Tilsigelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Gift i Tyrkiet

Indlæg af Anne Alver » 28.04.2009 11:46:43

ZB skrev:Nu har jeg lige læst din tekst engang til. Uden at kende til jeres sag tænker jeg i måske er blevet gift I DK på visum?

Hvis han er indrejst på visum, blevet gift og så søgt FS udløser det nogen gange et afslag uden det nødvendigvis har noget med jeres aldersforskel at gøre.
Vi blev gift i Tyrkiet, hvor jeg havde lejet en lejlighed, så vi kunne leve sammen. Jeg rejste så frem og tilbage mellem DK og Tyrkiet. Jeg kunne godt passe mit arbejde i Danmark, selv om jeg var i Tyrkiet. Vi søgte om turistvisum, da jeg gerne ville vise min mand mit land. Da vi søgte var vi ikke blevet gift endnu, og vi havde ikke planer om at bo i Danmark. Men efter at have levet på den der måde med at rejse frem og tilbage, begyndte der at opstå et ønske om, at kunne leve sammen i Danmark, da det så ud som om, det ville være bedre/nemmere for os. Specielt for mig som både har firma og min teenage-søn og selvfølgelig massere af andre venner og famile, som jeg har meget med at gøre.

Anne Alver

Processuelt ophold inddraget

Indlæg af Anne Alver » 28.04.2009 12:00:27

fundiver199 skrev: Klagen vil således sikre din mand en forlængelse af det "processuelle ophold", han har nu.
Grunden til at han skulle møde med sit pas, var at de kunne stemple ind i det, at han skal forlade landet inden 15 dage. De har også skrevet at hans processuelle ophold er ophørt, og han har de 15 dage til at være ude af landet. Vi har 7 dage til at indgive klage til Integrationsministeriet, som så bestemmer, om de vil give ham lov til at være her imens.
Jeg bad de to damer, der overleverede afslaget i går om vejledning mht at søge i følge EU-reglerne. De vidste nærmest intet. Påstod at vi ikke kunne. At det var kun hvis vi var under 24 år. Jeg sagde at der var andre regler og én kom så i tanke om, at der var en anden kollega, som kendte til reglerne. Denne kollega gav os ansøgningsskema FA1 og henviste til side 11. Efterfølgende har jeg kigget mere i det, men det lægger ikke op til at man bruger det, hvis man vil søge på de betingelser, jeg vil. På Nyidanmark er der heller ikke fyldestgørende informationer.
Jeg vil søge som Tjenesteyder/Selvstændig eller Selvforsørgende. På deres side skriver de, at de kan bede om dokumentation, men ikke hvad den dokumentation går ud på. Jeg har skrevet mail til dem i går og spurgt, men har endnu ik modtaget svar.
Senest rettet af Anne Alver 07.07.2009 20:57:58, rettet i alt 1 gang.

ZB

Indlæg af ZB » 28.04.2009 12:04:09

Jeg ville ringe derind og ikke vente på en email.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2009 13:10:19

Jeg ville gå i gang med at lede efter en bolig i Sverige så hurtigt som muligt. Husk at det kun tager nogle få uger at få et visum, når du først er flyttet derover. Så måske er det trods alt ikke Verdens ende, hvis din mand må rejse hjem i en kort periode.

Hvis ministeriet giver ham lov til at blive i Danmark, medens de behandler din klage, vil det dog naturligvis være det bedste og nemmeste for jer. Så I kan jo lige afvente deres afgørelse på den del af sagen, før I bestiller en flybillet.

Anne Alver

Re: Tilsigelse

Indlæg af Anne Alver » 07.07.2009 22:33:48

Jeg vil lige fortælle Forum-læserne, hvad der er sket siden mit indlæg her fra april. :D

Vi klagede over afgørelsen til ministeriet. Personen på Udlændingeservice der gav os afslaget, havde sagt at hvis vi ville klage, skulle det gøres inden 7 dage.
Så vi gik i gang med at skrive klagen, og om fredagen mødte vi op hos ministeriet og spurgte, hvad de ville anbefale, at vi skulle vedlægge klagen. Damen der bistod ikke med meget oplysning, men hun sagde dog, at det med de 7 dages frist til at klage ikke galdt i vores tilfælde. Hun læste dog min kladde med interesse og jeg viste hende de dokumenter, jeg selv havde tænkt mig vi skulle vedlægge. Bla. billeder af os selv både fra Tyrkiet og her, udtalelser fra venner, bekendte og familie som alle ville bevidne, at vi skam er et ægte ægtepar og ikke bar fup og fidus.
En af grundene til at US følte sig overbevist om at vores ægteskab var proforma, var bla at der på min adresse var tilmeldt en mandlig svensk statsborger, som var mere jævnaldrende med mig end min mand er. Denne svensker, har jeg dog aldrig set eller talt med. Det viser sig at i Kbh kommune forekommer det åbenbart, at folk bare tilmelder sig en adresse, og Folkeregisteret burde sende et brev til den person, der ellers er registreret på adressen, så vedkommende kan underskrive, at man godkender den nytilflyttede, men pga ressourcemangel gør man det ikke. I mit tilfælde var det så en svindler, der havde flyttet ind på min adresse. Så som en del af vores dokumentation fik jeg en kvinde hos Folkeregisteret til at framelde svindlereren og skrive et brev til mig om det.
Ministerie-damen spurgte så om vi ville klage og jeg sagde ja, det ville vi (selvom det jo kun var en kladde jeg havde skrevet og ikke endnu havde medtaget alle de dokumenter, jeg havde tænkt mig). Hun ville så tage det op om mandagen og så sende et brev, om hvor vidt min mand kunne få processuelt ophold mens de behandlede klagen (som nok ville tage 5 måneder). Bagefter ministeriebesøget ringede jeg til US og spurgte, hvordan man kunne få genoptaget en sag. Det kan man, hvis der er nye oplysninger i sagen, fik jeg at vide. :idea:

Allerede lørdag fik vi brev fra ministeriet, at min mand IKKE måtte være her imens de behandlede klagen! :evil:

Resten af weekenden brugte vi på at skrive en ny klage til ministeriet med sagsfremstilling (først skete der det, så det og så det..) tilbagevisning af alle US "punkter", som de brugte som "bevis" på, at vi var humbug. :roll: Kopiere og printe alle vores dokumenter og det hele i 2 kopier. For alle de samme dokumenter vi brugte til klagen til ministeriet, skulle også bruges som nye oplysninger som US skulle have.
Mandag tog vi igen til ministeriet. Denne gang var det en anden medarbejder, der modtog os. Hun sagde, at de ikke regnede billeder og udtalelser fra venner mv. for noget særligt. For det kunne enhver jo lave, og hvis vi vidste hvad hun havde set igennem tiden af bryllupsbilleder, hvor det så bare viste sig at være proforma :x
Men hun modtog vores 4-5 sider lange klage, hvor en side kun omhandlede grunde til at min mand skulle have lov til at være her imens, de ville behandle klagen. Der var også billagsliste og yderligere bilag. Hun sagde så, at vi ville få besked inden fredagens helligdag, om min mand måtte blive her under klagenbehandlingen.
Men vi skulle nok ikke regne med det, for det meste blev udlændingen bedt om at rejse.
Derefter tog vi til US, og afleverede vores dokumenter og bad om at få genoptaget sagen. Manden der modtog papirerne ringede op til hende, der havde behandlet vores sag for at få vejledning. :?:

Derefter sagde han, at da vi nu havde klaget, ville de afvente ministeriets afgørelse, før de ville tage stilling til om de ville genoptage sagen. :?: :?: :evil:

Jeg havde også fundet ud af, at jeg kunne søge om FS efter EU-reglerne, da jeg er tjenesteudbyder og har kunder i andre EU og EØS-lande. Jeg spurgte så, hvilke dokumenter, der skulle vedlægges (da det ikke fremgik noget sted af FA1 eller Nyidanmarks side).
"Du kan vedlægge alle de dokumenter du vil!" var hans "svar" :?: :evil: :roll:

Den næste dag gik med at læse regler, fremskaffe "beviser" til FS efter EU-reglerne og onsdag troppede vi så op med en kæmpe mappe fyldt med papirer, regler o.lign. :idea:

Jeg havde besluttet, at jeg ikke ville forlade stedet før, vi havde fået hjælp. Inden vi gik derind ringede jeg til ministeriet og fik at vide, at de ikke ville tillade min mand at blive her. Jeg henviste til ministeriets eget notat som ligger på Nyidanmarks side :
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/6 ... r_2004.pdf

som bla siger: hvis den påklagede afgørelse forekommer åbenbart urigtig på baggrund af de oplysninger, der fremgår af klagen, så lægges der op til at udlændingen kan blive. Men det havde de snakket om, sagde hun, og det ville de ikke tage hensyn til :evil:

Inde hos US kom vi hen til skranken, og han som sad bag, var nøjagtig den person, som havde haft vores sag i november, og som allerede der havde sagt "proforma" til mig, og også havde sagt, at jeg IKKE skulle sende nogle dokumenter. Men det kunne være, at de ville bede om det senere.
Selv om vi måske burde have været onde i sulet på ham, så var det en positiv oplevelse at møde ham og konfrontere ham, fordi jeg kunne se, han blev overbevist om, at vi IKKE var svindlere. Han virkede ivrig efter at hjælpe os. Han vejledte med, hvilke dokumenter jeg skulle vedlægge vores nye FA efter EU-regler og vi kunne lige nå det hele inden de lukkede kl 12. Han ville så personligt bære vores papirer op og forelægge sin chef, og så vill de ringe for at sige om de ville acceptere vores ansøgning, samt vores genoptagelse af sagen. Vi fik også forklaret, at når US modtager dokumenter, breve mv. tager det mindst en uge, men oftere 14 dage før de kommer frem til sagsbehanderen, for først skal det igennem sekretartiatet og så skal det bæres op og så skal det delse ud til den rette sagsbehandler. :!: :roll:

Han ringede så tilbage om eftermiddagen, og sagde at de havde besluttet at min mands udrejse var foreløbigt udsat, da de ville afvente at sagsbehandleren ville modtage vores nye dokumenter mv. En kæmpe lettelse, som gjorde at vi kunne sove for første gang en hel nat i ca 14 dage. :)

I starten af juni fik min mand så en ny tilsigelse om at møde frem hos US. Denne gang var det så afslag på vores EU-ansøgning (en begrundelse var at jeg jo kun havde rejst 1 gang til udlandet i den periode siden min mand kom til landet, selv om jeg havde forklaret, at jeg ikke kunne rejse, da jeg hele tiden var i venteposition for at være til rådighed for dem mht. vores ansøgning.) Men det positive var, at hvis jeg vil stille sikkerhed på de 60K, så vil min mand få opholdstilladelsen. :D

Så nu mangler vi bare den sidste del af bureaukratiets papirnøleri og så kommer der et mærkat i hans pas. Det bliver over et år efter, han kom hertil.

peder

Indlæg af peder » 12.07.2009 18:38:05

Hej Anne,

Har læst hele din historie....

Hvor har du kæmpet - og hvor er jeg imponeret. Du har vist man ALDRIG skal give op.
Stort tillykke til jer begge 2, mener du kan være ekstra stolt når du ser dig selv i spejlet.

Der var med våde øjne jeg læste jeres historie..

Tillykke med at det lykkedes til sidst :-)

Peder

Anne Alver

Indlæg af Anne Alver » 12.07.2009 20:55:07

Hej Peder
Tak skal du have :D
Og du har ret, man skal aldrig give op!
Jeg har lært meget af det. Bla. hvor forskellig en opfattelse, man kan have/få af tingene. (US og vores). Så det kan ikke skade at underbygge ens eget synspunkt/opfattelse af virkeligheden. :!: :idea:

Men det har holdt hårdt, så det har været en kæmpelettelse at få overstået.
Så nu glæder jeg mig til at holde en lang ferie med min mand i Tyrkiet :D 8) :idea: :!:

Besvar