg til kommunen og spurgte om, hvad der nu skulle ske, og at vi gerne ville have at tinge skete lidt hurtigt. Her sagde man, at man ville blive indkaldt til et introduktionsmøde – og det fik jeg få allerede arrangeret mandagen efter, den 26. april – hvor man så ville sikre sig, at der var en tolk tilstede – på trods af at jeg sagde, at vi nemt kunne klare det med engelsk/dansk – og at jeg gerne ville oversætte, men de insisterede på at der var en ”russisk” tolk.

Mødet på kommunen den 26. april var ikke særligt informationsgivende – men mere et spørgsmål om at indhente information om ”den nye” i Danmark. På mødet blev der tilbudt dansk undervisning – og i øvrigt sparsom information om det, og at næste møde vil være om 3 måneder, hvor man vil følge op på, hvordan det går. Mødet tog 45 minutter.

Samme dag ringede jeg til ”Lær Dansk” – og indhentede yderligere information om, hvad de tilbød – og hvornår hun kunne starte. Det kunne hun principielt med det samme, og at der var to muligheder – enten dagshold – eller sen-eftermiddagshold 2 gange om ugen – og i øvrigt, at der var 44 andre fra Ukraine + 18 fra Rusland der gik på ”skolen” nu.

Ligeledes kontaktede jeg samme dag ”etnisk jobteam” i Odense , som bekræftede, at de konkret ville gøre en opsøgende indsats for, at Oksana kunne komme i job – og at hun i øvrigt fra dag 1 kunne får løntilskud på de ca. 67 kroner per time, når hun/vi/de fandt et job til hende. Da Oksana nu har valgt at tage til UA i 2 uger – har vi ikke booket møde med Jobcenteret endnu.

Den 6. maj modtager vi Oksanas sigesikringebevis. Og vi modtager også en velkomstpakke fra Odense, der indeholder fribilletter til idrætsarrangementer, teater, museum, gratis Fyns Stifstidende, fribilleter til både hestevæddeløb, hånd- og fodboldkamp – og en lang række andre ting – inkl. mange informationer om hvad der sker i Odense - og hvilke muligheder der er.

Sådan som jeg oplever dette – er det positivt og fantastisk hvad Danmark tilbyder – jeg har svært ved at forestille mig, at man gør det samme i de lande vore ægtefæller kommer fra. Jeg synes det er rimeligt og nødvendigt, at vi også kræver noget af dem, der kommer til Danmark – at de kender til hvilke spilleregler, der er her i landet og de skal tilpasse sig efter – og ikke bare ubetinget videreføre den kultur, leveregler og kodeks, som er, der hvor de kommer fra – uden hensyntagen til dansk lov, ret og kultur. Danmark stiller det krav – og det synes jeg er rimeligt – idet de jo også hjælper med/tilbyder alt fra sygesikring, skolegang – og endda giver de halvdelen af løn til den, der gerne vil igang med at arbejde som f.eks. regøringsassistent. Jeg synes, det er godt, at Danmark forsøger at sikre sig at tilflyttere sættes i stand til at læse at forstå skiltet ”græsset må ikke betrædes” – og at de bl.a. sættes i stand til at finde hjælp, hvis de bliver mishandlet o.a....

Jeg var bekymret for:
aldersforskellen - de 16 år - som jo ofte bliver beskrevet som et problem - og evt. som proforma.
dokumentation for at vi kendte hinanden – romantiske fotos, log bog over samtaler m.m.m., men intet af det blev krævet

Jeg synes processen/ventetiden har været lidt træls, idet man åbenbart ikke kan få en ordentlig og konkret dialog med US - og at man må "nøjes" med frivilliges fora til at søge information – fora, hvor folk er bange for at give sig til kende i frygt for at US – eller andre kan identificere dem. Jeg synes, det er ærgeligt, at der er en tildens til en slags standard svar herinde og andre steder, at man da bare skal smutte nogle måneder via Malmø og så er sagen bøf... og de fleste problemer er "løst".

Jeg synes i det store hele, at danskere gerne vil have, at tilflyttere følger vores egne regelsæt/kultur/love - MEN Danmark skal søreme ikke stille krav til mig eller min kone fra udlandet.. Det er fint hvis staten blot stiller de krav til alle de andre - men ikke os....

Således mit bidrag til hvordan vores sag har forløbet indtil nu..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 07.05.2010 20:56:46

Til Korshka; Jeg må nok sige jeg blev lidt stødt over dine sidste bemærkninger om som EU rets opholdskorts ægtefælle og disse danske ægtefællers motiver og ønske om at bidrage eller ej til det danske samfund.

Alt hvad f.eks min ægtefælle går er 100% frivilligt selvom han så men kunne ligge på sofaen de næste 5 år og få sin permanete opholdstilladelse ind af brevsprækken inden at kunne sige et ord på dansk. Han er på 4 mdr på dansk 3 modul 4 starter i job per august 2010 og laver frivilligt arbejde i sin fritid.

Men vi ønsker nedtop ikke at være en del af et tvungen intergrationsprogram lige meget hvor flot indpakningen nu end er.
Vi kan og vil godt selv også uden løntilskud og andet "pjat" i vores øjne.

Men jeg vil sikre min mand at han kan blive boende i DK, hvis jeg f.eks dør efter få år eller vi ikke kan finde ud at leve sammen, uden at han per automatik mister sin opholdstilladelse.

Jeg er bestemt ikke stolt over de politiske Danmark idag, og derfor har min mand idag et 5 års EU opholdkort uden betingelser....men jeg kan garanterer at han når længere end de fleste på et tvungen integrationsprogram, netop fordi han VIL ikke fordi han SKAL

Kroshka
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kroshka » 07.05.2010 21:12:02

Jeg beklager, hvis du blev stødt. Jeg er sikker på, at der er mange som Jer - og det er rigtigt godt.

Men der er jo også nogle som ikke vil - eller ikke må - og der mener jeg, at det fuldt ud er på sin plads, at Danmark stiller krav.

Som sagt synes jeg, at Danmark tilbyder meget - og så er det jo fint, at nogle fravælger disse tilbud og klarer tingene selv. Det er tror jeg, der er mange skatteydere, der bifalder.

SELG

Indlæg af SELG » 08.05.2010 09:10:03

Jeg vil altså give kroshka ret. Jeg synes det er flot din mand vil selv, men der er mange der vælger at tage sverige løsningen selv om de kan få OT gennem de danske regler og det fordi så er der ikke nogen der holder øje med dem og de har deres frihed og det udnytter de så til at holde ægtefællen hjemme og forhindrer dem der ved at blive integreret i det danske miljø.

Jeg tror som du selv skriver Kroshka at det er de enkelte sager som fylder meget i medierne. Man hører aldrig om dem som flyver igennem systemet fordi de opfylder alle krav. Og jeg mener alle de krav som der bliver stillet er retfærdige (undtagen den med 24 år den kunne godt lige sættes lidt ned) men ellers er det regler som beskytter imod udnyttelse af systemet. Her taler jeg om de gamle regler ikke de nye absurde regler de er bare for latterlige og endnu en måde for DF at forhindre flere "muhammedaner" i at komme til DK. Jeg var faktisk ret overrasket over folks reaktioner over hvor hurtigt det var gået fordi det kunne da ikke passe at jeg fik det efter 5 uger og det slet ikke var nødvendigt at flytte til sverige. Og det er fordi folk fortæller ikke deres solskinshistorier eller også så er det fordi det ikke er lige så spændende at give ros til systemet som det er at svine det til så snart der er noget der ikke lige går efter ens tanker.

Jeg vil bare sige at livet er ikke en dans på roser og der vil være nogle bumps på vejen men jeg har den holdning tag det med et smil og det hele skal nok løse sig.
Det kan godt være der er nogen her inde der sidder og enten har fået afslag eller bliver trukket igennem helved mens de venter på afslag og tænker det kan jeg sagtens sige fordi jeg havde en nem sag. Nej jeg ville tænke sådan uanset resultatet af min sag fordi jeg i modsætning til så mange andre ikke kan se grunden til at jeg skal hidse mig op der er altid en løsning.

:D

SELG

Indlæg af SELG » 08.05.2010 09:15:14

...Og forresten nu ved jeg ikke selv hvilken tilbud min mand får når han kommer her op da han først kommer til juli. Men ud fra det som jeg kan læse mig til så er det rigtigt nok der er ikke andre europæiske lande der tilbyder det som DK tilbyder til nye udlandske borger. Det er virkelig noget af en velkomstmåtte de ruller ud. Det er selvfølgelig svært til tider at få dem til at rulle den ud men når den hives frem er det altså mange ting man får tilbudt for at få en god integration i samfundet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2010 10:45:42

Kroshka skrev:Som sagt synes jeg, at Danmark tilbyder meget - og så er det jo fint, at nogle fravælger disse tilbud og klarer tingene selv. Det er tror jeg, der er mange skatteydere, der bifalder.
En del af den nye udlændingepakke er, at også personer med ophold efter EU-retten fremover bliver omfattet af Integrationsloven. Så man "fravælger" fremover ikke noget som helst ved at få ophold efter EU-rettens regler, bortset fra retten til at modtage SU, hvis den danske ægtefælle ikke er arbejdstager.

Desuden skal man huske, at når Danmark tilbyder skattefinansieret danskundervisning samt løntilskudsjob m.m. til udlændinge, så er det jo ikke kun for deres blå øjnes skyld, men også fordi det er en stor økonomisk fordel for samfundet, at så mange udlændinge som muligt kommer i arbejde.

En person, som er født i Danmark, har, inden han eller hun kommer ud på arbejdsmarkedet, modtaget 9-18 års skattefinansieret uddannelse, børnepasning med offentligt tilskud, børnecheck i 18 år samt meget andet.

Og set i det lys, så er det altså ikke så fantastisk generøst, at en person, der først kommer til Danmark som voksen (familiesammenført), inden sin indtræden i de skattebetalende borgeres rækker modtager 3 års skattefinansieret danskundervisning samt om nødvendigt et løntilskudsjob.

Jeg synes da bestemt, at det er meget fint, at disse tilbud er der, men det ville også være temmelig dumt, hvis de ikke var der. Og tilbuddene udgør jævnfør ovenstående på ingen måde en urimelig økonomisk belastning af de danskere, som ikke er gift med en udlænding. Så jeg ser ingen grund til, at dansk-udenlandske par skulle føle nogen voldsom taknemmelighedsgæld over, at de eksisterer, eller at deres eksistens kan begrunde alle mulige og umulige særkrav til dansk-udenlandske par, som ønsker at bo i Danmark.

Efter min (og ÆUG´s) mening er følgende ting klart urimelige i den danske lovgivning og skiller sig negativt ud fra andre europæiske lande:

* 24-års reglen
* Tilknytningskrav også for danske statsborgere
* Bankgaranti for ægtefællesammenføring
* Boligkravet
* Formodningsreglen (automatisk afslag til de fleste fætter/kusine par)
* Indvandringsprøven
* Bortfald / manglende forlængelse af opholdstilladelse er en automatisk følge af benyttelse af det sociale system
* 15 års aldersgrænse for medfølgende børn
* Reglerne for at få permanent opholdstilladelse
* Reglerne for at få dansk statsborgerskab
* Bankgaranti i visse visumsager herunder besøg af kærester og forlovede
* Reglerne om starthjælp

Det eneste af alt det ovenstående, som man ikke kan komme ud over ved at aktivere sit EU-borgerskab via en kortvarig flytning til f.eks. Sverige, er reglerne for at opnå dansk statsborgerskab.

Så mit svar på spørgsmålet "skal vi alle sammen flytte til Sverige" er, at ja, det bør langt de fleste faktisk overveje. Undtagelserne vil typisk være ikke-arbejdstagere, hvis ægtefæller gerne vil studere i Danmark, samt folk med særbørn.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2010 11:22:09

Kroshka skrev:Men der er jo også nogle som ikke vil - eller ikke må - og der mener jeg, at det fuldt ud er på sin plads, at Danmark stiller krav.
Problemet med både de gældende (fra 2007) og de foreslåede regler for permanent opholdstilladelse er blandt andet, at de gør livet endnu vanskeligere for de kvinder, hvis mænd ikke ønsker, at de skal have et liv uden for hjemmet.

Ved at forbyde sin kone at arbejde, kan en mand således ved både de gældende og de foreslåede regler forhindre hende i at få en permanent opholdstilladelse. Og dermed bliver det også umuligt for disse kvinder at slippe ud af de dårlige ægteskaber uden samtidig at rejse tilbage til deres hjemland, hvor der måske i nogle tilfælde venter en familie, som er rasende over, at kvinden har ladet sig skille.

Der er en bestemmelse i lovgivningen om, at voldsramte kvinder kan bevare deres opholdstilladelse efter en skilsmisse, men det har aldrig fungeret i praksis, bl.a. fordi kravene til bevisførelse er sat ekstremt højt.

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 08.05.2010 20:02:53

Jamen tillykke kroshka.

Du lyder som en typisk forkælet dansker, der ikke fatter hvordan reglerne hænger sammen. For dig ser de jo ganske rimelige ud.

Men ved du hvad? Du er bare så p** heldig, at du røg gennem et "hul" i reglerne, det der handler om særbørn: Fordi du har børn af tidligere kæresteforhold, og har samkvem med dem kan du få lov, lettere problemløst, at få din udenlandske ægtefælle hertil.

Ellers havde myndighederne såmænd fortalt dig, at I kunne tage til jeres ægtefælles hjemland og leve, der var nemlig ikke noget der holdt jer her.

Min historie er lidt anderledes, og meget ens med mange andres:
Jeg har en filippinsk kæreste, igennem fire år. Vi har en dejlig søn på snart et år.
Jeg er studerende, men har en ok økonomi.

Så skulle alt vel være i orden?
Nej, for jeg har to "problemer": Det ene "problem" er her hvor jeg bor, jeg bor nemlig til fremleje, og det må man sandelig ikke. At jeg bor fint, og har gjort det i snart tre år, det er myndighederne trekvart ligeglade med.

Så kunne jeg flytte. Det kunne vel også lade sig gøre. Men med en økonomi som studerende, tror du så jeg ville kunne stille bankgaranti? Ville jeg kunne finde en bank der ville hjælpe mig med dét?
At dømme efter forummet her, så kan jeg godt glemme alt om dét..
Det er mit andet "problem". Skidt med at min økonomi ellers er i orden..

Alene disse to ting gør, at selvom min kæreste og min søn kommer hertil, og vi bliver gift, så kan jeg godt glemme alt om at søge FS med hende. I vores situation, vil myndighederne nemlig med stor sindsro sige, at vi jo lige så godt kan leve i hendes hjemland.

Synes du det er rimeligt?

Dertil kommer, at selv hvis vi fik FS, så ville min kæreste nu skulle håbe på at jeg ikke gik hen og døde de næste syv år. For hvis dét skulle ske, så bliver hun og sønnike såmænd sendt hjem til Filippinerne igen.
Skulle det kedelige ske, at vi blev skilt? Same same..

Åh ja, og med de kommende regler, så skulle min kæreste nu håbe på at hun kunne få et heltidsjob, og kunne beholde det i tre år, ellers kan hun godt glemme alt om permanent ophold, og så skal hun til at håbe at jeg ikke dør, igen..
Og vi kan godt glemme alt om at slappe lidt af, og måske lade hende nøjes med halvtid, eller sådan noget sjusket noget..

Dertil kommer så en danskprøve, som selv danskere har svært ved at bestå, foruden at man slet ikke har gjort klart, hvordan den egentlig skal være endnu.

For nu at opnå alle disse "goder", så skal vi tilmed først aflevere en ansøgning, som vi så kan vente på bliver behandlet. I den tid må hun selvfølgelig ikke arbejde, det er klart. Dvs. standby i tre til ni måneder.

Så er det jo naturligvis ikke gjort med dét, næh vi skal genansøge hvert andet år. Og leve op til alle krav hver gang. Rigtig basis for et sikkert og trygt familieliv.

Alt dette fordi jeg "bare" er almindelig dansker, og ikke har fået børn før.

Hvorfor skulle jeg så flytte til Sverige?
Tjah, måske fordi, samme dag min kæreste og jeg er gift, så går vi op og får 5 års opholds- og arbejdstilladelse til hende. Eneste betingelse her, er en beskeden mindsteindtægt. Og hun kan gå ud og søge arbejde samme dag.
Efter fem år får hun permanent opholdstilladelse.
Efter tre års ægteskab, er hun sikret ophold selvom vi skulle blive skilt.
Tror det er efter ét år, er hun sikret, skulle jeg gå hen og dø.

Efter 10 uger, så kan vi flytte tilbage til Danmark. Og fordi jeg nu er EU-borger, og behandles som sådan, ja så får hun samme betingelser her.. 5 års opholds- og arbejdstilladelse, sikkerhed efter ét og tre år, permanent ophold efter fem..
Og dermed også samme sikkerhed til min søn..

Tillykke igen kroshka, med at du faldt gennem "hullet" i de danske regler.
Hyg du dig med din ukrainske kæreste.

Men tror du ærlig talt, jeg også synes de danske regler er rimelige?..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 08.05.2010 20:29:57

Jeg synes at Henriks S indlæg fint illusterer virkelighedens nationale regler, og grunden til at vi valgte EU retten, netop at sikre min mand et værdigt liv i DK altså et 100% bevist valg.

Han skal VILLE mig ikke en opholdstilladelse, og han skal også sikres bedst muligt hvis døden os skiller eller vi bare ikke vil leve sammen måske om 20 år, som Henrik S, så rigtigt er inde på.

Jeg har iøvrigt været gift før og har særbørn, +40, samt eget velfungernde praksis etc etc så jeg opfylder til fulde alle de danske nationale reglers mange mærkværdigheder.
Men jeg nægter at min dejlige mand skal deltage i dette intergrations helvede, og alle dets i mine øjne komplet latterlige tvunge tiltag og begrænsninger og forbud.

Besvar