Hjælp!(opdateret)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

kim & Angela

Hjælp!(opdateret)

Indlæg af kim & Angela » 05.07.2009 00:23:06

Hej vi er et par der har været så heldige at finde hinanden
først lidt info om os: min kæreste er fra Peru og er 28år hun er au-pair her i danmark og er uddannet skolelære(i Peru) der udover er hun på nuværende tidpunkt ved at lære dansk ca. 25timer om ugen. jeg er 27år og læser til pædagog.

Vores situation er denne; vi er blevet gravid, og vi har besluttet os for at beholde barnet. og som det ser ud nu vil min kærestes værtsfamilie ikke have at hun er gravid, de prøver at få hende til at få en abort. De truer bla. med at smide hende ud og kontakte udlæninge service, men de lokker på den anden side med at hvis hun "bare" får den abort kan hun bliver hos dem så længe hun vil. så med andre ord de samarbejder på ingen måde. vi har planer om at flytte sammen og gifte os men det hele er blevet skudt frem pga. graviditeten og værts familiens uvilje til at hjælpe os.

så mit spørgsmål er helt simpelt: hvordan får jeg min kæreste(fremtidige kone) og mit ufødte bare til at blive her i landet. da jeg har 1½ tilbage af min uddannelse, som jeg meget gerne vil færdig gøre og derved sikre vores fremtid.
vi er så og sige ret presset, vi kan ikke helt finde ud af hvad vi skal gøre og hvordan?

så vi håber virkelig på at der er en eller flere personer der kan hjælpe os med at få lidt klarhed over situationen. for vi har hørt en masse rygter bla. om at man skal deponere 60000kr osv. men kan ikke kende rygter fra fakta der berøre os

Venlig hilsen Angela & Kim
Senest rettet af kim & Angela 05.07.2009 13:09:34, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Hjælp!

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2009 08:46:59

Kære Kim. Velkommen til ÆUG`s forum.

Det er fuldstændig utilstedeligt, at din kærestes værtsfamilie forsøger at presse hende til at få en abort. Jeg vil derfor anbefale, at hun kommer væk fra den familie så hurtigt som muligt. Og heldigvis har familien ikke nogen magt til at få hende smidt ud af landet, da man som au-pair får en "grace" periode på mindst 100 dage til at finde sig en ny værtsfamilie.

Så I skal starte med at tage sammen hen til Udlændingeservice og fortælle dem, at din kæreste har forladt sin værtsfamilie, da de ikke kunne enes, og at hun nu vil forsøge at finde en ny familie. Og at hun vil bo hos dig, indtil dette lykkes.

Og herefter bliver I så nødt til at gifte jer og søge om familiesammenføring, inden hun bliver smidt ud af landet. Og her er det rigtigt, at der er forskellige krav, som skal opfyldes, herunder at der skal stilles en bankgaranti på 60.000 DKK.

Man kan dog undgå dette ved at gøre brug af EU-reglerne, hvilket så til gengæld kræver, at du flytter til et andet EU-/EØS-land og bor der i mindst 10 uger.

Du kan læse mere om reglerne for familiesammenføring på:

http://www.nyidanmark.dk

kim & Angela

Re: Hjælp!

Indlæg af kim & Angela » 05.07.2009 13:09:14

okay der er sket en udvikling, jeg modtog idag et opkald fra en Svenkser Jon Hjamalson hvor han sagde at, min kærestes værts familie ikke ville have hende længere og at hun basat set har en uges opsigelse og at jeg skulle hente hende, og der efter ville hun være mit ansvar. hvad det så end betyder, jeg er helt forviret nu har vi stadig de 100dage eller er den mulighed væk nu og hvad kan vi så gøre?

fundiver199

Re: Hjælp!(opdateret)

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2009 14:07:55

Hvad har svenskeren Jon Hjamalson med sagen at gøre? Er han ansat hos udlændingeservice, eller er han bare en ven af hendes værtsfamilie, der udtaler sig på deres vegne? Eller er han fra et bureau, som har formidlet kontakten mellem din kæreste og hendes værtsfamilie?

Uanset hvad Jon Hjamalsons rolle i sagen er, så skal din kæreste stadig bare henvende sig til Udlændingeservice og fortælle dem, at hendes værtsfamilie ikke længere ønsker at have hende boende som au-pair. Men at hun gerne vil forsøge at finde en ny værtsfamilie, og at hun kan bo hos dig, indtil det forhåbentlig lykkes for hende.

Så det eneste nye er, at I nu bliver nødt til at tage affære i sagen med det samme, og helst tage ind og snakke med Udlændingeservice allerede i morgen.

Set i bagklogskabens lys havde det måske været en god idè, om din kæreste havde undladt at fortælle sin værtsfamilie om sin graviditet, indtil I var klar til at gifte jer og flytte sammen.

Men på den anden side kan man også sige, at sådan som de har optrådt (efter dit referat), så behandler de sikkert ikke deres au-pairs særlig godt i det hele taget. Og så er det måske udmærket, at din kæreste kommer væk fra dem med det samme.
Også selvom det så tvinger jer til at forcere tingene lidt mere, end I måske havde lyst til.

kim & Angela

Indlæg af kim & Angela » 05.07.2009 18:37:29

Jon Hjamalson er ansat i SAPC: Skandinaviand Au-pair Center, Jeg har nu hentet min kæreste, men havde lidt et problem med at få hendes pas udleveret af familien, da de påstår at det ligger i banken. så imorgen tager vi hen og henter passet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2009 20:33:49

Det lyder helt galt, at din kærestes familie nærmest har beslaglagt hendes pas. Da passet jo er et personligt papir, hun som udlænding er forpligtet til at have på sig hele tiden, hvis f.eks. politiet gerne vil undersøge, om hun opholder sig lovligt her i landet.

Min kusines israelske mand er da flere gange flere stoppet af politiet på offentlig gade og vej i Danmark under deres ferier her i landet, og er blevet bedt om at vise sit pas. Og havde hans forklaring været, at det lå i en bankboks, så er jeg da sikker på, at han var havnet i kachotten. Så din kæreste skal da være glad for, at noget lignende åbenbart ikke er sket for hende.

Og i det hele taget lyder det som om, din kærestes nu tidligere værtsfamilie har haft den vrangforestilling, at det var en form for slave og ikke en au-pair pige, som de havde boende hos sig.

Så jeg tror ærlig talt, at I skal prise jer lykkelige for, at hun nu er sluppet væk fra den familie. Og når det hele forhåbentlig er vel overstået, så kan I da overveje, om ikke I burde indberette den familie, så de får et forbud mod at have flere au-pairs boende de næste 10 år.

At beslaglægge et pas og forsøge at true en kvinde til at få en abort imod sin vilje er faktisk ganske alvorlige forseelser. Og herudover kommer så alt det andet, som at de f.eks. nok ikke ligefrem har respekteret reglerne omkring arbejdstid og så videre, når de i øvrigt opfører sig på den måde.

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 06.07.2009 15:39:26

Jeg har kigget lidt på dette Scandinavian Au Pair Center:
http://www.aupairformidling.no/

Det fremgår, at familier betaler 5000 kr for at få formidlet en au pair, samt får en tre måneders "garanti" for et godt forløb.
For au pair'erne er det derimod gratis.

Jeg kan ikke lade være at tænke, at familier der bruger denne metode måske forventer at de køber et "produkt", snarere end en levende person, med dertil hørende eget liv.
Det kan måske forklare familiens opførsel, selvom det absolut ikke undskylder den.

Jeg har selv oplevet en god au pair familie blive dårlig, da au pair'en fik et liv de ikke brød sig om, og det er, som fundiver199 siger, kun godt hun kommer væk.

Tro ikke på trusler om at de kan få hende smidt ud, det har de heldigvis ikke indflydelse på.

Min erfaring fra denne situation var, at Udlændingeservice tog det ret roligt, og sagde at au pair visumet stadig gælder indtil dets udløbsdato, og at man blot i ro og mag kan finde en anden familie.
De sagde, direkte adspurgt, at de 14 dage før man kan skifte til en ny familie, er et minimumstal ikke maksimum.

De fleste derinde er venlige, så prøv bare at tale med dem, og forelægge dem sagen.
Får du fat i en uvenlig person, så find blot en anden at tale med.

Derudover kan jeg kun råde dig til at tale med din kæreste om, hvad hun har været igennem. Det er et chok for de fleste at opleve, hvordan sådanne mennesker kan slå totalt om fra venlige til nærmest umenneskelige, og hvor hurtigt det kan gå.
Det var også et chok for mig, kan jeg hilse og sige.

Held og lykke med det, og tillykke med jeres kærlighed.
I skal nok klare det alt sammen.

PS
Jeg giver i øvrigt fundiver199 ret i, at I bør anmelde det, så en anden au pair ikke skal igennem noget lignende.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.07.2009 10:51:48

Det er trist at se, at au-pairs behandles på denne måde. Hvad Angela gør og mener, skal værtsfamilien slet ikke blande sig i. Og au-pairs skal i det hele taget nægte at udleverer passet til værtsfamilierne. For som fundiver skriver, er det et personligt dokument, som skal kunne fremvises prompte til myndighederne på forlangende.

Jeg synes også den omtalte svensker går en kende over stregen, når han udtaler sig til Angela, som han tilsyneladende har gjort. Han burde vide bedre om de danske regler. Men som han er beskrevet ovenfor, virker han mere som familiens "advokat", end som bindeled mellem værtsfamilie og au-pair'en.

Desværre er mange af disse au-pairs også næsten lidt for autoritetstro, så de gør hvad der bliver sagt. Det er alt lige fra at afleverer passet til andres "varetægt" til at vaske moster Annas bil og ordne taget på naboens hus. Samtidig med at de bliver nødt til at ringe til sprogskolen og melde forfald pga. "arbejde".

Heldigvis findes der også eksempler på au-pairs, der har kendt reglerne for ordningen, og som derfor har rømmet stemmen, når værtsfamilierne gik for vidt.

Lige som fundiver, vil jeg anbefale Kim og Angela at tage ind på US hurtigst muligt og få de ting klaret, der skal klares derinde, herunder at få vedkommende værtsfamilie blacklistet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

kim & Angela

Indlæg af kim & Angela » 07.07.2009 15:05:15

Hej alle sammen
vi er meget glade og taknemmelige for jeres råd og støtte.
igår var vi inde i US og vi fik et dokument (FA1 ansøgning og ægteskabssammmenføreing) som vi skal udfylde, når vi er blevet gift.
vi var også inde og hente min kærestes pas, og vi var lidt nervøse. og det gik rigtig godt vi(mig, min kræeste og værtsfamilen) fik os samtidig en rigtig god snak, og det viste sig at der var en del misforståelser, ikke mindst var familien ikke blevet informeret omkring Jon Hjamalson opkald til mig og de var slet ikke indformeret om at han havde sagt at jeg skulle hente Angela, men alt i alt vi fik snakket rigtig ud sammen og fik afrundet det hele på god fod. det er jeg rigitg glad for for jeg ønsker at angela skal have venner:)

men vi har stadig et par spørgsmål 1. jeg er hørt at man skal have en tilladelse fra kommunen til at blive gift(kan det passe?) og hhvis det er korrekt hvor får vi den henne?
2. er der nogen der ved noget om de betingelser der er ved at blive familiesammenført. vi ved kun at man skal deponere 60000kr i banken. er der ander ting man skal gøre/opfylde?

Hilsen Kim & Angela

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2009 15:17:56

For at blive gift skal du bl.a. bruge en civilstandsattest, som udstedes af kommunen, og som er nødvendig for at dokumentere, at du ikke er gift i forvejen, idet bigami jo er ulovligt i Danmark.

Din kæreste skal også bruge et tilsvarende stykke papir fra sit hjemland. Hvilket jo nok kan vise sig at være et lidt større problem, hvis hun ikke havde planlagt at indgå ægteskab, før hun rejste til Danmark, og derfor ikke har taget et sådant papir med.

Men så må hendes familie e.l. jo prøve at se, om de kan hjælpe hende med at fremskaffe det og herefter sende det til Danmark.

Hvad angår regler for familiesammenføring, så er de stadig beskrevet på:

www.nyidanmark.dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2009 15:26:02

P.S. Det var da fint, at I fik snakket med værtsfamilien, og at familien og din kæreste nu kan skilles som nogenlunde gode venner.

Men til gengæld undrer det mig såre, hvordan bureauet har optrådt i denne sag. Og specielt naturligvis at de ringer til dig og beder dig om at "hente din kæreste" uden at familien har bedt din kæreste om at rejse.

De blander sig således på den måde direkte i en aftale, som er indgået mellem din kæreste og familien, og som de sådan ikke har noget som helst med at gøre, når først de er færdige med at formidle kontakten mellem de to parter.

Det lyder som om, det bureau helt har misforstået, hvad en au-pair er, og tror de driver en forretning, hvor pigerne er ansat hos dem og ikke hos familien.

ZB

Indlæg af ZB » 09.07.2009 21:33:44

Den historie er jo helt forrykt og så snart I har søgt om familiesammenføring og din kone har forladt familien, synes jeg, I skal sørge for at orientere US om denne familie og denne herres eskapader. Dette kan på ingen måde skade din kones fremtidige liv her i DK, men tværtimod hjælpe en anden au pair ikke at komme i klemme ligesom din kone. US har en slags "blacklisting" af disse familier i 10 år og vil være glade for jeres oplysninger. Au pair bør betragtes som et babysitter & kulturophold - og INTET ANDET! Det kan kun hjælpe andre au pairs at få ryddet ud i den slags, der ødelægger for alle andre au pairs.

I øvrigt er der 2 ugers opsigelse på en aupair i DK og det gælder begge veje!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2009 07:21:03

@ Kim
Din kæreste skal skaffe en attest på at hun er enlig, og den skal legaliseres, dvs. stemples af myndighederne i hendes hjemland,og hvis den ikke er på engelsk oversættes af en autoriseret oversætter. Oversættelsen kan laves i Peru eller i DK.

Derefter skal I henvende jer til kommunens vielseskontor for at få en prøvelsesattest. Kommunen 'ved' at du er enlig, det fremgår af folkeregisteret. Når I har udfyldt ansøgningsblanketten, underskrevet og afleveret dokumentation går der typisk en til to uger, før I har attesten. Den skal bruges uanset om I vil vies på rådhuset eller i kirke.
:)
mh
Rådgiver for ÆUG

kim & Angela

Indlæg af kim & Angela » 23.08.2009 01:50:08

Hej alle sammen
lige en hurtig opdatering..

Vi går pt. og venter på en civil stands attest fra Peru(der er blevet stemplet og oversat)
jeg har nogle spørgsmål som jeg har haft svært ved at få svar på fra kommunen og US.
1. hvordan ser de på at jeg er studerende?
1.1 og kan det hjælpe os at min uddannelse(Pædagog) er på den positive liste?

2. Har min kæreste ret til nogen form for barsel eller anden hjælp, eftersom hun ikke kan arbejde eller gå i skole i det næste 1½år ca.?

3. Jeg kan ikke finde ud af hvilke regler vi kan undgå helt præsis ved at flytte til sverige i 10 uger, da vi begge er over 24 (28år og 27år)

4. hvad sker der hvis alt det her kommer til at trække ud? kan myndighederne forlange at min kæreste skal forlade landet, inden vi få stempel på de rigtige papire og alt det der?

vh Kim

Ps. det viser sig iøvrigt at hvis man vil i kontakt med en værtsfamilie koster det 500$ det lyder lidt mærkeligt i mine øre?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2009 06:48:12

1. Det betyder ingenting, at du er studerende.

1.1. Det betyder heller ingen ting, at din uddannelse er på positivlisten, så længe du ikke er færdiguddannet.

2. Umiddelbart nej. Din kæreste er jo hverken studerende eller i arbejde, og den hjælp, som hun ville kunne få, uanset om hun er gravid eller ej, hører derfor under lov om aktiv socialpolitik. Og vil derfor blive trukket fra din bankgaranti. Så du må nok indstille dig på at nedprioritere dine studier i et stykke tid og i stedet hellige dig din nye rolle som far og forsørger.

Men I vil selvfølgelig få børnecheck til den nyfødte på cirka 1.000 DKK om måneden ligesom alle andre forældre, og ligeledes kan I også nyde godt af den gratis sundhedspleje og så videre. Og endelig kan du, lige så snart I er blevet gift, overtage din kones ubenyttede bundfradrag i indkomstskatten, hvilket giver et ekstra rådighedsbeløb på knap 2.000 DKK hver måned i forhold til, hvad du har i dag.

3. I kan undgå kravet om at stille bankgaranti på 60.000 DKK og kravet om at råde over en bolig, som du ejer eller har lejet for en periode på mindst 3 år. Det sidste betyder f.eks., at når du er færdig med din uddannelse, så ville du kunne sige ja tak til et arbejde i den anden ende af landet og starte med at bo i en fremlejet bolig - ligesom alle andre danskere.

Desuden kan I undgå at skulle forny din kones opholdstilladelse allerede efter 2 år, og I kan undgå, at hun er tvunget til at deltage i integrationsprogrammet og at hun skal leve op til forskellige krav for at få en permanent opholdstilladelse efter 7 år.

Endelig kan I undgå, at din kone bliver smidt ud af landet, hvis I bliver skilt efter 3-7 års ægteskab. Hvis I bliver skilt, inden der er gået 3 år, eller efter der er gået 7 år, vil det derimod være ligegyldigt, om I har anvendt det ene eller andet regelsæt.

4. Ja naturligvis kan myndighederne forlange, at din kæreste forlader landet, inden hendes au-pair visum udløber. Og i princippet kan de også forlange, at hun forlader landet, hvis hun ikke inden for en rimelig tidshorisont finder sig en ny værtsfamilie at være au-pair hos. Hvad det sidste angår er det dog mit indtryk, at I har ganske lang tid at løbe på, før US reagerer. Og her taler vi om adskillige måneder, ikke bare uger. Men det kommer muligvis også an på, hvilken sagsbehandler din kæreste har været uheldig / heldig at få.

P.S. Thja, bureauet skal jo også tjene penge, så det er vel ikke så mærkeligt endda. At disse bureauer i mange tilfælde udnytter pigerne og er en overflødig omkostning, som det er bedst at spare sig selv for, det kan vi derimod godt blive enige om. Men desværre er der jo nok en del værtsfamilier, som tror, at det er mest "sikkert" at finde en au-pair gennem et bureau, og det kan bureauerne så leve højt på.

Besvar