Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
SELG
Ok jeg mister helt håbet når jeg læser om indvandringsprøven. Jeg har været inde og læse lidt om den og det er da fuldstændig ulogisk at min mand skulle nå at lære dansk så godt at han kan bestå en mundtlig prøve med 40 spørgsmål. Men som jeg har forstået er den ikke trådt i kraft endnu men vil træde i kraft i løbet af i år. Når den træder i kraft er det så med tilbagevirkende kraft? Her tænker jeg på om min mand skal igennem den, vi har nemlig søgt om fs 8 januar og går stadig og venter. Vi har engang modtaget kvitteringsbrevet endnu og jeg går og er bange for om de kunne finde på at trække tiden ud så den når og træde i kraft. I må endelig også gerne fortælle mig om det kan være rigtigt at der skal gå 2 måneder uden at have hørt noget som helst og jeg har nu ringet 2 gange til US og fået at vide at jeg bare skal være tålmodig og når jeg beder dem kigge på min sag siger de den er under "screening" (hvad det nu end betyder)men det har de sagt de sidste 3 uger.
Så frustreret og så sur

.
Nåhh ja et spørgsmål mere jeg har siden jeg afleveret ansøgning opsagt min stilling og er arbejdsløs nu. Er det noget jeg skal fortælle US? Jeg tænker på om det er noget de finder ud af og så kan sige jeg har løjet i min ansøgning. Jeg ved det er mange spørgsmål men jeg kan desværre ikke få dem besvaret af US da de desværre mere minder om en maskine der gentager sig selv eller læser op af et manuskript.
Hilsen den utålmodige
P.S. Med hensyn til job har jeg fået et nyt her per 1 april som giver lidt ekstra i lønningsposen da det virkede lidt mere logisk da jeg jo (måske) skal forsørge min mand når han kommer her til og vi nok ikke kunne leve af den løn staten giver i forhold til det private.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
-
Kontakt:
Der går jo et par måneder med at vente på kvitteringsbrevet. Og derefter kan der gå mere tid. Hvis det er en simpel sag, hvor alle oplysninger er til rådighed, vil sagsbehandlingstiden være 3 måneder regnet fra ansøgningstidspunktet, altså 8. januar - 8. april.
Hvis der er bare det mindste, Udlændingeservice er i tvivl om, bliver sagsbehandlingstiden sat op til 7 måneder, dvs. med forventet svar d. 8 august.
Men det får du besked om, når de er færdige med at screene sagen for at kunne sende dig et kvitteringsbrev.
Normalt søger man et nyt job, mens man stadig har det gamle, så man ikke risikerer at gå arbejdsløs i lang tid. Men folk er jo forskellige, og nogle gange kan man få så meget stress over sure kunder, at man foretrækker at gå ledig.
-
SELG
For det første så kunne de være rart at man får sit kvitteringsbrev lidt tidligere så hvis det er at der mangler noget så kan man vel ordne lidt hurtigere jeg ved udmærket godt at jeg får svar når det er de er færdige med at screene sagen men hvor lang tid er det lige det tager. For det andet så er grunden til at jeg sagde mit job op fordi jeg lige præcis fik stress over mit job og lederne på min arbejdsplads og efter en lang snak med HK og en psykolog blev enig i at det ikke var pengene værd at ødelægge mit helbred. Derfor sagde jeg op før jeg fik et nyt job... Men det besvarede ikke mit spørgsmål med hensyn til indvandringsprøven og om jeg skulle oplyse til US at jeg har fået et andet job.
Men tak for dit svar...
-
fundiver199
Du behøver ikke oplyse til Udlændingservice, at du har fundet et andet job. Forsørgelseskravet er jo i dag opfyldt, hvis du ikke har modtaget sociale ydelser i 12 måneder, så det er sådan set udelukkende det, Udlændingeservice interesserer sig for og har brug for at vide.
M.h.t. indvandringsprøven skal den 2. og 3. behandles i Folketinget i april, og det er heller ikke sikkert, at man indfører den med "tilbagevirkende kraft" for dem, der allerede har søgt, når den nye lov træder i kraft. Så sandsynligheden taler i høj grad for, at den vil din ægtefælle ikke nå at blive omfattet af. Men garantere dig noget i den forbindelse, det kan jeg ikke, da det alene er en administrativ beslutning i Integrationsministeriet, præcis hvordan prøven skal inplementeres.
-
SELG
tusind tak det giver ro i sindet...
-
Juma
- Geografisk sted: Danmark
-
Kontakt:
Undervisningsfilmen til den kommende indvandringsprøve:
fld.nu/aktuelt.html?&tx_ttnews[tt_news]=24&cHash=f6e806a4f8c9f56e0649c28b16e20bd7
Senest rettet af
Juma 23.03.2010 18:02:37, rettet i alt 1 gang.
-
Juma
- Geografisk sted: Danmark
-
Kontakt:
Jo, men linket virker ikke

-
Kroshka
- Geografisk sted: Odense
hmm - mystisk - men det kan jo være at det blot er endnu en forhindring de ønsker at lægge ind
Men hvorom altid er kan man se diverse film klips på dansk på "Ny i Danmarks" hjemmeside