Familiesammenføring og boligkrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Familiesammenføring og boligkrav

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2009 19:02:59

Der er naturligvis ingen, som er i tvivl om, at formålet med at flytte til Sverige i 10 uger og herefter tilbage til Danmark igen, alene er at opnå familiesammenføring efter EU-reglerne.

Men ens hensigt med at flytte er sagen uvedkommende, det afgørende er alene, om man rent faktisk er flyttet eller ej.

Og ja naturligvis er der givet afslag til folk, som har søgt efter EU-reglerne. Hvis man ikke opfylder de forskellige regler og krav, så får man afslag. F.eks. er der nogen, som har fået afslag, fordi de ikke har boet i et andet EU-land, men alene har tilmeldt sig arbejdsformidlingen i Malmø. Og den fremgangsmåde accepterer Danmark altså p.t. ikke.

Men det er til gengæld meget få, der har skrevet i forum, at de har fået afslag. Så hvis man følger den "opskrift", der gives her, d.v.s. sørger for at overholde alle krav og betingelser, så er der rimelig stor sandsynlighed for, at tingene vil lykkes for en.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.08.2009 19:22:51

Myndighederne må ikke spørge ind til længden af eller formålet med et ophold i udlandet. Der er EF-Domstolen meget klar i sproget. Samtidig siger Domstolen, at det både er fuldt lovligt og at det ikke er en omgåelse at bruge EU-retten med det specifikke formål at opnå familiesammenføring. At erkan derfor målrettet bruger EU-retten, må ikke tillægges negativ betydning i forhold til bevilling af familiesammenføring. Med mindre at erkan begynder at snyde på vægten.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

erkan12

Indlæg af erkan12 » 18.08.2009 19:32:56

Tak for jeres hurtige og gode svar igen...

Snyde på vægten!? Det vil sige at det er proforma agtig eller lign.!?

Har jeg ikke tænkt mig, men har tænkt mig at bosætte mig i Sverige for at få familiesammenføring.

Men, i siger konen skal komme til Sverige lige før man forlader Sverige til fordel for Danmark hvor jeg har tænkt mig at få familiesammenføring. Men, hvordan gør jeg det!?

Skal jeg søge visum til hende fra Sverige og tager det ikke bare 100 år og en sommer!? Derefter tager vi så videre til Danmark(er det tilladt med et svensk visum?) og søger familiesammenføring hos udlændinge service. Men, kan hun være i DK?

Ved at jeg spørger meget, men har ikke forstået de ting jeg egentlig har læst og synes i to(fundiver og Kim) er nogle fremragende formidlere.

Mvh.

Erkan

PS. Mht. til de nationale regler om boligkrav(der skal man have lejekontrakten på ens eget navn, det er vi enige omkring?). Der findes ikke en anden vej udenom.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.08.2009 19:45:37

Udmærket, så er køreplanen som følger:

1) du flytter til Sverige og bor der i mindst 10 uger.

2) din kone skal søge om et visum som ægtefælle til en EU-borger på den svenske ambassade i det land, hvor hun bor. Visummet skal udstedes gratis og indenfor 4 uger.

3) hun rejser til Sverige og flytter ind hos dig.

4) I flytter sammen til Danmark.

5) Senest 3 måneder efter, at I er flyttet til Danmark, skal I ansøge om dansk EU-opholdskort til hende, og hun skal tilmeldes folkeregisteret på din kommune.

Nej, så længe du er EU-borger, må de enkelte lande ikke stille nationale barriere op, der forhindrer at din kone kan rejse sammen med dig over landegrænserne.

Med hensyn til boligkravet efter nationale regler, skal du enten have skøde, andelshaverbevis eller lejekontrakt på boligen, og den skal stå i DIT navn. Der er ikke andre udveje om det krav.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

erkan12

Indlæg af erkan12 » 19.08.2009 12:14:14

Hej Kim og Fundiver,

Hvad hvis jeg efter at have boet i Sverige i 10 uger rejser til Tyrkiet og kommer tilbage sammen med konen til Sverige og derefter Danmark efter at hun har fået sit visum? Kan man det?

Og vil det også sige at konen skal søge visum efter at jeg har været i Sverige i præcis over 10. uger?

Hvor lang tid udstedelsen af Visum? Præcis fire uger eller er det meget forskelligt?

Mvh.

Erkan

erkan12

Indlæg af erkan12 » 24.08.2009 12:28:09

Hej Fundiver og Kim,

Min kone har været på den svenske ambassade i Istanbul og der har de sagt at det kun tager ca. to dage for at udstede et visum. Men, de har også sagt de gerne vil have et bevis på at vi er gift og at man skal tage på den svenske ambassade hvor de så sender papirene videre til Istanbul hvor der er en bekræftelse på at vi er gift.

Nogle der har hørt noget om det?

Mvh.

Erkan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 17:57:14

erkan12 skrev: Hvad hvis jeg efter at have boet i Sverige i 10 uger rejser til Tyrkiet og kommer tilbage sammen med konen til Sverige og derefter Danmark efter at hun har fået sit visum? Kan man det?
Ja hvor du rejser hen hvornår, det er sagen uvedkommende. Men en for sikkerheds skyld bør du ikke tælle et evt. ferieophold i Tyrkiet med i de mindst 10 uger, som du skal nå at bo i Sverige.
erkan12 skrev:Og vil det også sige at konen skal søge visum efter at jeg har været i Sverige i præcis over 10. uger?
Nej din kone kan søge om visum, lige så snart du er flyttet til Sverige og har registreret dig hos de svenske myndigheder. Det er tiden mellem din flytning til Sverige og din flytning tilbage til Danmark, som skal være mindst 10 uger - som en tommelfingerregel.

Så hvis din kone f.eks. rejser til Sverige 4 uger efter, at du er flyttet dertil, så må I altså vente i yderligere mindst 6 uger, før I flytter videre til Danmark. Men rejser din kone først til Sverige 13 uger efter, at du er flyttet dertil, så kan I - i princippet - flytte videre til Danmark nogle få dage efter, at hun er ankommet til Sverige.

erkan12

Indlæg af erkan12 » 24.08.2009 18:14:40

Hej Fundiver,

Man kan da også rejse videre til Danmark 1. dag at hun er kommet til Sverige kan man ikke?

Vil du ikke lige kigge oå denne:

"Hej Fundiver og Kim,

Min kone har været på den svenske ambassade i Istanbul og der har de sagt at det kun tager ca. to dage for at udstede et visum. Men, de har også sagt de gerne vil have et bevis på at vi er gift og at man skal tage på den svenske ambassade hvor de så sender papirene videre til Istanbul hvor der er en bekræftelse på at vi er gift.

Nogle der har hørt noget om det?

Mvh.

Erkan"

erkan12

Indlæg af erkan12 » 24.08.2009 18:15:49

Fundiver:

Det visum hun får forhindrer hende da ikke at man kører over broen dag for dag?

Mvh.

Erkan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 18:36:11

erkan12 skrev:Man kan da også rejse videre til Danmark 1. dag at hun er kommet til Sverige kan man ikke?
Jo i princippet, for der er ikke nogen regler om, hvor længe I skal have boet sammen i Sverige for at have haft "et reelt samliv". Men hvis vi taler om at flytte fra Sverige til Danmark, så er det måske at trække den lovlig meget i ørene at gøre det dagen efter, at din kone er ankommet til Sverige.

Det du skal spørge dig selv om, det er, om der virkelig er nogen grund til at provokere Udlændingeservice så meget, bare for at slippe for at tilbringe en kort tid sammen med din kone i Sverige?

Hader du hende virkelig så meget, at det vil være et stort problem for dig, at hun f.eks. kommer til Sverige d. 10 december, hvis planen er, at I flytter videre til Danmark 1. januar?
erkan12 skrev:Min kone har været på den svenske ambassade i Istanbul og der har de sagt at det kun tager ca. to dage for at udstede et visum. Men, de har også sagt de gerne vil have et bevis på at vi er gift og at man skal tage på den svenske ambassade hvor de så sender papirene videre til Istanbul hvor der er en bekræftelse på at vi er gift. Nogle der har hørt noget om det?
Det betyder vel, at de gerne vil se jeres vielsesattest, og det er der vel ikke noget mærkeligt i. Men ambassaden må vel selv kunne forklare jer, præcis hvad det er, de mener, og hvilke papirer de ønsker at se.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 18:41:34

erkan12 skrev:Det visum hun får forhindrer hende da ikke at man kører over broen dag for dag?
Din kone får sandsynligvis et visum, som gælder til alle Schengenlandene, og dermed også til Danmark. Så dermed er der naturligvis ikke noget i vejen for, at du kan tage hende med til København og vise hende byen, eller for at I kan besøge din familie i Danmark, når som helst I har lyst til det.

Det jeg mener i den anden tråd, er bare, at det måske er en unødvendig provokation af de danske myndigheder, hvis du flytter din adresse fra Sverige til Danmark allerede dagen efter, at din kone har landet i Kastrup lufthavn.

Det gælder jo om at undlade at gøre noget, som kan give US en begrundelse for at give afslag, eller for den sags skyld bare påkalde sig mistanke om, at man ikke har rent mel i posen.

Besvar