FS udenlandsk far med herboende barn info søges!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nischa

FS udenlandsk far med herboende barn info søges!

Indlæg af Nischa » 29.05.2009 13:24:49

Er der nogen her, der har erfaring med eller viden om en udenlandsk forælder, der søger om familiesammenføring med et herboende barn?
Jeg er dansker, min 4 årige søn er født her i landet. Hans far er cubaner, har været på besøg i Dk 3 gange på turistvisum. Både han og min søn har, naturligvis, et brændende ønske om at kunne være sammen
Mit forhold til faderen er slut, og at blive 'tvangsgiftet' med ham er ikke en løsning. Indtil videre har ingen i Udlændingestyrelsen været i stand til at give mig et svar om det er muligt for ham at søge om familiesammenføring. Er der nogen der ved det mindste om mulighederne, og hvad vi kan gøre i denne situation?
(Han er tidl. prof. baseballspiller og taler kun spansk, så ophold grundet arbejde og studier i enhver form er umuligt)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.05.2009 13:34:12

Lige umiddelbart er det ikke muligt - men jeg kender til et tilfælde, hvor en far efter skilsmisse fik opholdstilladelse pga tilknytning til sit barn under 2 år, selv om faderen på det tidspunkt hverken havde arbejde, var under uddannelse eller talte dansk. Det var en tilladelse lidt 'efter friere overvejelser', og den kom efter flere afslag, som blev anket. Bor du i eller i nærheden af Århus, så prøv at tage ind til Århus Retshjælp (gratis rådgivning) og hør, hvad de siger.
http://www.aarhusretshjaelp.dk/ .
Ellers prøv at finde en retshjælp der, hvor du bor, så du kan få forklaring på både regler og undtagelser, og (gratis) hjælp til ansøgning. 8)
mh
Rådgiver for ÆUG

tumlingen
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

hej har haft ansøgning igang

Indlæg af tumlingen » 07.06.2009 10:24:00

hej der er to sider at lave sådan en ansøgning.
vi har søgt om fs med min mand og datter pånæsten et år og fik afslag, karen klint (social demokrat) fik ministeren i samråd omkring børns selvstændige rettigheder som danskestatsborgere her i landet.
svaret var at børnene skal have været i landet min 8år (og gå i skole) for at de opfattes som at have oprettet en selstændighed og tilknytning til landet. og man kan derfor ikke søde fs med en som ikke har en selstændig tilknytning her til landet.
men på den anden side så søger min ex-mand fs med vores søn og hans ansøgning kan måske gå igennem men er alt afhængig af hvormeget samvær som der er. hvis der er etableret et fast og stabilt samvær af normalt omfang kan der gives opholdstilladelse uder særlige grunde.

fundiver199

Re: FS udenlandsk far med herboende barn info søges!

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 10:57:05

Som hovedregel må man nok sige, at hvis man sætter børn i verden med et menneske, som bor på den anden side af jordkloden, og umiddelbart herefter går hver til sit, så har man dermed også frataget sit barn muligheden for at have et normalt samkvem med begge sine forældre.

Hvis Nischa og hendes ekskæreste gerne vil give deres barn den mulighed at have normalt samkvem med begge sine forældre, så må de derfor enten finde sammen igen, eller også må en af dem skaffe sig en selvstændig opholds- og arbejdstilladelse i den andens hjemland.

Så enten må Nischa altså bosætte sig på Cuba, hvis dette er muligt, eller også må hendes ekskæreste lære engelsk og/eller dansk og tage en uddannelse, som vil give ham mulighed for at få et greencard til Danmark eller til et andet land i nærheden af Danmark, f.eks. Sverige, hvis dette er nemmere.

Eller alternativt må parret altså finde sammen igen "for barnets skyld", om ikke andet i den tid, som det vil tage for faderen at kvalificere sig til en selvstændig opholdstilladelse i Danmark eller et af vores nabolande.

Og her bør det da nævnes, at familiesammenføring i Sverige er mulig også for ugifte par, og at permanent opholdstilladelse ofte kan opnås allerede efter 2 år.

Også EU-reglerne giver mulighed for hurtigere at opnå en selvstændig opholdstilladelse efter en skilsmisse end de danske regler, og specielt hvis parret har børn sammen. Men her er det dog som ved de danske regler et krav, at man skal gifte sig, hvis man ikke kan dokumentere 18 måneders fast samliv på ansøgningstidspunktet.

Så hvis Nischa ikke har lyst til at blive "tvangsgift" med sin ekskæreste, så var det måske en mulighed at flytte til Sverige i mindst 2 år og så få familiesammenføring efter de svenske regler. Men det vil naturligvis være et krav, at parret skal have fælles bopæl i de to år. Så om ikke andet må de vel finde en lejlighed eller et hus, som er stort nok til, at de kan have hver sin del af det :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.06.2009 12:22:24

I øvrigt kan man jo også studere gratis i Sverige, uanset sin nationalitet. Og efter studierne være kvalificeret til at få en selvstændig arbejds- og opholdstilladelse og bytte studievisummet ud med en egentlig opholdstilladelse, fordi man har fået job i Sverige.

Så behøver Nischa og hendes ekskæreste altså ikke at bo sammen, hvis de går den vej i stedet. Men det forudsætter naturligvis, at ekskæresten har en baggrund, der gør ham i stand til at blive optaget på et studium i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2009 12:27:39

Ja det er måske umiddelbart en mere nærliggende mulighed end at "gå" efter at få et green-card med det samme, og specielt naturligvis, hvis faderen ikke har noget videre uddannelse i forvejen. For i så fald kan der jo let komme til at gå 5-6 år eller mere, før barnet kan få samkvem med sin far.

Besvar