FS prosesuelt ophold
FS prosesuelt ophold
Håber der er nogen her på forumet der kan hjælpe mig. Mig og min Kinesiske kæreste er blevet gift her i Danmark, og har efterfølgende søgt om familiesammenføring. Jeg har læst og studeret relglerne, og troede alt var i finest orden, og jeg opfylder alle betingelser for FS.
Vi blev gift 19. August, og og afleverede ansøgning om FS d 26Aug.
Min Kones besøgs visum udløber d 12.10. Jeg havde forventet snart at få et svar på at de havde modtaget ansøgninge, og at hun herfra kan ophode sig i DK, på prossesuelt ophold.
JEg ringede til US i dag, og fik følgende svar, at det tager mellem 6 og 8 uger bare at få en bekræftelse på at ansøgning er modtaget.
JEg fik at vide at hvis visumet udløber inden vi har fået en bekræftelse skal hun udrejse.
Mit spørgsmål er følgende.
Kan det virkelig passe? og kan man evt forlænge et besøgsvisum.
Er det rigtig at hvis hun bliver nød til at rejse tilbage, at hun ikke kan få besøgsvisum, medens ansøgning om FS bliver behandlet.
Det er utroligt at man skal sidde med den fornemmelse, at myndighederne faktisk bruger den lange respons tid, så de sikrer sig at det skal være så bøvlet som muligt at gifte sig med en udlænding.
Vi blev gift 19. August, og og afleverede ansøgning om FS d 26Aug.
Min Kones besøgs visum udløber d 12.10. Jeg havde forventet snart at få et svar på at de havde modtaget ansøgninge, og at hun herfra kan ophode sig i DK, på prossesuelt ophold.
JEg ringede til US i dag, og fik følgende svar, at det tager mellem 6 og 8 uger bare at få en bekræftelse på at ansøgning er modtaget.
JEg fik at vide at hvis visumet udløber inden vi har fået en bekræftelse skal hun udrejse.
Mit spørgsmål er følgende.
Kan det virkelig passe? og kan man evt forlænge et besøgsvisum.
Er det rigtig at hvis hun bliver nød til at rejse tilbage, at hun ikke kan få besøgsvisum, medens ansøgning om FS bliver behandlet.
Det er utroligt at man skal sidde med den fornemmelse, at myndighederne faktisk bruger den lange respons tid, så de sikrer sig at det skal være så bøvlet som muligt at gifte sig med en udlænding.
-
dotGusten
- Indlæg: 539
- Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Re: FS prosesuelt ophold
Nu har du ikke skrevet, hvor du har indleveret ansøgningen.
Jeg går ud fra, at det var på den lokale politistation?
Hvis du havde indleveret ansøgningen hos udlændingeservice, ville i have fået et stempel i din kones pas, at der var indgivet ansøgning om familiesammenføring. Og dette stempel er den procesuelle opholdstilladelse.
Måske kan du få den lokale politistation til at sætte et tilsvarende stempel i passet?
Jeg går ud fra, at det var på den lokale politistation?
Hvis du havde indleveret ansøgningen hos udlændingeservice, ville i have fået et stempel i din kones pas, at der var indgivet ansøgning om familiesammenføring. Og dette stempel er den procesuelle opholdstilladelse.
Måske kan du få den lokale politistation til at sætte et tilsvarende stempel i passet?
Re: FS prosesuelt ophold
Ansøgningen er indleveret på den lokale politistation. Men der blev ikke stemplet i min kones pass.
Jeg vidste ikke atdette ver muligt, og jeg vil prøve at se om vi ikke kan få det lavet om, eller om man kan tage til kbh, og få et stempel i passet.
Det oplyste de intet om i US, de var meget ubehjælpsomme.
Jeg vidste ikke atdette ver muligt, og jeg vil prøve at se om vi ikke kan få det lavet om, eller om man kan tage til kbh, og få et stempel i passet.
Det oplyste de intet om i US, de var meget ubehjælpsomme.
-
matildeudenh
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 19.12.2007 21:57:11
Re: FS prosesuelt ophold
Vi gjorde præcis som I,bortset fra at vi afleverede hos US i Ryesgade og fik et stempel i min mands pas. Vi ventede på brev, det kom først efter hans visum udløb, men der stod at han havde processuelt ophold - og nu har vi fået FS, så man kan godt,hvis man afleverer hos US. I må kunne få det stempel, for det lyder underligt at der skal være forskel, alt efter hvor man afleverer.
-
Kim P. Nyberg
- Indlæg: 3460
- Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: FS prosesuelt ophold
BeSe,
Har i fået en anden form for kvittering for, at ansøgningen er indgivet? Da min kone søgte FS hos det lokale politi, udskrev betjenten et stykke A4 med kvitteringen for at ansøgningen var afleveret, og at hun havde processuel ophold i 10 måneder fra ansøgningstidspunktet. Har din kone fået en sådan kvittering?
Har i fået en anden form for kvittering for, at ansøgningen er indgivet? Da min kone søgte FS hos det lokale politi, udskrev betjenten et stykke A4 med kvitteringen for at ansøgningen var afleveret, og at hun havde processuel ophold i 10 måneder fra ansøgningstidspunktet. Har din kone fået en sådan kvittering?
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: FS prosesuelt ophold
Nej vi fik ikke nogen kvittering på dette. Men set i bakspejlet skulle jeg nok have bedt om en kvittering, men jeg vidste ikke bedre:
Jeg har dog efterfølgende snakket med US igen, og fik en anden medarbejder i røret, og der fik jeg et helt andet svar end ved tideliger henvendelse. Min kone har fået et udlændinge nummer, og, jeg skulle bare sende dem en mail, og så ville vi få et stykke papir hvor på det står at hun kan opholde sig i DK, medens ansøgningen om FS behandles.
Utroligt at man kan få totalt modsat svar, bare man snakker med en anden medarbejder.
Jeg har dog efterfølgende snakket med US igen, og fik en anden medarbejder i røret, og der fik jeg et helt andet svar end ved tideliger henvendelse. Min kone har fået et udlændinge nummer, og, jeg skulle bare sende dem en mail, og så ville vi få et stykke papir hvor på det står at hun kan opholde sig i DK, medens ansøgningen om FS behandles.
Utroligt at man kan få totalt modsat svar, bare man snakker med en anden medarbejder.
Re: FS prosesuelt ophold
ja, det er næsten det værste af alt det her - det er at man får meget forskellige svar/service - afhængig af hvem man snakker med... det er jo som et lotteri... hvor der åbenbart ikke er så mange gevinst muligheder, hvis man trækker det forkerte lokal nummer...
Re: FS prosesuelt ophold
Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg har også oplevet at få 7-8 forskellge svar i lige så mange henvendelser jeg har haft om det samme emne. Det her helt forskellige svar man får hver gang. Det er faktisk rystende at der ikke er nogen der rigtigt kender de regler de sidder og forvalter...
-
Kim P. Nyberg
- Indlæg: 3460
- Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: FS prosesuelt ophold
Jeg har jævnlig kontakt med en på ledelsesniveau i US, og kan tage problemstillingen op med ham omkring denne kommunikation. Det plejer gerne at hjælpe lidt på tingene, når ham rømmer stemmen.
Det er selvfølgelig ikke holdbart, at man ikke får en kvittering for afleveret ansøgning, og det uanset om man har søgt efter de nationale regler eller efter EU-retten. Kvitteringen SKAL man have.
Det er selvfølgelig ikke holdbart, at man ikke får en kvittering for afleveret ansøgning, og det uanset om man har søgt efter de nationale regler eller efter EU-retten. Kvitteringen SKAL man have.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: FS prosesuelt ophold
Det lyder rigtig godt, at du kan tage dette op med nogen der ha noget at sige i US. De rådgiver om kring ting der kan have meget store personlige konsekvenser for de involverd personer. I midt tilfælde, hvis jeg ikke hvade ringet i gen og taget det første svar for god vare, havde min kone været på vej til Kina meget snart.
Man skal også være positiv, nr 2 medarbejder jeg talte gjorde det til en meget positiv oplevelse at tale med US, meget proffesionel, og man hvade indtryk af at hun vidste hvad hun talte om, her til var hun også meget venlig.
Det skal du også huske at nævne.
Man skal også være positiv, nr 2 medarbejder jeg talte gjorde det til en meget positiv oplevelse at tale med US, meget proffesionel, og man hvade indtryk af at hun vidste hvad hun talte om, her til var hun også meget venlig.
Det skal du også huske at nævne.
-
Kim P. Nyberg
- Indlæg: 3460
- Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: FS prosesuelt ophold
ads,
Hvis din oplevelse er flere måneder gammel, er det måske lidt irrelevant at tage det op med dem nu, idet jeg ved at de har hanket kraftigt op i dem, der sidder i telefonsluserne henover sommeren. De har råt for usødet fået at vide, at de skal være helt sikre på, at de svar de giver er korrekte, og det mindste de er i tvivl, skal de sende samtalen videre til rette afdeling i huset, som så kan give et mere kvalificeret svar. Det har jo nogle konsekvenser for borgerne, hvis man giver et åbenlyst forkert svar. Og pressen skal nok være der, hvis de får nys om sådanne ting, hvilket ikke lige er det US har brug for.
Hvis din oplevelse er flere måneder gammel, er det måske lidt irrelevant at tage det op med dem nu, idet jeg ved at de har hanket kraftigt op i dem, der sidder i telefonsluserne henover sommeren. De har råt for usødet fået at vide, at de skal være helt sikre på, at de svar de giver er korrekte, og det mindste de er i tvivl, skal de sende samtalen videre til rette afdeling i huset, som så kan give et mere kvalificeret svar. Det har jo nogle konsekvenser for borgerne, hvis man giver et åbenlyst forkert svar. Og pressen skal nok være der, hvis de får nys om sådanne ting, hvilket ikke lige er det US har brug for.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: FS prosesuelt ophold
Desværre, min oplevelse er kun 1 uge gammel, og jeg venter stadivæk på en kvittering. Men jeg går ud fra at den vil dukke op snarest.
Re: FS prosesuelt ophold
Hej Kim
Mine oplevelser er fra juli måned så ja den er lige midt i sommeren og et par måneder gammel.
Det der skete var at jeg kontaktede US for at høre hvilke muligheder jeg havde i forhold til min kærestes indrejse efter at hun allerede tidligere havde rejst ind i DK. Sagen var altså kompliceret på den måde at hun allerede var rejst ind (og ud) og nu ville rejse ind igen på det samme visum (hun er dog visumfri). Hun havde allerede i sommeren brugt ca. 30 dage af de 90 og vil nu her til vinter så gerne rejse ind igen. For at gøre sagen værre så vil hun krydse over i en ny visum-periode i løbet af hendes ophold da hun oprindeligt rejste ind midt i juni og gerne vil rejse ind igen midt i december. Mit spørgsmål gik så på hvordan var reglerne herom:
Første gang fik jeg at vide at når hendes 6 måneders visumperiode udløb sidst i december skulle hun dagen hvor det udløb rejse til England og så rejse ind dagen efter. Herefter ville hun have 90 nye dage. Det var konklusionen første gang. Så skrev jeg en mail til dem for at have det på skrift. Men så blev forklaringen dog så ændret igen. Nu skulle hun ikke længere rejse ud. Herefter har der været mange variationer heraf. Efter nogle flere opkald og nye forklaringer fik jeg endelig en sagsbehandler i røret. Han virkede noget mere konkret og vidende. Hans udsagn var at der ikke var nogen problemer når hun rejste hertil. Der var altså ikke behov for at hun rejste ud af schengen når den 6 måneders visumperiode udløb, hun måtte gerne blive her. Når den nye visumperiode startede så vil hun få 90 nye dage, men hun skulle være opmærksom på at hun altid kun måtte blive her i 90 sammenhængende dage. Dvs. hvis hun har brugt 10 dage i den tidlgiere visum periode skal disse tælles med i det sammenhængede regnskab. Dermed kunne hun kun bruge de næste 80 dage af de 90 dage af den næste 6 måneders visumperiode, hvorefter hun skulle rejse ud af schengen i mindst 1 døgn. Herefter ville hun så kunne bruge de resterende 10 dage på et andet tidspunkt i løbet af den resterende tid i 6 mdrs perioden. Jeg håber dette er korrekt? Er det til at forstå? Ellers vil jeg gerne lige forklare igen.
Men vi har været vidt omkring i mellemtidem og for at have det på skrift har jeg været nødt til at skrive emails. Disse har så igen taget lang tid modtage svar på. Den seneste 3 uger. Jeg har samlet brugt ca. 4 timer i telefonen og rigtig megen tid på at skrive emails.
Hvis du Kim eller andre er i tvivl om min forklaring oven over og synes det lyder mærkeligt så vil jeg rigtigt gerne høre om det så jeg ikke ender med ørene i maskinen...
Tak..
Mine oplevelser er fra juli måned så ja den er lige midt i sommeren og et par måneder gammel.
Det der skete var at jeg kontaktede US for at høre hvilke muligheder jeg havde i forhold til min kærestes indrejse efter at hun allerede tidligere havde rejst ind i DK. Sagen var altså kompliceret på den måde at hun allerede var rejst ind (og ud) og nu ville rejse ind igen på det samme visum (hun er dog visumfri). Hun havde allerede i sommeren brugt ca. 30 dage af de 90 og vil nu her til vinter så gerne rejse ind igen. For at gøre sagen værre så vil hun krydse over i en ny visum-periode i løbet af hendes ophold da hun oprindeligt rejste ind midt i juni og gerne vil rejse ind igen midt i december. Mit spørgsmål gik så på hvordan var reglerne herom:
Første gang fik jeg at vide at når hendes 6 måneders visumperiode udløb sidst i december skulle hun dagen hvor det udløb rejse til England og så rejse ind dagen efter. Herefter ville hun have 90 nye dage. Det var konklusionen første gang. Så skrev jeg en mail til dem for at have det på skrift. Men så blev forklaringen dog så ændret igen. Nu skulle hun ikke længere rejse ud. Herefter har der været mange variationer heraf. Efter nogle flere opkald og nye forklaringer fik jeg endelig en sagsbehandler i røret. Han virkede noget mere konkret og vidende. Hans udsagn var at der ikke var nogen problemer når hun rejste hertil. Der var altså ikke behov for at hun rejste ud af schengen når den 6 måneders visumperiode udløb, hun måtte gerne blive her. Når den nye visumperiode startede så vil hun få 90 nye dage, men hun skulle være opmærksom på at hun altid kun måtte blive her i 90 sammenhængende dage. Dvs. hvis hun har brugt 10 dage i den tidlgiere visum periode skal disse tælles med i det sammenhængede regnskab. Dermed kunne hun kun bruge de næste 80 dage af de 90 dage af den næste 6 måneders visumperiode, hvorefter hun skulle rejse ud af schengen i mindst 1 døgn. Herefter ville hun så kunne bruge de resterende 10 dage på et andet tidspunkt i løbet af den resterende tid i 6 mdrs perioden. Jeg håber dette er korrekt? Er det til at forstå? Ellers vil jeg gerne lige forklare igen.
Men vi har været vidt omkring i mellemtidem og for at have det på skrift har jeg været nødt til at skrive emails. Disse har så igen taget lang tid modtage svar på. Den seneste 3 uger. Jeg har samlet brugt ca. 4 timer i telefonen og rigtig megen tid på at skrive emails.
Hvis du Kim eller andre er i tvivl om min forklaring oven over og synes det lyder mærkeligt så vil jeg rigtigt gerne høre om det så jeg ikke ender med ørene i maskinen...
Tak..
-
Kim P. Nyberg
- Indlæg: 3460
- Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: FS prosesuelt ophold
Sagen her er klassisk, må jeg sige. Vi har set mange eksempler herinde, der til forveksling ligner den, du her har beskrevet. Man kan sige, at den største fejl er, at man ikke har forlangt svaret i en kuvert med frimærke på. Hvis man gør det, er der nemlig nogle kontrolfunktioner, der træder i kraft, som ikke eksisterer ved mails og telefonsamtaler. Ved at få frimærke på svaret, skal der nemlig være en klagevejledning.
Noget andet er, at det altid vil være en god idé, at hvis man ringer til dem, at bede om at snakke med den medarbejder, som sidst har behandlet hendes visumsag i US. Han eller hun kender sagen til bunds og er den person derinde, der kan svare bedst på lige præcis jeres situation. Navnet på personen fremgår af det brev hun fik, da visum blev bevilget.
Noget andet er, at det altid vil være en god idé, at hvis man ringer til dem, at bede om at snakke med den medarbejder, som sidst har behandlet hendes visumsag i US. Han eller hun kender sagen til bunds og er den person derinde, der kan svare bedst på lige præcis jeres situation. Navnet på personen fremgår af det brev hun fik, da visum blev bevilget.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: FS prosesuelt ophold
Hej Kim
Vi har endnu ikke haft nogen reel sagbehandling hos US endnu da der kun har været tale om visumfrie ophold så vidt. Men jeg var ikke klar over at jeg kan få tilsendt et svar. Vil det sige at hvis jeg stiller dem et spørgsmål i telefonen så kan jeg bede dem, i telefonen, om at tilsende mig svaret pr. brev. Er det så noget de altsammen tager sig af eller skal jeg først skrive dem?
Mvh
Anders
Vi har endnu ikke haft nogen reel sagbehandling hos US endnu da der kun har været tale om visumfrie ophold så vidt. Men jeg var ikke klar over at jeg kan få tilsendt et svar. Vil det sige at hvis jeg stiller dem et spørgsmål i telefonen så kan jeg bede dem, i telefonen, om at tilsende mig svaret pr. brev. Er det så noget de altsammen tager sig af eller skal jeg først skrive dem?
Mvh
Anders