Problemer med økonomisk sikkerhedsstillelse / bankgaranti
Problemer med økonomisk sikkerhedsstillelse / bankgaranti
Jeg har gennem noget tid orienteret mig herinde. Er selv i gang med at blive familiesammenført med min udlændinge-mand. Vi opfylder alle kravene, indtil videre. Men så er der lige den pokkers bankgaranti. Jeg synes ikke lige jeg har kunne finde så meget debat om lige netop dette krav herinde.
Jeg kan da godt se det rimelige i, at man stiller det krav, at man ikke bringer folk her til landet via sit ægteskab for at de skal forsørges af det offentlige.
Men jeg har det altså lidt svært ved at acceptere rimeligheden i, at det er bankerne og deres interesser og forretningsføring, der skal indblandes i og have indflydelse på, om et ægtepar skal have lov til at leve sammen her i landet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad andre med en lav indtægt f.eks. studerende har gjort for at overkomme kravet omkring økonomisk sikkerhedsstillelse??
Min erfaring er at bankerne kræver et rådighedsbeløb på min. 9-10.000 kr (og jeg har også været omkring et par af de humanitære af slagsen, der anbefales i dette forum). Dette skal være til rådighed ud fra én indtægt, da det i en FS-sag jo kun er en af parterne, der har tilladelse til at arbejde i DK. Man er ofte ung, når man gifter sig og stifter familie. Dvs. man er måske nyuddannet og har en eller anden form for startløn. - Eller man er måske under uddannelse. Hvor mange i disse kategorier har så høj indtægt el. så lave faste udgifter, at de har 9-10.000 til rådighed pr. måned? - Er det kun højtuddannede og/el. folk med flere års ancinnitet, der gifter sig med udlændinge fra ikke-vestlige lande? - Det kan jeg da næppe tro.
Der er selvfølgelig flere, der har sparet pengene op. Men jeg må indrømme, at jeg har ikke haft mulighed for at spare op. Det har jo også kostet penge at have et langdistanceforhold. Til flybilletter, telefonregninger og det faktum at kun én af os har kunne arbejde og tjene penge, når vi hver især var på besøg hos hinanden. Og under sagsbehandlingen, hvor min mand har processuelt ophold, lever vi jo også af min indtægt alene. Vi har ikke begivet os ud i sort arbejde, selvom vi har oplevet at det er der flere der gør. - Ja, man bliver også nærmest presset ud i det med de lange sagsbehandlingstider!
Man ville måske kunne sige, at når man ikke er rimeligt velstillet, ja så må man vælge at etablere sit liv sammen i det land, hvor ægtefællen kommer fra (hvis de da vil have en! - Den danske lovgivning forudsætter jo faktisk, at andre lande ikke stiller lige så høje krav til at folk kan leve sammen der med deres udenlandske ægtefælle, hvilket egt. er lidt dobbeltmoralsk).
Da vi søgte om FS fo nu godt et år siden havde vi for det første ikke troet det ville tage så lang tid, og det med bankgarantien troede jeg heller ikke var helt umuligt udfra egne vurderinger baseret på hvem jeg sådan oplevede havde fået FS med deres ægtefælle. Kunne se, at det kunne lykkedes selvom man er studerende eller havde ingen eller lavt uddannelsesniveau. Er det blevet sværere nu efter den finansielle krise, eller har andre med lav indtægt sparet penge op eller lånt dem udenfor bankerne???
Erfaringer efterlyses - og vil også gerne have en debat i gang om denneher indblanden af banker i forbindelse med FS.
Jeg kan da godt se det rimelige i, at man stiller det krav, at man ikke bringer folk her til landet via sit ægteskab for at de skal forsørges af det offentlige.
Men jeg har det altså lidt svært ved at acceptere rimeligheden i, at det er bankerne og deres interesser og forretningsføring, der skal indblandes i og have indflydelse på, om et ægtepar skal have lov til at leve sammen her i landet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad andre med en lav indtægt f.eks. studerende har gjort for at overkomme kravet omkring økonomisk sikkerhedsstillelse??
Min erfaring er at bankerne kræver et rådighedsbeløb på min. 9-10.000 kr (og jeg har også været omkring et par af de humanitære af slagsen, der anbefales i dette forum). Dette skal være til rådighed ud fra én indtægt, da det i en FS-sag jo kun er en af parterne, der har tilladelse til at arbejde i DK. Man er ofte ung, når man gifter sig og stifter familie. Dvs. man er måske nyuddannet og har en eller anden form for startløn. - Eller man er måske under uddannelse. Hvor mange i disse kategorier har så høj indtægt el. så lave faste udgifter, at de har 9-10.000 til rådighed pr. måned? - Er det kun højtuddannede og/el. folk med flere års ancinnitet, der gifter sig med udlændinge fra ikke-vestlige lande? - Det kan jeg da næppe tro.
Der er selvfølgelig flere, der har sparet pengene op. Men jeg må indrømme, at jeg har ikke haft mulighed for at spare op. Det har jo også kostet penge at have et langdistanceforhold. Til flybilletter, telefonregninger og det faktum at kun én af os har kunne arbejde og tjene penge, når vi hver især var på besøg hos hinanden. Og under sagsbehandlingen, hvor min mand har processuelt ophold, lever vi jo også af min indtægt alene. Vi har ikke begivet os ud i sort arbejde, selvom vi har oplevet at det er der flere der gør. - Ja, man bliver også nærmest presset ud i det med de lange sagsbehandlingstider!
Man ville måske kunne sige, at når man ikke er rimeligt velstillet, ja så må man vælge at etablere sit liv sammen i det land, hvor ægtefællen kommer fra (hvis de da vil have en! - Den danske lovgivning forudsætter jo faktisk, at andre lande ikke stiller lige så høje krav til at folk kan leve sammen der med deres udenlandske ægtefælle, hvilket egt. er lidt dobbeltmoralsk).
Da vi søgte om FS fo nu godt et år siden havde vi for det første ikke troet det ville tage så lang tid, og det med bankgarantien troede jeg heller ikke var helt umuligt udfra egne vurderinger baseret på hvem jeg sådan oplevede havde fået FS med deres ægtefælle. Kunne se, at det kunne lykkedes selvom man er studerende eller havde ingen eller lavt uddannelsesniveau. Er det blevet sværere nu efter den finansielle krise, eller har andre med lav indtægt sparet penge op eller lånt dem udenfor bankerne???
Erfaringer efterlyses - og vil også gerne have en debat i gang om denneher indblanden af banker i forbindelse med FS.
Senest rettet af Salli 03.09.2009 17:29:15, rettet i alt 2 gange.
Re: Problemer med økonomisk sikkerhedsstillelse / bankgaranti
Jeg er helt enig i dine betragtninger salli. Jeg har dog ikke meget erfaring her så jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stor forskel priserne/gebyrene er for at have en sådan konto,hvem er billigst? 
-
fundiver199
Hej Sally
Det er givetvis blevet sværere at låne penge til en bankgaranti p.g.a. den finansielle krise. Bankerne har jo strammet enormt op på deres kreditgivning på alle punkter, så naturligvis har de også strammet op her.
Jeg ved ikke hvad andre gør, men jeg kunne da forestille mig, at en del unge studerende f.eks. får hjælp af deres forældre.
ÆUG henvendte sig faktisk i marts 2009 til alle de politiske partier i Danmark og påpegede det urimelige i, at det skal være private virksomheder (bankerne), der bestemmer, hvem der må eller ikke må bo i Danmark.
Men som du nok kan forestille dig, så er der indtil videre ikke kommet noget ud af p.g.a. hele den politiske situation i Danmark. Men vi forsøger stadig og har faktisk lige skrevet et langt brev til integrationsordføreren fra et af de store partier.
Det eneste råd, jeg kan give dig, udover at prøve flere forskellige banker og/eller få dine forældre til at hjælpe dig, det er at benytte dig af EU-reglerne. Så slipper du både for bankgaranti og alle de andre forhindringer og chikaner, som er blevet stillet op for dem, der søger efter de danske regler.
Læs indlægget "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen", så er du godt i gang.
Hvis du har lyst til at stå frem i medierne, så kan du også skrive en privat besked til mig, og så kan vi jo se, om vi i ÆUG kan få nogle journalister til at interessere sig for denne historie.
Altså at finanskrisen har gjort det så svært at låne penge, at bankgarantien nu er blevet en reel forhindring for par, der både kan klare sig selv økonomisk og opfylder alle de andre krav.
Det er givetvis blevet sværere at låne penge til en bankgaranti p.g.a. den finansielle krise. Bankerne har jo strammet enormt op på deres kreditgivning på alle punkter, så naturligvis har de også strammet op her.
Jeg ved ikke hvad andre gør, men jeg kunne da forestille mig, at en del unge studerende f.eks. får hjælp af deres forældre.
ÆUG henvendte sig faktisk i marts 2009 til alle de politiske partier i Danmark og påpegede det urimelige i, at det skal være private virksomheder (bankerne), der bestemmer, hvem der må eller ikke må bo i Danmark.
Men som du nok kan forestille dig, så er der indtil videre ikke kommet noget ud af p.g.a. hele den politiske situation i Danmark. Men vi forsøger stadig og har faktisk lige skrevet et langt brev til integrationsordføreren fra et af de store partier.
Det eneste råd, jeg kan give dig, udover at prøve flere forskellige banker og/eller få dine forældre til at hjælpe dig, det er at benytte dig af EU-reglerne. Så slipper du både for bankgaranti og alle de andre forhindringer og chikaner, som er blevet stillet op for dem, der søger efter de danske regler.
Læs indlægget "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" i forum "EU Sveriges- og Schlesvigløsningen", så er du godt i gang.
Hvis du har lyst til at stå frem i medierne, så kan du også skrive en privat besked til mig, og så kan vi jo se, om vi i ÆUG kan få nogle journalister til at interessere sig for denne historie.
Altså at finanskrisen har gjort det så svært at låne penge, at bankgarantien nu er blevet en reel forhindring for par, der både kan klare sig selv økonomisk og opfylder alle de andre krav.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jeg har på den ene side aldrig hørt om, at man skal have et så højt rådighedsbeløb for at kunne stille omtalte garanti. På den anden side er det vel meget normal bankpolitik, at de kræver en vis form for sikkerhed i de penge man gerne vil låne.
Dengang opsvinget rakte helt ind i himmelen, kunne man låne mange tusinde kroner på sit glatte ansigt. Der var næsten ikke det bankerne ikke ville låne ud til. Så kom Stein Bagger og nedturen. I dag er det stort set umuligt at låne til en bakke smør, og så er det ligegyldigt om du har vundet den store i italiensk lotto eller om du ikke har til saltet på din æggemad. Selv om der er lavet bankpakker, der skulle animere bankerne til at låne penge ud igen, kan selv erhvervslivet ikke låne til nødvendige projekter. Alternativerne er derfor enten at spare pengene op eller låne i finansieringsselskaberne til meget høje renter. En tredje mulighed er at bruge EU-reglerne, hvor der ikke kræves bankgaranti.
At jeres FS-sag nu har varet et års tid, må I gøre noget ved. Ring til US og hør hvorfor sagen skal trække ud så længe, for det normale er omkring et halvt års tid.
Det er korrekt, at så længe sagsbehandlingen om FS, må din partner ikke tage arbejde her i landet. Men får I positivt svar på ansøgningen, må han søge arbejde straks derefter. Han kan også tage en uddannelse, hvis han vil det.
Dengang opsvinget rakte helt ind i himmelen, kunne man låne mange tusinde kroner på sit glatte ansigt. Der var næsten ikke det bankerne ikke ville låne ud til. Så kom Stein Bagger og nedturen. I dag er det stort set umuligt at låne til en bakke smør, og så er det ligegyldigt om du har vundet den store i italiensk lotto eller om du ikke har til saltet på din æggemad. Selv om der er lavet bankpakker, der skulle animere bankerne til at låne penge ud igen, kan selv erhvervslivet ikke låne til nødvendige projekter. Alternativerne er derfor enten at spare pengene op eller låne i finansieringsselskaberne til meget høje renter. En tredje mulighed er at bruge EU-reglerne, hvor der ikke kræves bankgaranti.
At jeres FS-sag nu har varet et års tid, må I gøre noget ved. Ring til US og hør hvorfor sagen skal trække ud så længe, for det normale er omkring et halvt års tid.
Det er korrekt, at så længe sagsbehandlingen om FS, må din partner ikke tage arbejde her i landet. Men får I positivt svar på ansøgningen, må han søge arbejde straks derefter. Han kan også tage en uddannelse, hvis han vil det.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Ikke alene til meget høje renter (mindst 15%), men desuden vil den maximale løbetid for et lån i finansieringsselskab også normalt være 6 år, og et afdragsfrit / stående lån, som er det en bank normalt vil give til en bankgaranti, det er i hvert fald helt umuligt at få.Kim P. Nyberg skrev:Alternativerne er derfor enten at spare pengene op eller låne i finansieringsselskaberne til meget høje renter.
Så man tvinges altså dermed til at foretage en opsparing på 60.000, som så bliver frigivet efter 7 år, når ægtefællen får permanent opholdstilladelse.
At sidde med en sådan ekstra ydelse på måske 1.500 kroner om måneden fra et lån i finansieringsselskab til stillelse af bankgaranti, er nok ikke lige just det, de fleste har brug for, når ægtefællen lige er kommet til landet og endnu ikke kan få et job p.g.a. manglende sprogkendskaber.
Hvis det er den eneste måde at få en opholdstilladelse, så kan man selvfølgelig blive nødt til at gøre det. Men jeg ville godt nok overveje, om det så ikke trods alt var bedre at anvende EU-reglerne, på trods af det besvær med flytning frem og tilbage over landegrænser, som det giver.
Finansieringsselskaberne har i øvrigt også strammet gevaldigt op på deres udlånspolitik, og flere af de firmaer, som fandtes for et år siden, er holdt helt op med at yde nye lån, da de p.g.a. finanskrisen ikke selv kan låne den nødvendige kapital af bankerne.
Så det er ikke engang sikkert, at det i det hele taget er en mulig udvej for alle.
-
fundiver199
Det nævnte rådighedsbeløb på 9.000-10.000 kroner om måneden svarer fuldstændig til, hvad ÆUG har fået oplyst ved rundringning til forskellige banker her i sommerens løb.Kim P. Nyberg skrev:Jeg har på den ene side aldrig hørt om, at man skal have et så højt rådighedsbeløb for at kunne stille omtalte garanti.
Så det er bestemt realistisk, og betyder så også, at en masse mennesker i ganske almindelige jobs i dag ikke kan låne penge i banken til en bankgaranti. For der er masser af faggrupper, som ikke har 9.000-10.000 kroner til overs hver måned, når skatten og de faste udgifter er betalt.
Det med at få hjælp fra familien er da også en mulighed vi arbejder med. Men det er noget vi ikke har det godt med. Vi er midt i trediverne, så vi føler vi burde kunne klare os selv rent økonomisk. Sådan et stoltheds-issue.fundiver199 skrev: Det eneste råd, jeg kan give dig, udover at prøve flere forskellige banker og/eller få dine forældre til at hjælpe dig, det er at benytte dig af EU-reglerne. Så slipper du både for bankgaranti og alle de andre forhindringer og chikaner, som er blevet stillet op for dem, der søger efter de danske regler.
Med hensyn til EU-reglerne, så kendte jeg godt til muligheden da vi søgte i september 2008, men havde indtryk af, at det kun var hvis man havde problemer med 24-årsreglen eller tilknytningskravet, det ville være relevant. Desuden er vores situation også lidt kompliceret, da jeg tilbage i september (hvor vi søgte) var blevet gravid. Så det ville være lidt besværligt at flytte til et andet land. Her i DK kender man jo systemet med forløbet op til, under og efter en fødsel. Ved ikke hvornår vi ville kunne flytte tilbage til DK. Om det kunne lade sig gøre inden fødslen. Hvis ikke, ville der være et problem med barselsdagpengene. Man skal bo i DK for at modtage dem. - Og ja, vores stramme økonomi lige nu er bl.a. pga, jeg er på barsel. Men det kører rundt. - Men det er jo ikke nok for en bank, at man kan leve rimeligt spartansk. - De har faste regler åbenbart, for hvordan man som minimum kan leve. Og disse adskiller sig altså fra det beløb på 2x starthjælp, som jeg kan forstå US kræver man har som minimumsindtægt, hvis man søger efter EU-reglerne.
Så måske er bankerne ekstra tilbageholdne med os, fordi jeg er på barsel. Det er det jeg ikke helt ved. For min indtægt er i den forbindelse ikke lavere, end en studerende med lån + arbejde ved siden af SU. Og sådanne har jo også fået FS. Synes jeg har hørt om nogle, der i banker kunne få oprettet bankgaranti på deres glatte ansigt. - Eller hvad? - Og i så fald hvor længe siden, før krisen?
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Man kan vel sige, at det med at slippe for bank garanti kun er en biting ved at bruge EU reglerne. Der er jo også en del økonomiske omkostninger ved at flytte til udlandet, og måske kan det i nogle tilfælde endda være dyrere end de 60.011.
Jeg ville ikke anbefale nogen, at flytte til Sverige for at spare 60.000 kroner.
Jeg ville ikke anbefale nogen, at flytte til Sverige for at spare 60.000 kroner.
Enig.. Jeg er glad for at jeg ikke skulle mase med alt det eu-regler rod.dotGusten skrev:.
Jeg tror også at det kommer an på hvilken bank og bankrådgiver man har, for et år siden gik jeg bare ned til min rådgiver og sagde at jeg og min mand havde fået en lille baby og derfor kune vi godt tænke os at låne 65 000 til nye møbler, babyudstyr osv, og hun gav os lov til det med det samme, selv om vi kun har en indkomst.
-
fundiver199
Ja sådan var det for et år siden. Men så kom finanskrisen rullende som et eksprestog i september-oktober 2008, aktiemarkedet faldt med 60% i løbet af 6 måneder, hele det globale finansielle system var tæt på at bryde totalt sammen, og ingen kunne længere låne penge til noget som helst.Tanja72 skrev:Jeg tror også at det kommer an på hvilken bank og bankrådgiver man har, for et år siden gik jeg bare ned til min rådgiver og sagde at jeg og min mand havde fået en lille baby og derfor kune vi godt tænke os at låne 65 000 til nye møbler, babyudstyr osv, og hun gav os lov til det med det samme, selv om vi kun har en indkomst.
@DotGusten
Ja hvis man bare kan gå ned i banken og låne 60.000 til nogle få % i årlig rente, så er det naturligvis næppe ulejligheden værd at flytte til Sverige bare for at undgå det. Men har man ikke den mulighed, jamen så kan bankgarantien jo reelt forhindre familiesammenføring, og så er der tale om en helt anden situation.
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Men på den anden side koster det jo også penge at flytte til Sverige eller Tyskland, så hvis det eneste, der mangler, for at kunne få familiesammenføring efter nationale danske regler, er bankgarantien, kan det måske ikke svare sig økonomisk at flytte til Sverige?fundiver199 skrev: Ja hvis man bare kan gå ned i banken og låne 60.000 til nogle få % i årlig rente, så er det naturligvis næppe ulejligheden værd at flytte til Sverige bare for at undgå det. Men har man ikke den mulighed, jamen så kan bankgarantien jo reelt forhindre familiesammenføring, og så er der tale om en helt anden situation.
Skal der lånes 60K, vil det koste mellem 20K-40K i renter på de 7 år (afhængig af, hvor 'behjælpelige' banken er), og det koster i hvert fald ikke 60K, at flytte til Sverige eller Tyskland i 10 uger, så rent faktisk er der en masse penge at spare ved, at benytte sig af EU reglerne.
Den eneste ulempe, som er ved EU reglerne er, at der er en hulens masse løben rundt, både med papirnusseriet men også evt. ens arbejde med mindre man har fundet sig et job tæt ved grænsen eller på den anden side af grænsen.
Den eneste ulempe, som er ved EU reglerne er, at der er en hulens masse løben rundt, både med papirnusseriet men også evt. ens arbejde med mindre man har fundet sig et job tæt ved grænsen eller på den anden side af grænsen.
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<
-
fundiver199
Det kommer jo igen an på den konkrete persons situation. Men jeg er da enig i, at hvis det blot drejer sig om at spare lidt penge, så skal man da tænke grundigt over, om "Sverigesløsningen" er ulejligheden værd.dotGusten skrev:Men på den anden side koster det jo også penge at flytte til Sverige eller Tyskland, så hvis det eneste, der mangler, for at kunne få familiesammenføring efter nationale danske regler, er bankgarantien, kan det måske ikke svare sig økonomisk at flytte til Sverige?
Men der er da også mange, som slet ikke kan låne 60.000, specielt i disse finanskrisetider, hvor bankerne har strammet voldsomt op på deres kreditgivning. Og de har jo så ikke noget valg.
De bliver nødt til at benytte sig af EU-reglerne, hvis de ikke vil udsætte familiesammenføring i måske flere år, indtil de enten har sparet 60.000 op eller forbedret deres kreditværdighed. Så det er en helt parallel situation til dem, der rammes af 24-års reglen.
@fundiver.fundiver199 skrev:Det kommer jo igen an på den konkrete persons situation. Men jeg er da enig i, at hvis det blot drejer sig om at spare lidt penge, så skal man da tænke grundigt over, om "Sverigesløsningen" er ulejligheden værd.dotGusten skrev:Men på den anden side koster det jo også penge at flytte til Sverige eller Tyskland, så hvis det eneste, der mangler, for at kunne få familiesammenføring efter nationale danske regler, er bankgarantien, kan det måske ikke svare sig økonomisk at flytte til Sverige?
Men der er da også mange, som slet ikke kan låne 60.000, specielt i disse finanskrisetider, hvor bankerne har strammet voldsomt op på deres kreditgivning. Og de har jo så ikke noget valg.
De bliver nødt til at benytte sig af EU-reglerne, hvis de ikke vil udsætte familiesammenføring i måske flere år, indtil de enten har sparet 60.000 op eller forbedret deres kreditværdighed. Så det er en helt parallel situation til dem, der rammes af 24-års reglen.
Selvom du SLET ikke kan få lavet en bankgaranti,så er det også et spørgsmål om at gå ud over sin stolthed og spørge familie og venner om en form for sikkerhed i bolig eller firma/forretning.
@sysop.
Og pengene skal ikke lånes,det er banken som stiller sikkerheden hvis du har noget som har en værdi på 60.000 kr og det er jo IMHO ikke meget idag.
Der spares vel også nogle penge på danskundervisning senere hen ved FS.