Meningsløs afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 21:48:23

D_F skrev:En dansk statsborger, som arbejder i et andet EU-land, men som har bevaret sin bopæl i Danmark, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed og har følgelig ikke adgang til familiesammenføring på baggrund af EU-rettens regler."

Dvs man absolut skal opsige sin bolig her, af hvad jeg forstår af ovenstående.
Nej ikke nødvendigvis, for ordet "bopæl" betyder ikke andet eller mere end det sted, hvor man faktisk bor, og hvor man er folkeregistreret. Man har derfor ikke "bopæl" et sted, blot fordi man råder over en bolig.

Men har man en lejebolig, så er det naturligvis normalt en del af kontrakten, at man kun kan beholde denne så længe, man rent faktisk bor i den.

Og specielt hvis man flytter til udlandet, så vil man normalt være nødt til enten at sige sin lejebolig op, eller få lov til at fremleje den i en begrænset periode. Men det har ingenting med EU-reglerne at gøre. Det handler udelukkende om de regler, som der er for lejeboliger i Danmark.

Og har man en ejerbolig, så kan man sagtens bare vælge at lade denne stå tom, medens man bor i et andet EU-land. F.eks. med det påskud, hvis nogen spørger, at man er i gang med at sælge den.

D_F

Indlæg af D_F » 18.05.2009 22:36:49

Dvs jeg udelukkende skal tale med min boligforening om det er tilladt at jeg ikke opsiger min bolig selvom jeg flytter til Sverige. Og je skal bare sige at jeg ikke ved hvornår jeg kommer tilbage, selvom jeg egentlig godt kan regne det lidt ud?

Der står under punkt 1 i FA1, hvad man har opholdt som i det EU/EØS-land. Idet jeg er studerende skal jeg vælge det, men så står der man også skal angive uddannelsesinstitution. Det vil ikke virke mærkeligt at skrive Århus universitet? Det er jo sommerferie jeg har, så det burde de tænke over og ikke hvordan jeg har studeret dér samtidigt? Plus man har jo lov til at være indskrevet en uddannelse hvor som helst. Det har de vel ingen indvendinger mod? Jeg kan som studerende stadig tage vagter i kbh området jo, selv hvis det skulle være...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2009 23:06:09

For at være "studerende" i EU-retlig forstand skal du læse i det land, hvor du har bosat dig.

Hvis du er dansker og bor men hverken læser eller arbejder i Sverige, så bor du i Sverige som "person med tilstrækkelige midler". Og som "person med tilstrækkelige midler" er det absolut eneste, der betyder noget, at du skal bo i det land, hvor du søger et opholdskort til din ægtefælle, og at du skal råde over tilstrækkelige midler til at forsørge både dig selv og din ægtefælle og eventuelle andre personer i din husstand, f.eks. dine børn.

ALT andet er irrelevant, med mindre din ægtefælle er spedalsk eller eftersøgt terrorist. Det er som om, både du og mange andre har svært ved at tro på, at det kan være så simpelt, med det er det altså.

Og hele ideen er jo netop også, at vi skal kunne bosætte os hvor som helst i EU, vi måtte ønske det, idet man derved ønsker at fremme integrationen mellem de europæiske befolkninger. Så når man tænker lidt over det, så er det jo meget logisk.

Hvis du overvejer at flytte fra Odense til Ålborg, så sidder du jo heller ikke og tænker over, om det nu også kan gå an, at du beholder en lejlighed i Odense eller er indskrevet ved Odense Universitet. Eller om det evt. vil føre til, at de laver sure mundvige på folkeregisteret i Ålborg.

Så udfylder du bare en flytteblanket og sender den til folkeregisteret i Ålborg, og nogle uger senere modtager du så dit nye sygesikringsbevis med posten.

Og det er præcis på den måde, at EU-reglerne også skal forstås. Det er ikke meningen, at der skal være en masse regler, bureaukrati og krav. Vi har kort og godt ret til at bosætte os, hvor som helst i EU, vi ønsker det. Og som noget helt naturligt har vi derfor også ret til at tage vores familie med os derhen, hvor vi ønsker at bo.

Hvis du flytter fra Odense til Ålborg, skal du jo heller ikke spørge nogen, om du må få lov til at tage din mand eller dit barn med dig, eller om de skal blive i Odense. Og det er også sådan, at det er meningen, at det skal være, hvis du flytter fra Malmø til Odense eller fra Paris til København.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.05.2009 08:47:24

Spørgsmålet om, hvorvidt du "råder over en helårsbolig" i Danmark, mens du også bor i udlandet er ikke relevant for EU-reglerne om familiesammenføring, men er det for skattevæsenet: har du fortsat rådighed over en helårsbolig i DK, og har du dansk indkomst fx i form af SU, folke- eller førtidspension, så vil du fortsat være fuldt skattepligtig til DK, også selv om du bor i et land, hvormed DK har dobbeltbeskatningsoverenskomst, også selv om du bliver boende i årevis i det andet land. :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 08:59:25

Men får du dansk SU, vil du under alle omstændigheder skulle betale skat af beløbet til Danmark, uanset at du måtte være skattepligtig i et andet land

D_F

Indlæg af D_F » 19.05.2009 09:26:38

Noget helt andet...
Jeg har endnu engang læst kopien af afgørelsen, som de har sendt til min mand.
Det hele viser bare at min sagsbehandler slet ikke har taget det her seriøst.
Hun skriver klart og tydeligt, at jeg ikke opfylder 24 års kravet. Med fed skrift står der så senere at der ikke er blevet taget hensyn til om der eventuelt også kunne være andre betingelser efter loven som ikke er opfyldt herunder tilknytningskravet, idet "din ægtefælde aldrig har været i Danmark". ???????????
Min mands ægtefælde er mig! Jeg er født og opvokset her i DK og færdiguddannet snart. Hvordan kan man sige at hans ægtefælde altså jeg ikke har været i Danmark.
Enten er hun dårlig til dansk :-) eller også er det hele ikke taget seriøst overhovedet.
Jeg ringede så til US og så bliver det lavet om til at det er tilknytningskravet, selvom der i brevet som begrundelse klart og tydeligt kun står at de har lagt vægt på at jeg ikke er fyldt 24 år....
Det er først nu jeg har opdaget den anden "skrive fejl", men man kan altså bare ikke lade være med at blive vild sur og klage over bare dette mærkelige brev...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 09:33:47

Du er ikke den første, der klager over, at de sjusker med deres begrundelser hos US. At de skriver en ting i et afslagsbrev, men når man så går dem på klingen, viser det sig, at der er en helt anden årsag til afslaget. Men det ændrer jo ikke på resultatet, nemlig at din mand har fået afslag på sin ansøgning. Og at det for de af os, som er lidt inde i reglerne, er helt åbenbart, at I ville få afslag, så ansøgningen er simpelthen skønne spildte kræfter. Så måske ville det trods alt være bedre at bruge energien på noget mere positivt, så som at få ordnet alt det praktiske, så I kan gøre brug af EU-reglerne i stedet...

D_F

Indlæg af D_F » 19.05.2009 09:46:44

Jep, det helt rigtigt..
Jeg flytter imorgen :-)
Så lad os håbe der ikke dukker andre problemer...

D_F

Indlæg af D_F » 19.05.2009 10:11:12

Ansøgningsblanketten ang. visum til Sverige er dette, ikk?

http://www.migrationsverket.se/blankett ... 031_en.pdf

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 10:38:40

Jo, det er den rigtige blanket til at søge visum til Sverige

D_F

Re: Meningsløs afslag

Indlæg af D_F » 07.06.2009 22:28:48

Hej,
jeg har lige siddet og læst hele indlægget igennem igen for en sikkerhedsskyld.
Som i ved er jeg flyttet til Sverige og tager vagter på sygehuse i københavnområdet, når de har brug for det. Jeg er godt igang med papirarbejdet og min mand skal imorgen søge visum til Sverige fra istanbul.

Jeg vil ikke besvære Jer med flere spørgsmål, men tror lige at jeg vil spørge om noget for en sikkerhedsskyld:-) Jeg så nemlig i indlægget at der ikke blev svaret på det spørgsmål.

Det ser ud til at min mand og jeg flytter tilbage til DK i august(efter minst 10 uger) for at benytte os af eu reglerne(det kommer lidt an på hvor meget indkomst jeg opnår inden vi skal søge, idet det jo er sommerferie og skal til Tyrkiet, så hvis min løn ikke når at blive så høj som den har været resten af året må jeg jo overveje eventuelt at søge efter danske regler pga risikoen for at jeg ikke har haft tilstrækkelige midler nok i de 10 uger, selvom jeg har en fin opsparing, god arbejdsgiver og min mands opsparing).

Nå men nu til spørgsmålet:
- Hvis min mand søger efter eu reglerne i august og får opholdstilladelse om nogle(flere) måneder efter er han så berettiget til at gå på gratis dansk sprogkursus, eller skal vi selv betale for det?
- Og ligesom danske regler, hvor der er dispensation for studerende, er man så også berettiget til starhjælp, hvis det skulle gå hen og blive nødvendigt senere hen pga økonomien?
- I skrev at han med det samme når vi kommer tilbage til DK, godt må arbejde ved at skaffe "midlertidlig" skattekort, netop fordi han følger mig, sin ægtefælde, som er eu borger. Gælder dette også hvis vi vender tilbage til DK for derefter at søge efter danske nationale regler? Kan han så arbejde mens vi venter på svar? Plus har jeg hørt nogen få betalt sprogkursus med tilbagevendende kraft efter de fik opholdstilladelse.

Håber det er til at overkomme :-)
Tusind tusind tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 22:47:27

Hvis I søger efter nationale danske regler, så må din mand ikke arbejde i Danmark, førend han har fået bevilget en opholdstilladelse.

Derimod må han begynde at arbejde med det samme, hvis I søger efter EU-retten, fordi retten til at opholde sig i Danmark sammen med dig som vandrende EU-borger ikke er betinget af et dokument i form af et opholdskort, men derimod af din status som vandrende EU-borger. Og det vil sige, at lige så snart du er registreret som bosat i Danmark, og din mand har indleveret sin ansøgning om et opholdskort efter EU-retten, så må han begynde at arbejde.

Med hensyn til sprogundervisning og evt. betaling, så er det op til de enkelte kommuner, om de vil kræve betaling, og I givet fald hvor meget. Men hvis I gør brug af EU-reglerne, må I nok forvente selv at skulle betale i hvert fald en del af udgifterne forbundet med undervisningen.

Hvad angår starthjælp eller andre ydelser under loven om en aktiv socialpolitik, så er din mand berettiget til disse, når du har været arbejdstager i Danmark efter tre måneder. Husk dog på, at når I er et par, så ses på jeres fælles økonomi, inden det evt. kan komme på tale at give jer nogen socialhjælp. I har altså en pligt til at forsørge hinanden, og kun hvis jeres fælles økonomi er så dårlig, at I ikke kan det, kan I søge om hjælp hos kommunen. Og her vil det så være den lave ydelse kaldet starthjælp, der vil komme på tale.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 23:02:35

1) Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du opfylder betingelserne for at søge efter EU-reglerne, så er det nok en god idé at udfylde alle felter på ansøgningsblanketten. Så bliver sagen nemlig helt automatisk behandlet efter både danske regler og EU-regler.

2) Hvad angår sprogkursus, så tager de fleste kommuner vist et deltagergebyr på 1.000 DKK pr. modul, hvis man er i landet efter EU-reglerne. Er man her efter danske regler, så er det gratis.

3) Hvad angår sociale ydelser, f.eks. starthjælp, så har din mand efter EU-reglerne ret til modtage dem på lige fod med en dansk statsborger, når han har været i landet i 3 måneder. Men hvis myndighederne ud fra en samlet vurdering af jeres situation mener, at han udgør "en urimelig byrde" for det sociale system i Danmark, så kan det medføre, at han mister sit opholdskort.

Jeg er ikke helt klar over, hvilken undtagelse for studerende efter de danske regler, som du taler om. Men mig bekendt skal også studerende stille en bankgaranti på 60.000 DKK, hvis der søges efter de danske regler. Og det betyder jo, at muligheden for at søge om starthjælp må siges at være noget teoretisk, da man i så fald selv kommer til at betale, hvad der vist svarer til de første 11 måneder af starthjælpen.

4) Hvis I søger efter danske regler, må din mand ikke begynde at arbejde, før han har fået sin opholdstilladelse. Det er kun efter EU-reglerne, man har denne ret.

D_F

Indlæg af D_F » 07.06.2009 23:25:17

Tusind tak Skaanebo og fundiver :-)

Mht det jeg talte om, var det fordi jeg kender en veninde, som søgte efter danske regler og hun var også studerende på det tidspunkt. Hun stillede også bankgarantien. Efter at manden fik opholdstilladelse fik han nemlig starthjælp og den hjælp blev netop ikke trukket fra bankgarantien, da forsørgelseskravet vist frafalder for studerende. Det er hvad hun har fortalt mig, så det er hendes ord :-) Jeg ved ikk hvis andet er sket og hun ikke har fortalt mig.

Fundiver: Du skriver at jeg skal udfylde hele blanketten hvis jeg er i tvivl. Dvs hvis de ikke mener jeg opfylder forsørgelseskravet efter eu reglerne, så kan de vurdere sagen i henhold til de danske regler og hvis de så mener han han opfyldt tilknytningskravet fordi han indleverer ansøgningen i dk, så giver de opholdstilladelse efter danske regler og så skal man stille bankgaranti osv som det gælder i de danske regler? Rigtigt forstået ikke? Det er da smart for jeg tænkte nemlig også på hvis nu vi fik aflag på baggrund af eu regler, skulle han så forfra søge turist til dk og denne gang prøve med danske idet tilknytningskravet nu ville være opfyldt. Men det er der ikke grund til at tænke så?
Man gør dem vel ikke opmærksom på om det er efter ey eller danske. Det kan de selv se efter hvilke oplysninger man giver dem. Men selvfølgelig vil tvivlen om tilknytningskravet altid være der fordi vi jo har reelt ophold i sverige(hvilket jo kræves for at søge efter eu regler) og dermed bliver det lidt modsigende at hans tilknytning til dk nu opfyldes bare fordi han indleverer ansøgningen i dk så de ser han er her og kommer til at være her i sagens behandlingstid. Så må vi håbe de tager det i betragtning også....

D_F

Indlæg af D_F » 08.06.2009 00:00:40

Lige noget sidste:
Det eneste der bekymrer mig pt er om jeg opfylder forsørgelseskravet ifølge eu regler. Den notat jeg læste lyder da til at eu er meget mild omkring det punkt når det gælder studerende og der f. eks at dk ikke må give aflsag kun på baggrund af hvis min rådighedsbeløb er lavere end startjælp, men at de skal se på den konkrete sag osv..
Her tænker jeg nemlig om de ikke tager det i betragtning at det jo er sommerperiode med ferie osv. Altså man tager på ferie især hvis man har meget råd til det som i min situation, fordi både jeg og min mand har en pæn opsparing taget i betragtning at jeg er studerende, men har kunnet finde ud af at spare vha min gode høje løn jeg har tjent inden jeg tog til sverige og oven i det har an fået masser af gaver i form af penge pga brylluppet,
Vil i ikke give mig ret og kan i måske berolige mig med at forsørgelseskravet ikke vil være absolut helt sikkert et problem i mit tilfælde? Det er jo ikke fordi jeg slet ikke arbejde nu mens jeg er i sverige. Men hvis jeg skal aflevere sidste 3 måneders lønindkomst kan juli måneden slet ikke være 6000 kr fordi vi skal til tyrkiet og jeg holder fri fra arbejde jo i den periode. Når man flytter til sverige er det jo egentlig kun de sidste 2 måneders lønsedler man i princippet kan nå at indsende. Uheldigt at det lige er juli. Nu tager jeg de vagter jeg kan få.. Min arbejdsgiver før jeg flyttede til sverige, mens jeg er i sverige og efter jeg vender tilbage til dk er det samme og det kan jeg skaffe papir på, altså på at jeg har fortsat arbejde når jeg vender tilbage til DK og for dengang jeg var i sverige...

Er det ikke lidt underligt at de kun kigger på de 10 uger mens jeg var i sverige og at jeg i den periode skal kunne have indkomst til at forsørge to personer, når det ikke engang er i de hele ti uger min mand er tilsluttet mig? Det er jo mere når vi vender tilbage de burde have bevis på at jeg har garanteret et arbejde... Bare min mening...

Jeg vil også lige være sikker på om 2 x startjælp ikke svarer til ca 9000 kr. De 5100 er tjent ind vha min SU og det er så de resterende 3900 jeg skal have tjent i gennemsnit i de 2, 5 måneder jeg var i sverige ikk? Så hvis jeg tjener hele 8000 i denne måned er det ikke et problem at jeg ikke har arbejde i juli, altså næste måned. Så kan jeg sende lønseddel fra maj og juni og det er nok? Maj er ca 5000kr Plus sidste 2 år arsindkomst, forskud på 2009 og min opsparing i banken på ca. 50000 kr? Det burde være mere end hvad de altså kan kræve af en studerende , tror i ik? Plus min mands opsparing...

Kan jeg i princippet ikke angive at jeg har forsørget mig ved at arbejde på sygehuse med den status som jeg har haft og så vedlægge udskrift på beløbet i min bank, hvor de ser min økonomi. Så ved de jo ikk hvor meget af det der stammer fra mit arbejde? Der er jo ingen regler om at man skal sende sidste 3 måneders lønsedler.

Besvar