garanti
-
Mariakazmi
garanti
hej jeg vil hører hvormeget en bankgaranti ligger på idag da jeg skal søge om fs ? Når man modtager brev om at man skal stille en garanti hvor lang tid giver us til man kan stille den hilsen maria 
-
fundiver199
Re: garanti
Beløbet står under "krav til ægtefællen/partneren i Danmark":
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Jeg mener, at fristen for at stille garantien er cirka 2 uger. Så det er nok en god idè at få lavet en aftale med banken, allerede inden man får brevet fra Udlændingeservice.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Jeg mener, at fristen for at stille garantien er cirka 2 uger. Så det er nok en god idè at få lavet en aftale med banken, allerede inden man får brevet fra Udlændingeservice.
Maria.
Du får 3 uger til at stille garantien når du får brevet om sikkerhedsstillelse. Jeg kan kun fortælle om min situation mht garantien og det var meget hektisk. Jeg regnede ikke med at jeg ville få problemer fordi jeg har en stor andelslejlighed som jeg ikke skylder penge i men Danske bank vurderede at min lejlighed ikke engang var 60.000 værd og det skulle de bruge 14 dage til at finde ud af,så jeg havde pludselig kun en uge til at skifte bank og finde 60.000 kr.
Jeg gik tiggergang hos familien så jeg kunne stille garantien i tide og så fik jeg ellers skiftet bank og med den nye bank har jeg kunnet betale min familie pengene tilbage.
Men danske bank som jeg har haft i mere end 30 år, ja dem skal jeg ikke have noget at gøre med mere.
Typisk betaler du 2-3 % om året og et oprettelsesgebyr på ca 5-600 kr for en deponeringskonto og så får du en lille indlånsrente. Du kan sikkert også få en højere rente hvis du forhandler dig til det.
Men husk: Få det hellere ordnet idag end imorgen.
Vh Keff.
Du får 3 uger til at stille garantien når du får brevet om sikkerhedsstillelse. Jeg kan kun fortælle om min situation mht garantien og det var meget hektisk. Jeg regnede ikke med at jeg ville få problemer fordi jeg har en stor andelslejlighed som jeg ikke skylder penge i men Danske bank vurderede at min lejlighed ikke engang var 60.000 værd og det skulle de bruge 14 dage til at finde ud af,så jeg havde pludselig kun en uge til at skifte bank og finde 60.000 kr.
Jeg gik tiggergang hos familien så jeg kunne stille garantien i tide og så fik jeg ellers skiftet bank og med den nye bank har jeg kunnet betale min familie pengene tilbage.
Men danske bank som jeg har haft i mere end 30 år, ja dem skal jeg ikke have noget at gøre med mere.
Typisk betaler du 2-3 % om året og et oprettelsesgebyr på ca 5-600 kr for en deponeringskonto og så får du en lille indlånsrente. Du kan sikkert også få en højere rente hvis du forhandler dig til det.
Men husk: Få det hellere ordnet idag end imorgen.
Vh Keff.
-
Mariakazmi
Ok Keff tak for svar hvilken bank synes du j skal vælge ? jeg har ingen gæld har fuldtidsarb tjener ca 10.000 om måneden efter skat.
Danske bank er ikke gode til at låne har du en anden ide
hilsen maria
Danske bank er ikke gode til at låne har du en anden ide
Nordea og Nykredit. Men der er sikkert flere og du skal bare prøve dig frem.Mariakazmi skrev:Ok Keff tak for svar hvilken bank synes du j skal vælge ? jeg har ingen gæld har fuldtidsarb tjener ca 10.000 om måneden efter skat.
Danske bank er ikke gode til at låne har du en anden idehilsen maria
Vh Keff.
De fleste banker vil nok kræve at du skifter til deres bank hvis du skal have sådan en konto i deres bank.Mariakazmi skrev:Tak jeg prøver mig fem imorgen
Vh Keff.
-
fundiver199
Det er ikke for at være lyseslukker, men ifølge en rundspørge til forskellige banker, som ÆUG lavede for et halvt års tid siden, så er en månedsindkomst på 10.000 DKK efter skat meget i underkanten af, hvad de fleste banker vil forlange for at låne en ansøger 62.200 DKK til en bankgaranti.
Jeg kan ikke huske de præcise detaljer, men typisk krævede bankerne vist et rådighedsbeløb på 7.000-8.000 DKK om måneden efter skat og alle faste udgifter. Og det bliver jo svært at leve op til, hvis man kun har udbetalt 10.000 efter skat, da man så kun må bruge 2.000-3.000 DKK til husleje, el, vand, varme, forsikringer, transport, A-kasse og så videre.
Det hjælper ganske vist lidt på sagen, at Maria kan få ændret sit skattekort, når hun overtager ægtefællens ubenyttede bundfradrag, men sandsynligvis er det stadig ikke nok. Maria har selvfølgelig lov til at spørge i forskellige banker. Men jeg er bange for, at de realistiske muligheder begrænser sig til:
a) At stille sikkerhed for lånet f.eks. i form af pant i fast ejendom
b) At få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet
c) At låne pengene privat
d) At flytte til et andet EU/EØS-land og søge efter EU/EØS-reglerne
Jeg kan ikke huske de præcise detaljer, men typisk krævede bankerne vist et rådighedsbeløb på 7.000-8.000 DKK om måneden efter skat og alle faste udgifter. Og det bliver jo svært at leve op til, hvis man kun har udbetalt 10.000 efter skat, da man så kun må bruge 2.000-3.000 DKK til husleje, el, vand, varme, forsikringer, transport, A-kasse og så videre.
Det hjælper ganske vist lidt på sagen, at Maria kan få ændret sit skattekort, når hun overtager ægtefællens ubenyttede bundfradrag, men sandsynligvis er det stadig ikke nok. Maria har selvfølgelig lov til at spørge i forskellige banker. Men jeg er bange for, at de realistiske muligheder begrænser sig til:
a) At stille sikkerhed for lånet f.eks. i form af pant i fast ejendom
b) At få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet
c) At låne pengene privat
d) At flytte til et andet EU/EØS-land og søge efter EU/EØS-reglerne
Jeg er på barselsdagpenge nu og frem til februar og får udbetalt 10700kr pr md. Vi har 2 børn og alle vores faste udgifter er på ca. 5000kr om måneden.
Er der mulighed for at jeg kan få stillet en bankgaranti? og hvad menes der med at få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet?? Er der konsekvenser ved at låne pengene privat? og til sidst er der mulighed for dispensation fra US for økonomisk garanti når man er på barselsdagpenge?
Er der mulighed for at jeg kan få stillet en bankgaranti? og hvad menes der med at få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet?? Er der konsekvenser ved at låne pengene privat? og til sidst er der mulighed for dispensation fra US for økonomisk garanti når man er på barselsdagpenge?
-
fundiver199
”Er der mulighed for at jeg kan få stillet en bankgaranti?”
Ja hvis du har pengene selv eller kan låne dem privat. Og måske vil banken også være villig til at låne dig penge, hvis du har et godt vellønnet job, som du kan vende tilbage til, når din barsel er færdig. Men det er jo nok ikke tilfældet, for så ville du vel få løn under barsel og ikke barselsdagpenge???
”og hvad menes der med at få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet??”
En kautionist er en person, der hæfter for lånet på lige fod med låntageren selv. Hvis du ikke kan eller vil betale lånet tilbage, så kan banken i stedet gå til kautionisten og inddrive pengene der.
"Er der konsekvenser ved at låne pengene privat?”
Ja i forhold til den der låner dig pengene. Men ellers ikke.
”og til sidst er der mulighed for dispensation fra US for økonomisk garanti når man er på barselsdagpenge?”
Nej det er der ikke. Men I kan jo søge efter EU-rettens regler, der skal der ikke stilles bankgaranti.
Ja hvis du har pengene selv eller kan låne dem privat. Og måske vil banken også være villig til at låne dig penge, hvis du har et godt vellønnet job, som du kan vende tilbage til, når din barsel er færdig. Men det er jo nok ikke tilfældet, for så ville du vel få løn under barsel og ikke barselsdagpenge???
”og hvad menes der med at få nogle, som har en væsentligt højere indkomst, til at kautionere for lånet??”
En kautionist er en person, der hæfter for lånet på lige fod med låntageren selv. Hvis du ikke kan eller vil betale lånet tilbage, så kan banken i stedet gå til kautionisten og inddrive pengene der.
"Er der konsekvenser ved at låne pengene privat?”
Ja i forhold til den der låner dig pengene. Men ellers ikke.
”og til sidst er der mulighed for dispensation fra US for økonomisk garanti når man er på barselsdagpenge?”
Nej det er der ikke. Men I kan jo søge efter EU-rettens regler, der skal der ikke stilles bankgaranti.
Mange tak for svarene. Men tænkte på hvis man fandt en kautionist, hvordan vil US se på det? Har indgivet ansøgning, så er EU-rettens regler vel for sent nu.
-
fundiver199
US er ligeglade med, hvordan pengene til bankgarantien er fremskaffet.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Måske har din mand en pose penge, han kan sætte ind på en spærret konto?N17 skrev:Jeg er på barselsdagpenge nu og frem til februar og får udbetalt 10700kr pr md. Vi har 2 børn og alle vores faste udgifter er på ca. 5000kr om måneden.
Jeg tænkte lige på at vende tilbage efter jeg var færdig med banken og kommunen. Jeg kan nu oplyse at i skal ikke lytte efter hvad Danske bank fortæller jer i tlf. Man skal ringe ind og bede om at få en tid med en rådgiver som har erfaring med at åbne en deponeringskonto. Jeg har idag været til møde med sådan en nede i Danske bank og har nu åbnet en deponeringskonto. Penge bliver sat ind og kontoen frosset og pantsat til din bopælskommune. Det koster dig ikke en rød reje hverken at oprette kontoen og der kommer heller ikke noget månedlig/årlig gebyr på. Det vil sige den er fuldstændig gratis for en. Og der løber altså renter på den årligt ikke noget at råbe hurra for men når ens penge bare skal ligge og blomstre de næste 4/7år kan de da i det mindste bringe lidt ind. Alt det får man sort på hvidt hos banken. Og jeg fik selv en kopi af alle papirene og kontoudskrift og et stempel at den var oprettet dags dato. Jeg tog så selv papirene i hånden og troppede ned til kommunen (det var skønt vejr til en gåtur) og afleverede dem personligt og jeg fik medarbejderen til at skrive navn, dato og tlf på mine kopier så hvis det nu trak ud med at få udtalelsen sendt til US så hænger jeg ikke på den da jeg har dokumentation for at jeg har afleveret mine papirer inden for tidsfristen. Så nu kan jeg gå og vente på at min mand bliver kaldt ind så han kan få sit stempel i passet og vi kan få booket en billet til ham.
Jeg håber det kan hjælpe nogen af jer der ude der sidder i samme sitution som jeg gjorde.
Jeg håber det kan hjælpe nogen af jer der ude der sidder i samme sitution som jeg gjorde.
Tillykke med din bankgaranti: ) Er det nogle penge du selv har sat ind?SELG skrev:Jeg tænkte lige på at vende tilbage efter jeg var færdig med banken og kommunen. Jeg kan nu oplyse at i skal ikke lytte efter hvad Danske bank fortæller jer i tlf. Man skal ringe ind og bede om at få en tid med en rådgiver som har erfaring med at åbne en deponeringskonto. Jeg har idag været til møde med sådan en nede i Danske bank og har nu åbnet en deponeringskonto. Penge bliver sat ind og kontoen frosset og pantsat til din bopælskommune. Det koster dig ikke en rød reje hverken at oprette kontoen og der kommer heller ikke noget månedlig/årlig gebyr på. Det vil sige den er fuldstændig gratis for en. Og der løber altså renter på den årligt ikke noget at råbe hurra for men når ens penge bare skal ligge og blomstre de næste 4/7år kan de da i det mindste bringe lidt ind. Alt det får man sort på hvidt hos banken. Og jeg fik selv en kopi af alle papirene og kontoudskrift og et stempel at den var oprettet dags dato. Jeg tog så selv papirene i hånden og troppede ned til kommunen (det var skønt vejr til en gåtur) og afleverede dem personligt og jeg fik medarbejderen til at skrive navn, dato og tlf på mine kopier så hvis det nu trak ud med at få udtalelsen sendt til US så hænger jeg ikke på den da jeg har dokumentation for at jeg har afleveret mine papirer inden for tidsfristen. Så nu kan jeg gå og vente på at min mand bliver kaldt ind så han kan få sit stempel i passet og vi kan få booket en billet til ham.
Hvilken kommune er det? Er overrasket over at det er gratis at få lavet den bankgaranti.