Selvbetjeningskøen ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

antonius

Re: Selvbetjeningskøen ?

Indlæg af antonius » 27.04.2010 14:39:11

Se, det var en interessant information. Er der nogen steder på US sidder hvor der står noget om at en vielsesattest bør være legaliseret eller apostillepåtegnet?
Er det ikke noget som man burde forvente at få at vide når man forsøger at aflevere ansøgningen til US?

-Og kan det overhovedet lade sig gøre når det kræves at vielsesattesten skal afleveres af ansøgeren (ikke referenten), som jo typisk er i udlandet? Skulle jeg i så fald have taget attesten med hjem til DK, for så at få den legaliseret/apostillepåtegnet, for derefter at sende den til min kone, så hun kunne aflevere den med sin ansøgning.

Og er der nogen der ved hvor længe det normalt tager at få en vielsesattest legaliseret eller apostillepåtegnet?

Tak for god info (som desvære er kommet for sent for mig).

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.04.2010 14:49:58

Hvis du havde studeret lidt under vielse med udlændinge (kirkekontor og bogerservice kender reglerne) ville du have fundet alle disse informationer. Jeg brugte en hel mdr på at studere dette inden jeg tog til Nigeria for at gifte mig. Da Nigeria ikke er medlem af apostle (sandsynligvis heller ikke Nepal) skal man først til det pågældende lands undenrigsministerium og få stemplet, at vigelsesattesten er autentisk. Derefter går turen til den danske repræsentation i det pågældende land, som så legaliserer, at underskriften fra Udenrigsministeriet er autentisk. Først derefter kan man troppe op på borgerservice i sin lokale kommune og få sit ægteskab registeret, så man kan stå som gift i folkeregisteret. Det kostede personligt 3 uger i Nigeria, da det er et uland, hvor personligt fremmøde er et must, før der sker noget. Det er nok at scanne kopier til din kone.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2010 15:34:52

Du kan læse her, hvordan legalisering sker:
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/

Nepal er ikke et apostilleland.

Kravene til legalisering kan du læse her:
http://www.familiestyrelsen.dk/7/anerke ... sk-vielse/

Legalisering skal ske ved myndighederne for det land, der har udstedt et dokument, så det i skulle have haft gjort var at få vielsesattesten legaliseret, snarest efter vielsen. Hvis det er dig, der har den, kan du måske få den legaliseret ved den nepalesiske ambassade.
mh
Rådgiver for ÆUG

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 27.04.2010 17:11:02

krikris skrev: da det er et uland, hvor personligt fremmøde er et must, før der sker noget.
Men de arbejder stadig VÆSENTLIGT hurtigere end Udlændingeservice :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 20:35:28

For nu at være lidt konstruktiv, så kan Antonius overveje at fremskaffe en legaliseret udgave af sin vielsesattest og fremsende den til US. Ved at udvise denne form for positiv samarbejdsvilje kan han jo håbe på at fremskynde sin sag mest muligt.

Besvar