Gravid kæreste

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MichaelS

Gravid kæreste

Indlæg af MichaelS » 13.08.2009 12:10:06

Jeg håber, at der er nogle der har lidt viden omkring min problemstilling.

Min kæreste, der er gravid, har lige fået godkendt hendes visa ansøgning (efter 5 uger), og vi skal nu til at bestille billetter, forsikring, ordne papirer osv.

Situationen er nu den, at vi har tænkt os at blive gift og søge familiesammenføring når hun ankommer, så hun kan føde i Danmark.

Vil der opstå et problem ved, at hjemrejse datoen på billetten muligvis falder sammen med den dato hun er sat til at føde? Vi vil jo nødigt stå i den situation, at vi har betalt for alt, og hun så står i lufthavnen og får at vide at hun ikke kan rejse alligevel grundet dette.

Mvh

Michael

skaanebo

Re: Gravid kæreste

Indlæg af skaanebo » 13.08.2009 12:15:48

I skal være opmærksom på, at hvis opholdstilladelse og dansk sygesikringskort ikke er udstedt inden fødslen, så kommer I selv til at betale for en fødsel på et dansk hospital, hvilket ofte kan beløbe sig til op imod 20-40000 kr!

Så måske var det bedre, at hun bliver hjemme og føder i sit hjemland?

MichaelS

Indlæg af MichaelS » 13.08.2009 14:10:16

skaanebo skrev:I skal være opmærksom på, at hvis opholdstilladelse og dansk sygesikringskort ikke er udstedt inden fødslen, så kommer I selv til at betale for en fødsel på et dansk hospital, hvilket ofte kan beløbe sig til op imod 20-40000 kr!

Jeg har fået tilsagn fra en række hospitaler om at fødslen (og undersøgelser før og efter) er gratis, så længe man har søgt om opholdstilladelse (og kan dokumentere det selvfølgelig).

keff

Indlæg af keff » 03.10.2009 11:17:59

MichaelS skrev:
skaanebo skrev:I skal være opmærksom på, at hvis opholdstilladelse og dansk sygesikringskort ikke er udstedt inden fødslen, så kommer I selv til at betale for en fødsel på et dansk hospital, hvilket ofte kan beløbe sig til op imod 20-40000 kr!

Jeg har fået tilsagn fra en række hospitaler om at fødslen (og undersøgelser før og efter) er gratis, så længe man har søgt om opholdstilladelse (og kan dokumentere det selvfølgelig).
Hej Michael.

Har du noget imod at fortælle mig om i søger efter eu-regler eller danske regler.

Og hvilke hospitaler har du fået tilsagn fra..

Jeg får lidt usikre svar så jeg vil gerne spørge folk som kun siger JA..

Tak

Natasha

Indlæg af Natasha » 05.10.2009 12:56:31

Sender lige noget info her:

De forskellige luftfarsselskaber har forskellige regler for at medtage gravide og det kan være nødvendigt med lægeattest for at deltage i flyvningen og ofte skal man også medtage dokumentation for forventet fødselstidspunkt. Det vil være en god idé at spørge det relevante luftfartsselskab. Normalt vil man kunne rejse indtil 32. uge.

Er du sikker på hun overhovedet må rejse den dag? :?:

Besvar