Familiesammenføring, herunder tilknytningskrav u 28 år

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mariep

Familiesammenføring, herunder tilknytningskrav u 28 år

Indlæg af mariep » 26.10.2009 01:43:30

Hej allesammen, nu har jeg trawlet hele forummet igennem, men synes det er lidt svært at finde en sag, der minder om vores. Men jeg ville blive meget glad, hvis der er nogen der har erfaringer de vil dele ud af vdr. tilknytningskravet, når man er er under 28 år.
Jeg er 23 (24 når vi har tænkt os at ansøge i Feb '10) født og opvokset her og har helt og aldeles etnisk danske forældre, og jeg har det meste af min familie i Danmark og ingen i USA.
Min kæreste (ægtemand om tre uger) er amerikaner, 28 år og har boet hele sit liv i USA og har sin familie dér.
Jeg er rimeligt sikker på, at vi godt vil kunne opfylde kravene eller i hvert fald løse evt. komplikationer ifht. bolig, forsørgelse og bankgaranti. MEN tilknytningskravet er jeg lidt bekymret for.

Vi lærte hinanden at kende under mit studieophold (5md) ved et amerikansk universitet for 2 år siden, uden rigtigt at blive kærester pga 24 års regel, studier osv., men har haft kontakt siden. Jeg var i USA i foråret i år i en måned, hvor vi blev rigtigt kærester, dernæst kom han på besøg her i august i tre uger, og nu er jeg på vej over at besøge ham i tre uger i næste måned, her planlægger vi at blive gift, og så er planen at han så skal komme og vi kan søge om FS til februar når jeg bliver 24.
Altså teknisk set har jeg selvfølgelig tilbragt mere tid i USA end han har i Danmark. Men vi snakker jo altså ca et halvt år.
Er det virkeligt nok til at vi samlet set har større tilknytning til USA og derfor ikke kan få FS før om flere år når, nu jeg endeligt bliver 24?
Er der noget vi kan gøre for at optimere vores situation ifht tilknytningskravet? Skal vi udskyde brylluppet til han kommer i februar, gør det nogen forskel om det foregår i DK eller USA?
Kan han blive her 89 dage inden vi indsender ansøgningen, så har han da så meget tilknytning?
Vi har begge universitetsuddannelser (ikke på positivliste), jeg er pt igang med en kandidatuddannelse (i engelsk, desværre, så det kan jeg nok ikke lyve mig fra). Men min kæreste er igang med at lære dansk med Rosetta Stone ;)
Vil blive utroligt glad for en vurdering, da jeg ind i mellem er lige ved at miste modet og jo bare efterhånden ønsker Skype hen, hvor peberet gror (ikke at jeg er utaknemmelig, det er en fantastisk opfindelse).
Mvh. Marie

fundiver199

Re: Familiesammenføring, herunder tilknytningskrav u 28 år

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2009 06:38:02

Kære Marie

Det fremgår ganske vist ikke af http://www.nyidanmark.dk, men tilknytningskravet administreres i dag på en måde, så f.eks. et par som jer ikke har nogle særlige problemer med at opfylde det.

Man kigger således på jeres tilknytning hver for sig og tildeler hver af jer point på en skala fra 0-50. Og da du ikke mister tilknytning til Danmark, bare fordi du har opholdt dig en kortere tid i USA, så vil du givetvis score 50 point, altså maximum.

Og så skal din mand groft sagt bare score 1 point i tilknytning til Danmark, for at sagen falder ud til jeres fordel. Så sat på spidsen vil I få tilladelse, hvis han har været mindst èn gang i Danmark på ferie, men afslag hvis han aldrig har sat sine ben her i landet før og heller ikke kan et ord dansk e.l.

Hvis du fylder 24 til februar 2010, så kan I i øvrigt søge om familiesammenføring allerede nu, da man kan søge, når begge parter er fyldt 23½. Så I kan lige så godt søge, når I er blevet gift til december, så ventetiden bliver så kort som mulig, det tjener intet formål at vente til februar 2010.

Jo hurtigere I søger, jo større er også chancen for, at I måske kan være heldige og slippe for den indvandringsprøve, som bliver indført til næste år, og som det vil komme til at koste 3.000 kroner at gå op til.

Skulle I mod forventning få problemer med jeres ansøgning efter de danske regler, så kan du bosætte dig mindst 10 uger i et andet EU-/EØS-land end Danmark, f.eks. i Sverige eller Tyskland, og herefter få udstedt et opholdskort til din mand i Danmark efter EU´s regler om fri bevægelighed.

Så slipper I for bankgaranti og boligkrav og indvandringsprøve samt for alle bekymringer om 24-års regel og tilknytningskrav. Og I slipper også for at skulle forny din mands opholdstilladelse allerede efter 2 år.

Til gengæld er det usikkert, om din mand kan modtage SU, hvis han skal læse videre her i Danmark. Du kan læse mere om EU-reglerne i vores forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen", hvis det skulle blive aktuelt for jer.

mariep

Indlæg af mariep » 26.10.2009 14:27:04

Mange tak for det hurtige og gode svar!

Det lyder jo betryggende, eftersom han jo har været her på ferie ;)

Grunden til at vi havde tænkt os at vente, er fordi at han er nødt til at blive i sit job indtil midten af januar, OG fordi, så vidt som jeg har fundet ud af, så ville han kunne rejse til DK på det 90 dages turistvisum som han jo automatisk har, og når vi så indgav FS-ansøgning (i DK), vile han kunne blive her til sagen er færdigbehandlet på processuelt ophold. Hvordan forholder det sig hvis han indsender sin del af ansøgning fra USA, må han så have lov at rejse til Denmark, inden vi har fået FS? Jeg synes ikke, jeg kan se det helt klart på nyidanmark.dk, han har jo som udgangspunkt på grund af sit amerikanske statsborgerskab fri indrejse og ophold på turistvilkår i 90 dage.
Men det kunne jo være rigtigt rart hvis man kunne indlede processen allerede i december, så det måske var i orden til når han kom. Bortset fra det med tilknytningskravet, skulle vores sag jo være rimeligt ligetil med US briller, så man kunne måske håbe, at de kunne klare den på et par måneder.

Og forresten, hvordan finder US ud af hvor meget dansk ansøgeren kan på forhånd?

Mvh, Marie

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2009 21:47:47

Da din kæreste er visumfri i Schengen i op til 90 dage ad gangen, så vil jeg umiddelbart tro, at han godt kan rejse til Danmark, selvom han har en ansøgning om familiesammenføring under behandling. Men hvis I vil være 100% sikre, så må I nok hellere spørge Udlændingeservice om det.

Besvar