Livet er ikke lettere efter fs... What to do.. What to do

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
smukkemolly51

Livet er ikke lettere efter fs... What to do.. What to do

Indlæg af smukkemolly51 » 29.09.2009 18:26:47

Hejsa med jer....

Sidste år fik min mand fs.. Jeg blev hurtig gravid og i dag har vi den dejligste dreng, Vi lever alle af mine barsel penge.. Nu har vi så fundet ud af, at vi venter bette bror/søster. Og vores indtægt (min) hænger slet ikke sammen med de mennesker vi er nu.. Og så slet ikke med et barn og et på vej..

Så ringede til Udlængservice i dag et par gange.. Først for at hører om hvis min mand kommer på kontanthjælp, ja så ved jeg godt at bankgarantien vil ryge.. Men var kommet frem til, at så måtte det bare være sådan.. >Men fik så af vide at så vil min mand få afslag på fs til næste år når vi skal søge fs igen..

Vores børn tæller som personer i boligkravet.. Så nu skal jeg også stille en lejlighed/hus til næste fs. med min. 81 kvm.. (Har 59 kvm i dag) men hvordan skal det være muligt når vi ikke engang har nok penge som tingene er i dag..

Ud over det så ringede jeg til min kommune for at høre om det ikek var mulighed for at de kunne hjælpe med at få ham ud i et job.. arb. prøvning eller et eller andet...?... Men der var svaret nej.. Det har de ikke resourcer til.. Så skal han være på kontanthjælp = miste bankgrantien... = blive afvist til næste år når vi skal søge igen.. Og det værste er sku at min mand er godt uddannet, har gået i skole i 20 år.. Det knækker sku hans selvtillid...

Så er problemet gud hjælpende også-... At hvis min mand så endelig får et job/ eller går igang med en uddannelse.. Så fik jeg af vide fra udlænding service at når vi skal søge igen, og sagen kører.. Så må han ikke lave noget til den tid... Kan da forstå første gang vi søgte... Men nu hvor det er 2 gang...

Undskyld mit sprog... Men hvad fanden skal vi så gøre??.... Skal jeg som pæredansker.. Mit fædreland.. Rejse for at være sammen med manden i mit liv.. Skriver sku snart til ude & hjemme eller noget :D

fundiver199

Re: Livet er ikke lettere efter fs... What to do.. What to do

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2009 19:40:17

Jeg kan da give dig et par enkelte gode nyheder.

1) Som mange andre har du tilsyneladende misforstået, hvad boligkravet går ud på. Du tror, at du skal råde over en bolig på mindst 20 m2 pr. person, der bor i husstanden. Det skal du ikke. Du skal råde over en bolig på mindst 20 m2 pr. person, der bor i husstanden eller en bolig med mindst et beboelsesrum pr. 2 beboere.

Da I snart bliver 4 personer i jeres husstand skal I derfor råde over mindst 80 m2 eller mindst 2 værelser i jeres bolig. Så med mindre I bor i en 1-værelses lejlighed, så opfylder jeres nuværende bolig altså stadig kravet, også selvom I bliver en mere.

2) Hvem i alverden har dog fortalt dig, at din mand skal opgive sit studie eller sit job, bare fordi han skal søge om forlængelse af sin opholdstilladelse efter 2 år? Det ville da være komplet skørt, hvis det var sådan, og det er det heller ikke.

Man skal søge højest 2 og mindst 1 måned før, opholdstilladelsen udløber, og så er det vel meningen, at Udlændingeservice skal nå at behandle sagen inden for de 1-2 måneder, så man ikke pludselig står helt uden opholdstilladelse:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 30.09.2009 06:08:33

Hej Smukkemolly.

Din mand må gerne arbejde eller studere, når I søger forlængelse. Det er kun hvis udlændingen ex. er i DK på processuelt ophold mens ansøgning om FS kører, at man ikke må arbejde førend sagen er afsluttet og den endelige opholds- og arbejdstilladelse er i hus!

Og som fundiver skriver hvis I har en stue og et soveværelse i jeres lejlighed så kan I blive boende der med 2 børn.

Så det er bare om at bruge så meget netværk som muligt til at opdrive et job. Er der ikke også jobkonsulenter tilknyttet det sted, hvor din mands sagsbehandler sidder? Min mand er ihvertfald blevet tilbudt hjælp af jobkonsulenterne ifm. gennemgang af sin integrationskontrakt.

Desværre er det pga. krisen ekstra svært at finde job, også selvom man har en god uddannelse. Kassedamejobs søges af tidligere højtansatte som aldrig før!

Restaurations-, rengørings- og lagerarbejde er efterhånden også jobs, som er svære at få fat i...

Held og lykke med både jobsøgning og familieudvidelsen!

Samara
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 01.10.2009 18:22:08

Min mand er også i arbejde og vi sendte vores ansøgning om fornyelse i august måned. Da jeg var lidt nervøs for at hans arbejde måske ville være skeptiske overfor min mand når nu hans OT var udløbet, så jeg ringede selv til Us og forklarede hende det hele osv. Nu har jeg et papir hvor der står sort på hvidt at min mand GERNE må arbejde, studere - eller rejse hvis det skulle være. hun sagde at han faktisk kunne lave alle de ting som han var vant til at lave inden hans OT udløb. Så det passer ikke helt det du har fået at vide!

ZB

Indlæg af ZB » 01.10.2009 21:31:38

Måske skulle din mand få vurderet sine uddannelser hos CIRIUS så han nemmere kan få job eller finde en ny uddannelse.
Hvis han er godt igang eller næsten færdig med dansk er det muligt at få SU eller voksenlærlingeløn hvis han går igang med en ny uddannelse og det ville hjælpe en del på jeres situation...
Hvis han er god til engelsk er der også muligheder med engelsksprogede uddannelser

Det forekommer mig meget underligt de ikke vil hjælpe din mand i job. Synes ikke vi har mødt andet end venlige kommuner, der satser på integration ...

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.03.2010 13:07:55

CIRIUS har skiftet navn til IU

Den nye hjemmeside er her:

http://en.iu.dk/

Og på dansk:

http://www.iu.dk/

Besvar