Tilknytningskravet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Buller

Tilknytningskravet

Indlæg af Buller » 18.03.2010 07:04:01

Hej

Jeg prøver desperat at finde ud af om min kæreste og jeg opfylder tilknytningskravet når vi vil søge om FS eller om det overhovedet vil blive stillet.

Det er sådan jeg er 27år(28 til okt). Vi har tænkt os at søge omkring Juli om FS fra danmark mens han er her på besøgsvisum.

Jeg har været i hans hjemland Uganda 3 gange ialt 7,5 måneder. Under mit første ophold der, mødte jeg ham og har så siden været der 2 gange for at besøge ham. Efterfølgende har han været her i dk 3 måneder på besøgsvisum hos mig og kommer tilbage på besøgsvisum til Juli hvor vi vil søge FS.

Vi snakker engelsk sammen og lidt dansk.

Vi har begge familie og arbejde i vores hjemland.

Jeg har levet hele mit liv i dk og er uddannet pædagog.

Nogen der kan hjælpe mig med at vurderer vores chancer så vi ikke kommer til at spilde vores tid.

Håber meget på hjælp.

Vh Nina

fundiver199

Re: Tilknytningskravet

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2010 10:24:39

Kære Nina

Ja I opfylder tilknytningskravet, og fra oktober 2010 vil det slet ikke blive stillet p.g.a. ”28-års reglen”. Du kan læse mere under ”jeg vil… familiesammenføres”. Der er jo også mange andre krav, der skal tages stilling til, end lige tilknytningskravet. Husk at I skal være gift for at søge om FS, så læs også afsnittet ”jeg vil… giftes”.

Buller

Indlæg af Buller » 18.03.2010 19:52:52

Mange tak for svar.

Jeg har` læst frem og tilbage om reglerne men synes stadig det er svært at vurderer hvorvidt vi opfylder det eller ej. Men dejlige nyheder du mener vi gør. Hvis jeg må tillade mig at spørge, kan jeg så bede dig skrive hvorfor du mener vi opfylder kravet, mest da jeg gerne vil forstå hvad de vil vægte i vores sag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2010 19:58:42

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jeg ... ammenfores

"Den, der bor i Danmark, vil normalt have opnået en betydelig tilknytning til Danmark, hvis vedkommende opfylder èt eller flere af nedenstående kriterier:

* Er født eller opvokset i Danmark og har levet det meste af sit liv her i landet.

* Forud for familiesammenføringen har haft bopæl i Danmark i en uafbrudt periode på mindst 12 år, har lært at tale dansk og har gennemført en dansk uddannelse eller opnået væsentlig tilknytning til det danske arbejdsmarked.

* Forud for familiesammenføringen har været i arbejde i de sidste 4-5 år i et job, som indeholder daglig kommunikation med kolleger og kunder m.m. på dansk eller 7-8 år i et job, som ikke opfylder dette krav.

Som eksempel på erhverv, hvor det vil være nødvendigt at arbejde i 7-8 år for at opfylde tilknytningskravet, kan nævnes postbud eller rengøringsassistent, hvorimod en butiksansat eller en receptionist vil opfylde kravet efter 4-5 år. Det er således ikke kvalifikationsniveauet, der er det afgørende, men derimod omfanget af dansksproget kontakt med kolleger og kunder m.m. Man behøver ikke at have haft det samme job i hele perioden, men der skal være tale om et sammenhængende beskæftigelsesforløb, hvor naturlige korte afbrydelser som f.eks. barsel dog tæller med i de 4-5 eller 7-8 år.

Det er vigtigt at bemærke, at tilknytningskravet aldrig kan opfyldes, uden at også den udenlandske ægtefælle har en selvstændig tilknytning til Danmark. Hvis man er omfattet af tilkytningskravet, er det derfor ubetinget nødvendigt, at den udenlandske ægtefælle kommer til Danmark mindst èn gang, f.eks. på visum, før man søger om familiesammenføring.

Hvis du opfylder èt eller flere af de ovenstående 3 kriterier for at have en betydelig tilknytning til Danmark vil det normalt være nok, at din ægtefælle kommer til Danmark på visum èn enkelt gang, før I søger om familiesammenføring."

.......................................

Du er født og opvokset i Danmark og har levet det meste af dit liv i Danmark, og din kommende mand har været her på visum. Derfor opfylder I efter alt at dømme tilknytningskravet.

Besvar