sprogtest

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leose

sprogtest

Indlæg af Leose » 16.09.2009 18:15:31

Hej.. Hvad er det for en sprogtest der trader i kraft.. Og Hvornår..

Hvad hvis man ikke består prøven, og skal man gennem prøven før man for opholdstilladelse eller når man har fået den..

Hilsen Leose

fundiver199

Re: sprogtest

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2009 22:20:08

Det er den indvandringsprøve, som blev vedtaget i Folktinget i 2007, der nu forventes at træde i kraft i begyndelsen af 2010. Der bliver tale om:

1) En prøve i simpel dagligdags kommunikation på dansk a´la "hvad hedder du", "jeg hedder....." eller "har du børn", "ja jeg har en datter på 8 år".

2) En test i kendskab til danske forhold, ligeledes på dansk. Hvad denne del af indvandringsprøven præcist kommer til at omfatte, er jeg meget usikker på. Så jeg vil ikke engang forsøge at give et muligt eksempel på, hvad det er, ansøgerne skal kunne svare på eller fortælle på dansk.

Det ligger fast, at prøven kun vil kunne tages èt sted i Verden, nemlig i Brøndby, og at deltagergebyret bliver på 3.000 DKK. Det ligger også fast, at ansøgningen om familiesammenføring bliver behandlet, inden ansøger går op til prøven, således at ansøger ved, at hvis han/hun består prøven, så gives der også opholdstilladelse.

De øvrige detaljer, herunder hvad der vil ske med dem, som dumper, ligger mig bekendt ikke fast endnu.

Afhængig af, hvor svær prøven bliver, og hvordan det hele kommer til at foregå, kan der sagtens være tale om en stramning af reglerne, der vil ramme lige så hårdt eller endog hårdere end den stramning, der blev foretaget i 2002, og som sidenhen har tvunget tusindvis af danskere til at "flygte" over på den anden side af Øresund.

Men det er også muligt, at prøven bliver så let at bestå, at der blot bliver tale om endnu en udgift og endnu en administrativ forhindring, der skal overvindes af dem, der opfylder alle de andre krav til familiesammenføring.

Joos

Indlæg af Joos » 29.12.2009 09:48:02

Ved i om man er tvunget til at tage denne prøve, hvis man har indgivet sin ansøgning om familiesammenføring i december måned, men stadig venter på afgørelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.12.2009 10:11:35

Nej det vides i skrivende stund ikke, om prøven vil komme til at gælde for alle, som får bevilget familiesammenføring efter en given dato, eller for alle, som har søgt efter en given dato.

Loven om indvandringsprøven blev vedtaget i Folketinget i begyndelsen af 2007, idet der var tale om en del af finanslovsforliget i 2006, hvor Dansk Folkeparti som sædvanlig skulle have nogle indrømmelser på deres kerneområder.

Siden har man imidlertid ombestemt sig, således at prøven skal tages i Danmark og ikke i ansøgers hjemland. Og den ændring af Udlændingeloven, som skal gøre dette muligt, er stadig under behandling i Folketinget, så derfor ved vi simpelthen ikke, hvordan loven kommer til at se ud.

Jeg kan derfor ikke love jer noget, men hvis I har søgt i december og havner i 3-måneders bunken, så er der sikkert rigtigt gode chancer for, at I når at få jeres FS, inden prøven træder i kraft.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.12.2009 11:03:52

Jeg ved at ledelsen i US kalder sprogtesten "et forløb". Hvad der præcist ligger i det, står hen i det uvisse, men jeg vælger at tolke det sådan, at prøven vil blive afholdt over nogle dage eller uger.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Falken
Geografisk sted: Turkey

Indlæg af Falken » 29.12.2009 13:22:49

Jeg set paa nyidanmark, at man forventer at indvandringsproeven vil traede i kraft i loebet af 2010, saa lad os nu se, hvornaar de faar den op at staa.

Jeg synes, at de tidligere har oplyst, at det skulle ske i starten af 2010, men nu ser det da ud til at have laengere udsigter.

Mvh Falken

Besvar