Afhøring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
steincke
Geografisk sted: Denmark

Afhøring

Indlæg af steincke » 21.08.2009 23:06:59

Jeg er blevet gift med verden mest vidunderlige kone fra :D Vi har afleveret FS og har nu fået indkaldelse til an afhøring. Hun i Kina og jeg i byen hvor jeg bor. Vi er meget usikker på, hvad man vil spørge om. Det er ikke for at vi vil have svarene, men ønsker at svare ud fra hvad vi kan stå inde for. Det kunne dog være en god ting, om vi havde nogle overordnet linier i hvordan spørgsmålene omhandler.
Er der nogen der kan komme med et tip om hvad grunden og hvilke emner der vil spørges om?
Evig glad og lykkelig gift

fundiver199

Re: Afhøring

Indlæg af fundiver199 » 22.08.2009 09:09:29

Man er sikkert først og fremmest interesseret i at undersøge, om I har indgået et proforma ægteskab, d.v.s. et ægteskab hvis primære formål er at skaffe din kone en opholdstilladelse i Danmark.

Så man vil stille jer spørgsmål, som går på at undersøge, hvor godt I i grunden kender hinanden, og om den historie, I fortæller, er sand.

Jeg har ikke prøvet dette selv, men jeg kunne forestille mig, at man f.eks. vil spørge om ting som, hvornår og hvor I mødtes første gang, hvad I siden da har foretaget jer sammen, og så videre, og så holde jeres svar op imod hinanden for at se, om I svarer det samme.

Og herudover vil man måske spørge jer om ting, som skal vise, hvor godt I egentlig kender hinanden, d.v.s. hvilke vaner har jeres partner, hvad kan han/hun godt lige, og så videre.

Måske kan man endda også finde på at spørge jer om mere intime ting, som f.eks. hvor tit I går i seng med hinanden, og så skal I selvfølgelig igen helst svare nogenlunde ens.

Hvis I har rent mel i posen, så er det bedste råd sådan set bare at holde jer 100% til sandheden.

steincke

Indlæg af steincke » 22.08.2009 21:53:34

Tak for svaret, det er meget nyttigt.
Personligt vil jeg holde mig til sandheden, for jeg har den holdning at kun ved at holde sig til den, skal man ikke bruge krafter på at huske hvad man har svaret, og hvordan der er svaret.
Jeg kan jo så bare håbe på, at min kone gør det samme, for jeg syntes det vil være surt at stille en bankgaranti og sidde med en gæld for en der ikke elsker en, men kun tænker på at komme til Danmark.
Det tror jeg nu heller ikke, at hun ønsker kun at komme til Danmark, for jeg har sagt at jeg gerne flytter til Kina, hvilket hun syntes er ok, men for at få og have mere tid sammen, vil vi få mest tid sammen ved at bo i Danmark.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 23.08.2009 08:44:09

Med hensyn til bankgarantien, skal den først stilles, når al sagsbehandling er færdiggjort og I får et positivt udkomme på jeres ansøgning. Så hvis de vurderer, at det er proforma, vil du slet ikke blive bedt om at stille garantien. Men lad os da håbe, at sagen går igennem til jeres glæde.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

steincke

Indlæg af steincke » 23.08.2009 13:48:34

Tak for svaret. At jeg nævner bankgarantien var mere med den baggrund, at skulle det imod min opfattelse være proforma, som jeg ikke tror det er.
Jeg er rigtig glad for at skulle afhøres, for at undgå at lave en bakgaranti der vil give en økonomisk lussing, hvis det var løgn med ægteskabet.
Jeg tror fast på, at det er ægte det hele og mit indlæg, vare mere tænkt som at jeg kunne forberede mig til at svare på spørgsmål, ved at jeg er extrem dårlig til at svare på spørgsmål jeg ikke har en lille fornemmelse af hvad det drejer sig om. Nu kan jeg jo tænke over hvad vi har lavet og gjort sammen, samtidig med at jeg finder nogle af de detaljer der kunne være glemt. Eks, hvad hun godt kan lide osv., hvilket er noget jeg har som en selvfølge og derfor vil have svært ved at svare på, hvis jeg pludselig får et spørgsmål omkring det.

P.S. tro = fuld overbevisning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2009 14:17:32

Jeg er ked af at give dig den dårlige nyhed, men det er altså ikke sådan, at du slipper for at stille bankgaranti, bare fordi US vurderer, at jeres forhold er "ægte".

Hvad afhøringen tager sigte på er således ikke at afgøre, om du skal stille bankgaranti eller ej, men om din kone overhovedet skal have lov til at komme til Danmark. Hvis I ikke "består eksamen" vil hun således kort og godt få afslag på sin ansøgning om FS.

Den eneste måde at slippe for bankgarantien på, det er ved at få dispensation for særbørn eller andre specielle forhold, f.eks. helbredsmæssige, som kan forhindre dig i at tage bopæl i Kina. Eller ved at flytte mindst 10 uger til et andet EU-land og herefter søge efter EU-reglerne, når I flytter videre til Danmark.

steincke

Indlæg af steincke » 24.08.2009 03:56:45

Det er bare helt iorden. Jeg håber bare at jeg gør mig mere forstålig til afhøringen, end jeg gør her, for jeg kan godt læse at man vil forstå det på den måde, at jeg regner med at kunne slippe for bankgarantien. Når jeg mener at jeg slipper for bankgarantien, vil det være fordi at vi får et afslag, hvilket jeg ikke tror vi gør.
Det var mere tænkt som at vi har fået et ja og når hun så kommer til DK og ikke vil have noget med mig at gøre. Det er i denne situation jeg mener at man får en økonomisk lussing.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 07:08:35

Du mister ikke bankgarantien, hvis I bliver skilt og din kone rejser hjem til Kina igen. Bankgarantien kan alene bruges til at dække kommunens eventuelle udgifter til starthjælp, bistandshjælp eller andre sociale ydelser til dig og din kone.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.08.2009 08:27:11

Det der sker med bankgarantien, hvis det trælse scenarie skulle ske, er, at når hun vender hjem til sit hjemland, kontakter hun de danske myndigheder dér. Kort tid efter frigives din garanti igen. Du får altså pengene igen.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar