plan for FS via EUretten??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
carinita

plan for FS via EUretten??

Indlæg af carinita » 29.10.2009 21:04:13

Hej Forum :)

har læst så meget rundt på forskellige sider, og herinde at jeg er helt rundtosset :shock: :) så nu vil jeg høre om det jeg er kommet frem til lyder som en udførbar plan! :)

Jeg er dansk statsborger og vil gerne giftes med min amerikanske kæreste. Jeg er p.t studerende, og vi har ikke de 60.011 kr til garantien, men min plan er evt at holde et semester pause, flytte til tyskland og arbejde for at opfylde FS efter eurettens krav om 10 ugers ophold/arbejde i andet euland. Han kan komme til dk på 3 mdrs visa, hvilket vi bruger til at gifte os i dk, og bagefter søge om FS efter eu-retten.

Vil dette kunne lade sig gøre :?:
Og hvis ja, hvor længe skal han opholde sig i tyskland :?: de ti uger gælder jo kun mig, ikke sandt?

ydermere har jeg spørgsmål ang arb eller/og studere i tyskland. Da mine forældre bor tæt på grænsen ville jeg kunne bo i tyskland og arbejde de min 10-12 timer ugentligt der kræves i tyskland, og samtidig tage nogle timer i danmark. Er dette i konflikt med nogle af reglerne? forudsat at jeg bor i tyskland.

ELLER:

har også en mulighed for at udføre mit praktikophold (ulønnet og som studerende) i tyskland, men kan jeg stadig være studerende, bo i tyskland, og så blot ha et fritidsarbejde (de min 10-12 uger ugentligt), vil dette gælde, eller vil jeg så blive set som studerende... :?: (og derfor MÅSKE blive påkrævet de 60.011 kr :? )

håber der er nogle venlige mennesker derude der kan få mit puslespil til at gå op, ved at svare mine spørgsmål.. :) :wink:
puha har haft mange søvnløse timer, fordi vi ikke aner hvordan vi skal gøre det, uden at skulle hoste op med 60.011kr.. :oops: :? Men tror og håber at jeg har fundet en løsning... :?: :)

Mvh Carinita :)

(vil ikke så gerne flytte til og bo i sverige selvom det også kunne være en mulighed at søge efter de svenske nationale regler og derefter søge til dk...)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: plan for FS via EUretten??

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.10.2009 10:40:47

Først og fremmest velkommen på forum :)

Det er korrekt, at EU-retten kun omfatter dig. Derfor stilles der kun krav til dig. Som tommelfingerregel skal du have folkeregisteradresse i et andet EU-land i mindst 10 uger, for at opfylde betingelserne. Det eneste krav, der stilles til din partner er, at denne skal slutte sig til dig i gæstelandet (i jeres tilfælde Tyskland). Om han er der i alle 10 uger, eller han kun lige når at overnatte en enkelt gang der, har EF-Domstolen ikke truffet nogen afgørelse om, og derfor kan man kun tolke det sådan, at det reelt er op til jer selv.

Med hensyn til at bo i D og arbejde både i D og DK, skal du nok lige stikke vejen ind omkring det tyske skattevæsen. Jeg kender ikke skattelovene i D, men dem, som har lignende planer ved at bo i Sverige, de kan få sig en gigantisk økonomisk øretæve på skattekortet. Det vil absolut være en fordel at få afklaret, hvordan tyskerne ser på det.

Selv om du har status som studerende, kan du stadig i fuldt omfang bruge EU-retten til FS. Søger du derfor FS efter EU-reglerne ved tilbagevenden til DK, kan US ikke kræve bankgarantien. Den kan kun kræves, hvis I udfylder felterne i ansøgningen, der omhandler de nationale danske regler.

Der er ikke nødvendigvis krav om arbejde i gæstelandet, når du bor dér. Der er kun krav om, at du på en eller anden vis (som ikke må være socialhjælp) skal oppebærer en økonomi, så du ikke ligger det sociale system til unødig last. Om pengene kommer ind ved at bo på den ene side af en landegrænse og arbejde på den anden, eller ved at være pensionist eller studerende, er ikke noget myndighederne må hæfte sig ved.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2009 11:25:52

Hej Carinita

Du skriver i det forkerte forum. Du skal over i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen", og der skal du starte med at læse de indlæg, som står øverst i forum under "bekendtgørelser".

Når du er færdig med det, så kan vi hjælpe dig med at svare på evt. supplerende spørgsmål. Du kan også læse de danske myndigheders egen beskrivelse af EU-reglerne på www.nyidanmark.dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2009 12:00:57

Noget helt andet er, at det da er ret ærgerligt, hvis du må forsinke dine studier med et helt semester, bare for at få en opholdstilladelse til din kæreste i Danmark. Så måske skulle I prøve at tænke lidt i løsninger, som ikke får denne konsekvens.

Hvis det kun er bankgarantien, I har problemer med, kunne det måske lade sig gøre at låne de 60.011 kroner i banken, hvis dine forældre hjælper dig med at stille sikkerhed? Eller måske kunne I starte med, at din kæreste kom til Danmark på et ”working holiday visum”? Eller måske kunne du bo i Tyskland i din sommerferie, så det ikke er nødvendigt at tage orlov fra studiet? Eller måske kunne du passe dit studie fra en bopæl i Tyskland, afhængig af hvor langt fra grænsen, du studerer?

carinita

Indlæg af carinita » 30.10.2009 13:29:22

Hej igen og tusind tak for hurtigt svar! :D

Jeg har læst rundt herinde, og på nyidanmark.dk og de regler de beskriver mht FS, MEN , der skriver de nemlig netop:

Citat: Herudover kan der stilles krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som studerende, og som ved en tilbagevenden til Danmark søger om familiesammenføring, erklærer eller på anden tilsvarende måde dokumenterer, at pågældende råder over tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer, herunder pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, pågældendes børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år.

- skal dette igge forståes som at hvis mit ophold er som studerende, så kan der være en risiko at de vil kræve de 60.011 kr :?: :?:

Det vigtigste for mig er at vi ikke skal betale de 60.011 kr, da vi skal ud og låne til et hus/lejlighed senere, og dette vil være en stor forhindring.. ydermere vil jeg helst kunne være så gældfri som muligt. så vil hellere udnytte eu-reglerne, korrekt for at undgå, end at betale de 60.011 kr. :?

og beklager hvis jeg er i det forkerte forum, :wink: men kan ikke se hvorfor.. :roll: mine sprgsmål går på FS efter euretten, ikke.. :?: :wink:

Tusind tak for hjælpen så langt, håber på forsat udveksling. :)

Mvh Carinita!

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 30.10.2009 13:43:05

Jo ser du, grunden til at du risikere at skulle stille 60.011 er, at du kommer til at søge efter de nationale danske regler.

Svaret på, hvordan du kan spare sikkerhedsstillelse, kan du finde i det andet forum.

Læs også "Jeg vil ..." / "Flytte til Sverige/Slesvig"

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2009 14:18:34

Måske formulerede jeg mig ikke tydeligt nok. Men det jeg mente var ikke så meget, at det er vigtigt, om du skriver i det ene eller andet forum. Det jeg mente var derimod, at jeg gerne vil bede dig om at læse det relevante informationsmateriale, som allerede er skrevet, og som besvarer de spørgsmål, du stiller – foruden en del andre.

Os der skriver i ÆUG´s forum vil meget gerne hjælpe andre med at få løst deres problemer. Men vi vil også gerne have, at folk gør en indsats selv, så vi ikke skal bruge unødvendigt meget af vores tid på at svare på de samme basale spørgsmål igen og igen.

Og derfor er den hjælp, som man får, nogle gange at man får at vide, hvor man kan finde svaret på sine spørgsmål, hvis det er tydeligt ud fra ens indlæg, at man ikke har læst den pågældende vejledning eller tekst allerede. Og det var så ret tydeligt i dit tilfælde, blandt andet fordi du skrev dit indlæg i et andet forum end det, hvor du kan finde den relevante information.

Hvad der nærmere ligger i begrebet ”tilstrækkelig midler” og hvem, der skal leve op til dette krav, er således forklaret i indlægget ”ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne” i det forum, som jeg henviste dig til:

SP: Hvilke krav stilles der til min økonomi?

Svar: Det afhænger af, hvilket EU-land du bosætter dig i og hvilken status, du har i det pågældende land.

Hvis du er arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-15 timer om ugen i det EU-land, hvor du har bosat dig, kan der ikke stilles nogen krav til din økonomi.

Hvis du bosætter dig i et andet EU-land som studerende eller som "person med tilstrækkelige midler", f.eks. grænsegænger, så skal du dokumentere overfor myndighederne, at I kan klare jer selv, så jeres ophold i det pågældende EU-land ikke bliver en byrde for det sociale system.

Hvis du har en indkomst, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land for det antal mennesker, som din husstand består af, så opfylder du med sikkerhed kravet om at råde over "tilstrækkelige midler". Er din indkomst lavere end dette, skal myndighederne foretage en vurdering af din personlige situation for at afgøre, om du alligevel råder over tilstrækkelige midler.

Du kan også opfylde kravet om at råde over tilstrækkelige midler ved at have formue, eller ved at nogen forpligter sig til at understøtte dig økonomisk i den tid, hvor du bor i det andet EU-land. Det afgørende er således ikke, hvor dine midler kommer fra, men alene at du har dem.

Som du kan se, så står der ikke noget om, at man skal stille 60.011 kroner i bankgaranti, når man søger efter EU-reglerne. Men derimod skal man enten have formue eller have en indkomst, der mindst svarer til den laveste sats for socialhjælp i det EU-land, hvor man er bosat.

I Danmark er den laveste sats for socialhjælp starthjælpen, som er på cirka 5.000 kroner før skat. Så hvis du bosætter dig i Tyskland som ”person med tilstrækkelige midler” eller som studerende, så skal du efter din flytning tilbage til Danmark have en indkomst på mindst 10.000 kroner om måneden før skat, for at være sikker på at opfylde kravet om at ”råde over tilstrækkelige midler”.

Dette krav kan du dog slippe for, hvis du bosætter dig i Tyskland som arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-15 timer om ugen i Tyskland. Men to mennesker kan vel alligevel ikke leve for mindre end 10.000 om måneden før skat, så ”fidusen” i at slippe for dette krav er vel ret begrænset. Der skal jo alligevel mad på bordet hver dag, og starthjælpen ligger reelt under, hvad man må betegne som et eksistensminimum i Danmark.

Bemærk at du også skal leve op til kravet om at have "tilstrækkelige midler", medens I bor i Tyskland, og her er det den tyske sats for socialhjælp, som er afgørende for, hvor stor din løbende indkomst og/eller formue skal være.

carinita

Indlæg af carinita » 30.10.2009 19:31:20

FORVIRRING FORVIRRING FORVIRRING....... :? :wink:

først: beklager, troede jeg havde læst på lektien, men kan se jeg ikke havde læst tilstrækkeligt herinde.. der er gode, og langt mere forståelige forklaringer herinde, men er dog stadig forvirret. føler mig faktisk en smule dum.. men må jo bare spørge.. og beklager på forhånd alle mine :?: :?

opholdskort:
Hvor længe varer et opholdskort :?: og har ikke kunne finde forskel på opholdstilladelse og opholdskort. hedder de blot noget forskelligt fordi den ene er søgt ved EU ret og den anden nationale regler?

og kan de virkelig passe at de eneste ulemper ved oph.kort frem for at søge af de nationale regler er at:

:arrow: min mand ikke har automatisk ret til gratis dk underv. (og vil det sige, at han MÅSKE kan få det alligevel?)
:arrow: ingen su til ham med mindre jeg er i arbejde (ikke aktuelt for os)

og at fordelene er så mangefoldige:

:arrow: ingen krav til bolig (vil det sige vi kan begge registrere os som boende hos min mor eller ven indtil vi finder vores eget??) :?:
:arrow: så snart vi har søgt må han tage/søge arbejde (dog kun i dk??) :?:
:arrow: han har ret til lægehjælp og almindelig sygesikring (som mig med det gule kort) med det samme vi har søgt :?:

:idea: hans familie lider meget af kræft, og han skal derfor ha regelmæssige check, bliver dette et problem- kan han ubesværet gå til læge/sygehus og få lavet de nødvenige undersøgelser som jeg ville kunne :?:

Anden del :shock:

er det muligt at gøre følgende:
(1) :arrow: jeg flytter til tyskland, bor og arbejder der (min 10 uger)
(2) :arrow: min mand kommer til dk og vi gifter os og efterfølgende søger vi om FS via EU-retten (om opholdskort til dk)
(3) :arrow: så flytter vi til dk

add (1) : hvordan vil jeg blive set hvis jeg læser i tyskland (tager mit praktikophold, dvs stadig modtager su) MEN arbejder i tyskland det antal timer der kræves for at opfylde betingelsen om arbejdstagende :?:

add (2): et inlæg jeg læste forvirrede mig viewtopic.php?f=15&t=3327 indlæg nr 13. skal vi kunne dokumentere at vi har boet sammen i tyskland... :?:

add (3) : har vi seks mdr til at finde en bolig, som ved ansøgn ved dk national lovg efter ophold i udlandet :?: og hvis ja, kan vi i mellemtiden bo hos mine forældre, eller er dette ikke accepteret :?: har også en ven der tilbyder et ekstraværelse uden udgifter, dvs, ingen kontrakt eller registreret adresse, er dette ok indtil vi finder noget passende :?:

Beklager virkelig alle mine spørgsmål, synes jeg har læst rigtig meget, men det også det der gør mig forvirret :?

Håber på forståelse og et venligt svar.. :wink:

Mvh den forvirrede Carinita :roll:

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.10.2009 20:39:41

SP: Hvor længe varer et opholdskort og har ikke kunne finde forskel på opholdstilladelse og opholdskort. hedder de blot noget forskelligt fordi den ene er søgt ved EU ret og den anden nationale regler?

Svar: Opholdskort er det man får ved brug af EU-reglerne. Kortet gælder i fem år. Optilladelse er det man får ved ansøgning efter de nationale danske regler, og her gælder tilladelsen i to år ad gangen.

SP: og kan de virkelig passe at de eneste ulemper ved oph.kort frem for at søge af de nationale regler er at:
- min mand ikke har automatisk ret til gratis dk underv. (og vil det sige, at han MÅSKE kan få det alligevel?)
- ingen su til ham med mindre jeg er i arbejde (ikke aktuelt for os)

Svar: Det er op til sprogskolerne selv at tage stilling til, i hvilket omfang de vil tage brugerbetaling for dem, som har søgt opholdskort. Ja, der ligger begrænsninger for hans mulighed for SU, når der søges eller er opnået opholdskort.

SP: ingen krav til bolig (vil det sige vi kan begge registrere os som boende hos min mor eller ven indtil vi finder vores eget??)

Svar: Der er kun krav om, at man skal kunne folkeregistrerer sig det pågældende sted. Fra I ankommer tilbage til Danmark og indtil I skal have fundet jer en bolig, hvor I kan folkeregistrerer jer, må der maksimalt gå seks måneder.

SP: så snart vi har søgt må han tage/søge arbejde (dog kun i dk??)

Svar: Søges der opholdskort, må han kun tage arbejde i det land, hvor I bor. Det vil sige, at så længe I bor i Tyskland, må han kun arbejde i Tyskland. Når I flytter tilbage til Danmark, skal han opgive det tyske job og finde et nyt her i Danmark. Ja, der må søges og tages arbejde fra det sekund, ansøgning om opholdskort er afleveret til de relevante myndigheder.

SP: han har ret til lægehjælp og almindelig sygesikring (som mig med det gule kort) med det samme vi har søgt?

Svar: Ja.

SP: hans familie lider meget af kræft, og han skal derfor ha regelmæssige check, bliver dette et problem- kan han ubesværet gå til læge/sygehus og få lavet de nødvenige undersøgelser som jeg ville kunne?

Svar: Det kan han på lige fod med dig.

Svarene til anden del finder du i "ofte stillede spørgsmål" i forum EU Sveriges og Slesvigsløsningen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.10.2009 08:58:06

carinita skrev:er det muligt at gøre følgende:
(1) :arrow: jeg flytter til tyskland, bor og arbejder der (min 10 uger)
(2) :arrow: min mand kommer til dk og vi gifter os og efterfølgende søger vi om FS via EU-retten (om opholdskort til dk)
(3) :arrow: så flytter vi til dk
Nej dette er ikke muligt, for så opfylder I ikke betingelsen om, at I skal have haft "et reelt samliv" i Tyskland, før du flytter tilbage til Danmark. I stedet skal din kæreste komme til Tyskland, I skal gifte jer, bo sammen i Tyskland i en periode, og herefter kan I så flytte til Danmark sammen.
carinita skrev:add (1) : hvordan vil jeg blive set hvis jeg læser i tyskland (tager mit praktikophold, dvs stadig modtager su) MEN arbejder i tyskland det antal timer der kræves for at opfylde betingelsen om arbejdstagende
Jeg vil mene, at du i den situation er arbejdstager. Men det er lidt af et grænsetilfælde, hvor der nok vil være en reel usikkerhed om, hvordan henholdsvis de tyske eller de danske myndigheder vil se på den sag.
carinita skrev:add (2): et inlæg jeg læste forvirrede mig viewtopic.php?f=15&t=3327 indlæg nr 13. skal vi kunne dokumentere at vi har boet sammen i tyskland...
Ja det skal I. Hvis I ikke kan dokumentere dette, så kan I kun søge familiesammenføring efter de nationale danske regler, uanset at du har boet i Tyskland.
carinita skrev:add (3) : har vi seks mdr til at finde en bolig, som ved ansøgn ved dk national lovg efter ophold i udlandet :?: og hvis ja, kan vi i mellemtiden bo hos mine forældre, eller er dette ikke accepteret :?: har også en ven der tilbyder et ekstraværelse uden udgifter, dvs, ingen kontrakt eller registreret adresse, er dette ok indtil vi finder noget passende
Der stilles ingen krav til jeres bolig, andet end at den skal være lovlig. Så I kan sagtens bo hos dine forældre i 20 år, hvis I har lyst til det, hvis dine forældre har lyst til det, og hvis de har plads til at have jer boende. Hvis dine forældre bor i en 2-værelses lejlighed, hvor der i forvejen bor 10 andre, så kan I få problemer med at blive folkeregistreret på adressen. Men hvis dine forældre bor "normalt", kan det sagtens lade sig gøre, at I bor hos dem, lige så længe I har lyst til det.

I den tid, hvor I bor i Tyskland, bør du derimod sørge for at få både lejekontrakt og huslejekvitteringer, da du skal bruge disse ting til at dokumentere overfor Udlændingeservice, at du var "reelt etableret" i Tyskland.

Held og lykke med det hele :wink:

carinita

Indlæg af carinita » 31.10.2009 18:39:20

Tak for gode svar! :)

han skal altså også ha en folkeregistreret adresse i tyskland? og hvor længe :?:

hvis jeg er arbejdstager i tyskland kan jeg godt blot bo hos en ven, forudsat at jeg er registreret på adressen, men behøver ikke at have huslejekvitteringer, da det faktum at jeg er arbejdstager er nok til at bevise mit "reelle ophold" der? :?: (læste i oftest stillede spm i eu-sverige slesvigforum'et - der står man kan bo ved en tante hvis man er arbejdstager)

- men gælder dette også for min mand, altså er det nok hvis vi har samme registrerede adresse, men ingen huslejekvitteringer, eller skal han kunne fremvise disse også :?:

hvor kan jeg læse om grundende til at søge opholdskort i begge eu-lande :?: hvorfor er det en fordel?

og hvem/hvor kan jeg spørge mht mit ønske om at studere OG arbejde i tyskland, og hvordan jeg vil blive set (stud eller arbtager) :?:

Igen tusind tak for alle de gode, og SUPER hurtige svar, det er SÅ dejligt!! :D skønt der er mennesker som tager deres tid til at hjælpe andre. Håber at kunne give tilbage engang jeg kommer ud på den anden side af dette ræs .. :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.11.2009 08:14:56

Hej Carinita

Som EU-borgere har vi en helt generel ret til at bosætte os i de andre EU-lande og til at tage vores familie med os. Det kræver blot, at vi finder et job i det pågældende EU-land eller alternativt at vi kan dokumentere, at vi råder over "tilstrækkelige midler".

EF-domstolen har så sagt, at vi også skal have ret til at tage vores familie med os, hvis vi flytter hjem igen, hvilket vel også er meget rimeligt. Men for at kunne dokumentere overfor de danske myndigheder, at du har denne ret, så skal du naturligvis kunne dokumentere:

1) At du faktisk har boet i et andet EU-land
2) At din familie har boet i det pågældende EU-land sammen med dig

EF-domstolen har derimod ikke taget stilling til, om du kan løfte den bevisbyrde ved, at din mand har boet sammen med dig i 2, 9 eller 27 dage. Og EF-domstolen har heller ikke taget stilling til, om han skal have været folkeregistreret på den samme adresse som dig, eller om det f.eks. er nok, at han har et stempel i sit pas, der viser, hvor han har opholdt sig. Eller om I kan løfte bevisbyrden ved fotos, eller måske ved, at han har henvendt sig til myndighederne og søgt om et opholdskort.

Det er alt sammen en sag mellem dig og de danske myndigheder, om du kan bevise, at du er omfattet af retten til at tage din mand med dig til Danmark efter EU-reglerne eller ej, og der findes ingen "regler" for, hvordan man kan løfte den bevisbyrde.

Lønsedler fra en tysk arbejdsgiver må i sagens natur siges at være et relativt håndfast bevis, som jeg også skrev i "ofte stillede spørgsmål". Men det er da ikke nødvendigvis noget endegyldigt bevis, og slet ikke, hvis du samtidig har studeret eller arbejdet i Danmark. For så kunne du jo teoretisk set have passet dit tyske arbejde fra en bopæl i Danmark.

I stedet for at stille en million spørgsmål her i forum, så må du prøve at sætte dig selv i en sagsbehandlers sted og tænke over, hvordan din sag vil se ud for den, som skal træffe en afgørelse i den.

Hvis det var dig, der var sagsbehandler, hvad kunne så overbevise dig om, at den person, der søgte, virkelig havde boet i et andet EU-land, og at hendes mand også havde boet der sammen med hende? Det er det, det hele drejer sig om, og ikke noget som helst andet.

Så spørger du, hvorfor det er en fordel, at din mand søger om et opholdskort i Tyskland. Det er det bl.a. fordi, at dette i høj grad er med til at dokumentere overfor de danske myndigheder, at I har "etableret jeres tilværelse" i Tyskland, og at din mand også har boet der sammen med dig.

En anden fordel er, at I så allerede i Tyskland får en idè om, hvorvidt I opfylder de grundlæggende betingelser eller ej, herunder om du kan betragtes som arbejdstager eller om du "råder over tilstrækkelige midler".

Det hele handler om at gøre det ordentligt, så I er sikre på ikke at få afslag 5 måneder efter, at I allerede er flyttet til Danmark, i stedet for at forsøge at springe over, hvor gærdet er lavest, alene for at spare lidt tid, penge eller ulejlighed.

Og dermed kommer vi så også tilbage til, hvad jeg skrev i mit første svar til dig. Nemlig om det måske alligevel ikke var nemmere, at I bare søgte efter de danske regler, også selvom det betyder, at du så kommer til at stille bankgaranti.

Besvar