FS med en udenlandsk studerende som er 24 år.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pandaball

FS med en udenlandsk studerende som er 24 år.

Indlæg af Pandaball » 10.11.2009 15:31:38

Hej ÆUG.

Jeg er selv født her i Danmark og har kinesiske røder. Jeg har fundet den perfekte kæreste og ønsker at gifte os. Problemet ligger ved at hun er at hun studere her i Danmark og har tidsbegrænset opholdstilladelse og hun er under 24 år.

Kan det virkelig passe, at jeg nu skal flytte til Sverige eller Slesvig, for at blive familiesammenført og efter nogle år vende tilbage og bo i Dk igen.

Mit liv, arbejde, venner bor alle i DK. Jeg ved godt at man kan køre over broen, men kan det virkelig passe? :(

Har man ikke en undtagelse eller kan man søge om en undtagelse i Udlændingeservice. (Ved godt at det måske er naiv, at tro dette).

Håber I måske kan hjælpe min situation, inden jeg beslutter at forlade mit liv og starte helt forfra i Sverige.

/PB

biggu

Re: FS med en udenlandsk studerende som er 24 år.

Indlæg af biggu » 10.11.2009 16:05:34

Hej,

Der er en del ting du glemmer at oplyse. Som for eksempel:

Når din kæreste at fylde 23 1/2 inden hendes OT ophører?

For i så fald kan I jo bare vente.

Opfylder I de øvrige krav?

I så fald vil der jo ingen problemer være.

Desuden tror jeg du har misforstået at ophold i andet EU land, for at følge EU reglerne, drejer sig om år. Så vidt jeg ved, handler det om at du f.eks. kan tage ophold i Sverige (eller Tyskland for den sags skyld) i 10 uger. Derefter kan du vende hjem og søge FS via EU retten. Lidt besværligt, ja, men du behøver bestemt ikke "starte forfra" eller tage årelangt ophold i Sverige (eller andet EU land)

fundiver199

Re: FS med en udenlandsk studerende som er 24 år.

Indlæg af fundiver199 » 10.11.2009 21:02:40

Vær opmærksom på, at EU-reglerne kun gælder for statsborgere i EU/EØS-landene. Så hvis du er kinesisk statsborger, så er der ikke anden mulighed end at søge efter de danske regler.

Der er visse muligheder for at fravige 24-års reglen, f.eks. hvis du arbejder inden for et fag, som er på positivlisten. Det kan du læse mere om på www.nyidanmark.dk.

Men ellers må I, som Biggu skriver, bosætte jer mindst 10 uger i et andet EU-/EØS-land, f.eks. Sverige eller Tyskland. Det kan du læse meget mere om i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen".

Start med at læse indlæggene øverst i forum under "bekendtgørelser", der vil du finde det meste af den information, du har brug for.

Besvar