Hej..
Min mand, vores datter og jeg har boet i sverig i 5 mdr, og kunne godt tænke os, at tage til dk igen..
Vi er begge under 24, men det skulle ikke have noget, at sige når vi bruger Eu- vejen..
Men jeg har et spørgsmål, hvis jeg skal hjem til dk, kan jeg så få kontakt hjælp som barselspenge?!
barsel penge.. ??
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: barsel penge.. ??
Ja, kontanthjælp er ikke en social ydelse, når den gives til en person på barsel. Så det kan du roligt gøre.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Min kone er gravid og skal føde her i næste måned. Vi har søgt opholdstilladelse efter de danske regler altså ikke EU regler. Jeg mener at i vores tilfælde kan min kone ikke få barselsdagpenge fra kommunen. Min kone har baggrund som au-pair i Danmark og vi blev gift i august da hun holdt op som au-pair. Vi afleverede ansøgningen til den lokale landbetjent sidst i august måned men vi har endnu ikke hørt noget fra Udlandingestyrelsen.
Er der en mulighed til at hun kan få noget fra kommunen mht. barsel? Det ville selfølgeligt være en fin støtte fra samfundet da jeg selv er for tiden på sygedagpenge,
Er der en mulighed til at hun kan få noget fra kommunen mht. barsel? Det ville selfølgeligt være en fin støtte fra samfundet da jeg selv er for tiden på sygedagpenge,
-
fundiver199
Jeg tror godt, at din kone kan søge om barselsdagpenge, men jeg er bange for, at de i givet fald vil blive taget fra den bankgaranti på 60.000, som du skal stille. Så det er jo en ret kortsigtet hjælp, om man så må sige.
Så længe din kone kun er på "processuelt ophold" i Danmark er det dog helt udelukket, at hun kan modtage ydelser fra kommunen af nogen som helst art, så det kan i givet fald tidligst blive fra det tidspunkt, hvor I har fået tilladelse til familiesammenføring.
Det var da godt nok også uheldigt, at du skulle gå hen og blive langtidssyg lige nu
Så længe din kone kun er på "processuelt ophold" i Danmark er det dog helt udelukket, at hun kan modtage ydelser fra kommunen af nogen som helst art, så det kan i givet fald tidligst blive fra det tidspunkt, hvor I har fået tilladelse til familiesammenføring.
Det var da godt nok også uheldigt, at du skulle gå hen og blive langtidssyg lige nu
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Der er i øjeblikket 7 - 9 ugers ventetid på at udlændingeservice sender kvittering for modtagelse af ansøgningen. Så i vil formentligt først få kvitteringsbrevet midt i oktober.Captain skrev:Vi afleverede ansøgningen til den lokale landbetjent sidst i august måned men vi har endnu ikke hørt noget fra Udlandingestyrelsen.
Og afgørelse sidst i november.