Et spørgsmål om ansøgningsprocessen og bolig..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hugo

Et spørgsmål om ansøgningsprocessen og bolig..

Indlæg af hugo » 02.11.2009 08:56:13

Først vil jeg, som så mange andre, sige rigtig mange tak for et godt forum. Jeg følger med interesse spørgsmål stillet fra ligesindede, svar på disse spørgsmål fra kompetente mennesker og spændende diskussioner.

Min kone og jeg har heldigvis ikke bøvlet så meget med at finde de relevante papirer for at blive gift i Danmark og efterfølgende søge om fs, men det har krævet en del ressourcer (både tidsmæssigt for bl.a. at sætte sig ind i reglerne og forklaringsmæssigt til sin kone om, hvordan det forholder sig i lille Danmark) – altså ressourcer som jeg af erfaringsmæssigt ved, ikke alle mennesker besidder lige godt. Det kræver virkelig noget at få sin partner herop.

For at vende tilbage til vores situation har jeg et spørgsmål om processen for fs – da vi blev gift i Danmark sendte vi et par uger efter ansøgningen om fs til udlændingeservice. Jeg forventer, at vores sag ikke er kompliceret, da alle relevante dokumenter er tilstede, vi har ikke været tidligere gift, har ingen børn (endnu), osv. Dvs. jeg forventer en maksimalt sagsbehandlingstid på tre måneder – det kan blive en god julegave :D
Sagen er, at vi skal nu til min konens hjemland for at have en lokal (bryllups)ceremoni med efterfølgende fest. I dette tilfælde skal min kone jo have en tilbagerejsetilladelse, hvilket ikke voldte de store problemer.. og dog. Der går ingen direkte fly til min kones hjemland fra Danmark, hvilket vil sige, at vi også skal have et transitvisum. Så jeg skulle ringe til både den lokale politistation og ambassaden til det transiterende land for at høre om at rådgive mig om denne lille detalje. Heldigvis var medarbejderen fra både ambassaden og politiet informative og kunne berolige mig/os. Selve ansøgningen til tilbagerejsetilladelsen tog ikke langt tid – under to uger, efter jeg i øvrigt ringende til udlændingeservice og forhørte dem, om de overhovedet havde modtaget vores ansøgning til fs (!) og fik i den forbindelse udlændingenummeret, som skulle bruges på ansøgningen til tilbagerejsetilladelsen. Det bliver blot "spændende" at se, om vi vil få nogle problemer, når vi rejser til min kones hjemland den kommende fredag.
Nu har jeg lavet historien lang nok, så mit spørgsmål går ud på: vil det have nogle indflydelse på vores ansøgning til fs, at vi tager til min kones hjemland i 20 dage?

Et andet spørgsmål går ud på boligforhold – jeg fandt en større lejlighed i en boligforening ca. en måned, inden vi blev gift. Den bor vi således i nu, og den opfylder alle boligkrav. Sagen er dog, at vi gerne vil flytte til en anden lejlighed. Det har vi tænkt os at gøre, efter vi har fået fs. Spørgsmålet er, om det er noget, som udlændingeservice kigger på efterfølgende, eller gør kommunen eller en hel femte? Eller er der ikke noget at komme efter, hvis den nye bolig også opfylder kravene?

På forhånd tak

fundiver199

Re: Et spørgsmål om ansøgningsprocessen og bolig..

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2009 10:35:19

Hvis den nye bolig også opfylder kravene, så er der ikke noget problem.

hugo

Indlæg af hugo » 05.11.2009 07:03:59

Ok, tak for svaret omkring boligforhold..

Nogen der ved, hvordan det forholder sig i ansøgningsprocessen til fs, hvis vi tager til min kones hjemland i tre uger, mens ansøgningen bliver behandlet (vil us nedprioritere sagen og lægge den i bunden eller bør det ingen indflydelse have)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.11.2009 07:18:01

Det burde ikke få nogen betydning, med mindre Udlændingeservice skal bruge èt eller andet fra jer, som I ikke kan levere, fordi I opholder jer i udlandet.

Besvar