Ny praksis hos US om forlængelse af OT

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Ny praksis hos US om forlængelse af OT

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.08.2009 15:34:34

UdlændingeService ændrede pr. 1. maj i år praksis for forlængelse af opholdstilladelser i forbindelse med familiesammenføringer, skriver UdlændingeService i sit seneste nummer af ServiceMagasinet. Hidtil har man skullet ind omkring Ryesgade i København hos UdlændingeService, eller ind til nærmeste politi for at få forlænget opholdstilladelsen første gang. Fra 1. maj i år er praksis nu blevet sådan, at den pågældende udlænding vil modtage et opholdskort i kreditkort-størrelse med posten i stedet for. Med den ændrede procedure håber UdlændingeService, at de kan bruge tiden mere effektiv på sagsbehandling af nye ansøgninger.

Og når vi nu er ved ændringer af praksis, så har antallet af opkald fra ansøgere, der spørger til hvordan det ser ud med deres sag, ved at tage overhånd, og det tager tiden fra andre ansøgninger. Derfor arbejder styrelsen hårdt på at lave to elektroniske løsninger. Den ene er en telefonisk løsning, hvor man ringer ind til en slags automat, hvor man ved hjælp af indtastninger på telefonen kan få svar på status. Den anden er en løsning via internettet.

Ud af en 37 timers arbejdsuge, bruger hver medarbejder i snit nemlig kun 22 timer på egentlig sagsbehandling. Resten af tiden går fra til møder, telefon-opkald og andre ting. De vil gerne have den effektive sagsbehandlingstid op på 24 timer i snit om ugen pr. medarbejder, skriver bladet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

styx32

Re: Ny praksis hos US om forlængelse af OT

Indlæg af styx32 » 02.08.2009 20:17:53

vedr folk der ringer ind til ULS så kan jeg personligt godt forstår at man rykker for sin sag. jeg er selv en af dem der ringer ind konstant. så kan de fanme lære det derinde.

der er kun en vej frem og det er at de begynder og tage overarbejde derinde det gør vi andre hvis vi er bagud på vores arbejdsplads.

beklager mit sure opstød men jeg har ventet på svar i snart 3 uger. hvor svært kan det være...

Natasha

Indlæg af Natasha » 05.10.2009 13:26:54

styx32 skrev:vedr folk der ringer ind til ULS så kan jeg personligt godt forstår at man rykker for sin sag. jeg er selv en af dem der ringer ind konstant. så kan de fanme lære det derinde.

der er kun en vej frem og det er at de begynder og tage overarbejde derinde det gør vi andre hvis vi er bagud på vores arbejdsplads.

beklager mit sure opstød men jeg har ventet på svar i snart 3 uger. hvor svært kan det være...
Hehe. Jeg valgte at skrive en e-mail med et enkelt spørgsmål til US i håb om at det ville blive svaret. Jeg sendte min e-mail d. 14. april og fik svar 23. juni :roll: :)))
Betyder det, at der også er to måneders ventetid på svar pr. e-mail? :mrgreen:
Siden da har jeg bare ringet til us og kunne hurtigt få svar fra dem pr. telefon.

Mrs Owino

Indlæg af Mrs Owino » 05.10.2009 14:00:13

3 uger.. du for det hårdt hvis du er så utålmodig efter 3 uger. Jeg har ventet 7 uger uden svar. LIge i tiden tager det 7 uger inden man får bekræftelsesbrevet.

Yommi1000

Indlæg af Yommi1000 » 05.10.2009 16:22:11

Vil det sige at man helst skal søge 7 uger inden sin ægtefælles visum udløber? Min mand er her nemlig nu og vi vil igang med at søge familiesamføring. Han skal hjem midt i november.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.10.2009 17:14:44

Yommi,

Nej, det betyder det ikke. Hvis vedkommende gerne vil familiesammenføres, men kun er her på visum, skal vedkommende senest dagen før visum udløber. Så får man det, der hedder processuel ophold. Det betyder blot, at visum er forlænget indtil der kommer et endeligt ja eller nej til familiesammenføringen. Vedkommende skal selvfølgelig forlange kvittering for processuel ophold, ellers kan vedkommende komme i problemer, hvis han eller hun stoppes af politiet.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 06.10.2009 16:06:57

" Hidtil har man skullet ind omkring Ryesgade i København hos UdlændingeService, eller ind til nærmeste politi for at få forlænget opholdstilladelsen første gang. Fra 1. maj i år er praksis nu blevet sådan, at den pågældende udlænding vil modtage et opholdskort i kreditkort-størrelse med posten i stedet for"

Forstår jeg ikke.

Det betyder vel ikke, at man uden videre får nyt opholdskort, når OT skal forlænges - eller hvad?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.10.2009 16:56:02

Juma,

Nej, det var noget jeg havde misforstået. Man skal stadig ind omkring en af de to steder for at søge, men det nye er, at du ikke mere skal til US eller politiet en gang til for at hente opholdskortet. Den kommer postbudet med.

Samara
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 11.10.2009 11:36:55

da min mand søgte om fornyelse af sin OT i først i august her i år var vi hverken ind omkring politigården, eller US :roll: vi sendte da bare ansøgningen direkte derind til med post :?: Og da jeg ringede derind for ca. 4 uger siden sagde damen at de have modtaget ansøgningen, og at det var ok - Hun sagde at der MAKS ville gå 30 dage fra de har modtaget ansøgningen til vi fik opholdskortet med posten :roll: Men vi har nu ikke rigtigt modtaget noget endnu :shock:

Tror bare at ens tålmodighed kommer på en ORDENTLIG prøve når man har med US at gøre :D

Samara
Kontakt:

Indlæg af Samara » 11.10.2009 11:38:41

også er 3 uger altså ikke langtid :D der gik ca. 18 måneder fra vi indgav ansøgningen om OT og til vi fik svar - så tre uger er i små tings afdelingen for US :oops:

ZB

Indlæg af ZB » 11.10.2009 17:21:56

det vil sige at man rent faktisk beholder sit pas mens sagen står på og ikke behøver en tilbagerejsetilladelse længere hvis man skal ud af landet i perioden?
og man ikke længere skal have en sticker indsat i passet, men får et identitetskort ligesom det asylansøgere har?

Jeg har i øvrigt sendt dem en forespørgsel på en email i vinters de stadig ikke har svaret på ! Det dårligt!

Samara
Kontakt:

Indlæg af Samara » 11.10.2009 19:03:36

Det vil jeg mene. For hende damen jeg snakkede med sagde at min mand kunne rejse, arbejde og gøre alt det han plejer at gøre under deres behandling af vores ansøgning om forlængelse.

Men hvis det var at jeg skulle ud med min mand vil jeg stadigvæk ringe en ekstra gang til dem bare for at være 100% sikker :wink:

ZB skrev:det vil sige at man rent faktisk beholder sit pas mens sagen står på og ikke behøver en tilbagerejsetilladelse længere hvis man skal ud af landet i perioden?
og man ikke længere skal have en sticker indsat i passet, men får et identitetskort ligesom det asylansøgere har?

Jeg har i øvrigt sendt dem en forespørgsel på en email i vinters de stadig ikke har svaret på ! Det dårligt!

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.10.2009 08:15:43

ZB,

Ja, sådan er det blevet siden 1. maj i år. Ved forlængelse indleverer du din ansøgning som du plejer, og noget tid senere kommer postbudet med dit opholdskort. US gør det for at forenkle tingene.

Besvar