Familiesammenføring men fed arbejdskontrakt

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AminaTariq

Familiesammenføring men fed arbejdskontrakt

Indlæg af AminaTariq » 04.03.2010 17:37:27

i udlandet.

Ja sagen er den at min mand og jeg fik bevilliget FS i starten af januar 2010 men han er ikke kommet endnu da han har en arbejdskontrakt i Sudan.

Han arbejdskontrakt udløb den 19 februar men vi valgte så at han skulle tage en ekstra mdr da vi godt kan bruge pengene i det lange løb men nu hvor han har fortalt chefen at han vil rejse den 25 marts der er de begyndt at kaste tilbud efter ham.

De vil ikke lade ham rejse da han har ansvar for store områder og de er så tilfredse med ham. Nu overvejer vi så at han kan blive frem til 1 maj for at give arbejdsgiveren lidt længere tid til at finde en tiltræder til min mands stilling men vi er usikre på om hvad reglerne egentlig siger i forbindelse med FS.

Altså han har være på den norske ambassade i Khartoum hvor han har fået et visa til Danmark der gælder til og med 16 may.

Hans arbejdsgiver har sagt de er mere end villige til at lade ham tage 3-4 ugers ferie for at rejse herop men hvis han vælger at gøre det så kan han da ikke rejse ud af Danmark igen for at arbejde et par mdr i udlandet?

Vi er meget i tvivl om hvad der er bedst for os at gøre da situationen i Danmark jo ikke er speciel optimal for at søge arbejde og min mand vil være meget ked af at komme hertil og så være arbejdsløs og med en ringe økonomi da han nu har en stilling med stort ansvar og meget høj løn.

Ja ved godt det var en meget lang smøre men alle regler vedr. emnet og andre erfaringer er mere end velkomne.

fundiver199

Re: Familiesammenføring men fed arbejdskontrakt

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2010 17:45:33

Din mand har 6 måneder efter bevilget FS til at gennemføre rejsen til Danmark, og herefter må han være væk fra Danmark i op til 6 måneder om året. Så der burde da bestemt være mulighed for, at han – i hvert fald i et vist omfang – kan fortsætte med at arbejde i Sudan. Og jeg kan sagtens forstå jeres overvejelser om, at det er bedre, at din mand har et godt og vellønnet job i Sudan, end at han er arbejdsløs i Danmark.

I skal være opmærksomme på, at når din mand først er flyttet til Danmark, så er han skattepligtig i Danmark, og det gælder også for penge, der er tjent ved at arbejde i et andet land.

AminaTariq

Re: Familiesammenføring men fed arbejdskontrakt

Indlæg af AminaTariq » 04.03.2010 20:55:18

Tak for svaret.

Problemet e bare at min mand forventede at rejse til Danmark her indenfor en mdr så han har allerede ved ambassaden fået udstedt visaet og det er kun gyldigt i 3 mdr men kan han mon tage derover og få dem til at ændre det?

Og vi overvejer også at han måske kunne tage den ferie fra hans arbejde og så komme her i 1 mdr's tid og så rejse tilbage og genoptage arbejdet i nogle mdr endnu. Eller vil dette være dumt?

Hvad med hensyn til kravet om at han skal starte i sprogskole, det kan han jo ikke hvis han arbejder udenlands.

Besvar