Hvis fs er godkendt, hvor lang tid har man?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
VicArt

Hvis fs er godkendt, hvor lang tid har man?

Indlæg af VicArt » 09.10.2009 17:03:21

Hej Alle,

Jeg håber at der er nogen der har et svar om familiesammenføring, når/hvis udlændinge service godkender opholdstilladelse, og bank garantien. Når ægtefællen stadig arbejder i udlandet. Hvor lang tid har man til at opsige jobbet - afslutte diverse ting og personlige sager i hjemmelandet før fristen udløber?

Jeg har f.eks. fået at vide at man 3 uger til at kunne stille en bankgaranti.

På forhånd tak.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvis fs er godkendt, hvor lang tid har man?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.10.2009 08:55:02

Velkommen på forum :D

Allerede når du får brevet om at stille garanti, vil det være en god idé at fortælle til din partner, at vedkommende godt kan gøre de indledende øvelser til at rejse til Danmark. Brevet fra Udlændingeservice (US) betyder nemlig, at der er givet grønt lys og at sagsbehandlingen er afsluttet. Eneste betingelse tilbage er at du stiller garantien. Jo hurtigere du stiller den, jo hurtigere kan din partner komme herop.

Uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg mene at en måneds tid fra den endelige meddelelse om opholdstilladelse og til personen befinder sig på dansk territorium vil være en realistisk horisont at arbejde med.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

VicArt

Indlæg af VicArt » 10.10.2009 11:00:21

Tak for et hurtigt svar Kim. Så vidt jeg kan forstå, så har man maks 3 uger til at stille en bankgaranti. Men jeg har stadig ikke fået et konkret svar på hvor længe man kan blive i udlandet når der er givet "grønt lys"

Tænk på hvis man har en 6 måneders opsigelse på jobbet :shock:
Det ville jo være surt. Hvis man kun har en måned.

Vi vil godt være forberedte til at planlægge fremtiden en lille smule. Når det ikke ligefrem er nem i forvejen, synes jeg. :(

Håber der er andre som har en lignende erfaring.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2009 12:54:41

Når en udlænding får bevilget et visum til Danmark, så er der en frist på 6 måneder til at gennemføre rejsen til Danmark. Så mon ikke det er noget tilsvarende, der gælder, hvis man får bevilget familiesammenføring.

Din ægtefælle er næppe den første, som har arbejde eller andre ting, der skal afsluttes i hjemlandet, så mon ikke man har tænkt på denne situation, da man lavede reglerne.

VicArt

Indlæg af VicArt » 10.10.2009 14:41:42

Tusind tak for infomationen, så ved vi det, og bliver en lille smule klogere.... i reglerne. :)

Kan I nu have en rigtig god weekend.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2009 10:56:01

Som det fremgår af mit svar, så gætter jeg bare, jeg ved det ikke. Blandt andet fordi jeg ikke kan finde nogen information om dette emne på www.nyidanmark.dk. Så hvis du vil have et sikkert svar, så bliver du nødt til at ringe eller skrive til Udlændingeservice og spørge dem. Men det er vel også lige så let som at skrive i et forum, så det kan du jo bare gøre.

Hvad jeg ved er dog, at en udlændinge med opholdstilladelse må være bortrejst fra Danmark i op til 6 måneder ad gangen. Så hvis din mand har uafsluttede affærer i sit hjemland, efter han er kommet hertil, så er en mulig løsning jo også bare at tage hjem igen i en periode.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 14.10.2009 08:41:03

Her er det korrekte svar til fristen:

Tilflytning fra udlandet En ansøger, der opholder sig i udlandet, bliver i tilladelsen orienteret om, at han/ hun skal indrejse i Danmark inden 6 måneder. Ansøger skal i de tilfælde tilmeldes folkeregistret på datoen for indrejsen jf. lovens § 22, stk.1.

VicArt

Indlæg af VicArt » 14.10.2009 13:47:14

Jeg har i dag ringet til US for at få det bekræftet. Og de siger at det er 6 måneder man har før opholdstilladelse bortfalder.

Der er lidt mere at tilføje:

Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark og forlader landet uden at have til hensigt at vende tilbage.

Der er regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse, hvis man ikke opgiver sin bopæl i Danmark. Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder. Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder. Hvis man opholder sig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder ens opholdstilladelse automatisk.

Ophold i udlandet på grund af værnepligt eller tjeneste, der træder i stedet for, regnes ikke med.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... chNews.htm

Besvar