Først Sygedagpenge & Senere Orlov: HJÆLP søges!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ingrid

Først Sygedagpenge & Senere Orlov: HJÆLP søges!

Indlæg af ingrid » 27.11.2009 09:27:10

Mig og min mand har fåes FS, og nu forholder det sig sådan at jeg er gravid. Min graviditet er meget svær, har overdrevet kvalme, opkast 4-5 gange om dagen, og har tabt mig 5 kilo indtil videre.

Jeg skal muligvis sygemeldes indtil kvalmen forsvinder.

Skal derfor i den forbindelse høre med jer om det vil skade min mands opholdstilladelse at jeg kommer bliver sygemeldt i en kort periode på 1 måned eller højst 2 måned?

Og hvad med når jeg kommer på orlov, skader det også min mands opholdstilladelse?

Hører det ovennævnte ind under lov om aktiv social hjælp fra Kommunen?

Tak for en kanon god forum

hilsen ingrid

ingrid

Re: Først Sygedagpenge & Senere Orlov: HJÆLP søges!

Indlæg af ingrid » 27.11.2009 09:28:31

Rettelse: Mener barsel, og ikke orlov

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2009 10:49:35

Da det hele skyldes din graviditet, så ville det være i strid med Danmarks forpligtelse til at sikre kvinders rettigheder, hvis det fik betydning for din mands opholdstilladelse. Så det behøver du heldigvis ikke at bekymre dig over.

Held og lykke med den kommende lille :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2009 11:17:16

Som fundiver skriver, er hverken sygedagpenge eller barselsorlov omfattet af aktivloven, og derfor behøver du ikke gøre dig unødige bekymringer om dette.

Deva skriver så til dig, hvilke ydelser, der generelt kan få betydning for opholdstilladelser. Dertil vil jeg bare korrigere ved at sige, at hvis kontanthjælp udbetales som erstatning for sygedagpenge, er ydelsen heller ikke omfattet af aktivloven. Hvis du derfor får tilbudt kontanthjælp som sygedagpenge, er du altså stadig fredet, jævnfør ligebehandlingsloven.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar