Barselsdagpenge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Captain

Barselsdagpenge

Indlæg af Captain » 20.05.2009 09:22:11

Min kæreste er i Danmark som au-pair. Hun stopper hendes job som au-pair i august og vi bliver også gift i august. Hun skal føde i oktober. Vi har overvejet både EU- og Danske regler. Men jeg kan ikke finde svar på hvad er bedst mht. barsel.

Har min kæreste (dvs. hustru) ret til at modtage barselsdagpenge?

Hvis vi bruger de Danske nationale regler bliver barselsdagpenge så taget fra garantibeløbet?

Og hvad hvis vi bruger EU-reglerne?

På forhånd tak for svaret.

Captain

Indlæg af Captain » 21.05.2009 18:55:49

Hej igen. Jeg fandt følgende fra en anden hjemmeside vedr.barselsorlov til udlænding.

Spørgsmål
Min kone fra Thailand har fået opholdstilladelse i Danmark. Hun er nu blevet gravid, jeg kunne godt tænke mig at vide, om hun får barselspenge, og hvis hun gør, om pengende så bliver trukket fra den bankgaranti, jeg har stillet.
Svar
Hvis din kone er i arbejde, og derfor mister en indtægt, når hun går på barsel, vil hun være berettiget til hjælp. Hvis hun har arbejdet i mindst 13 uger umiddelbart inden hun har ret til fravær, og i den periode har haft mindst 120 timers arbejde, er hun berettiget til barselsdagpenge. Disse dagpenge udbetales med hjemmel i Barselsloven, og vil ikke blive fratrukket garantien. Hvis din kone er i arbejde, men ikke opfylder reglerne for barselsdagpenge, vil hun kunne få hjælp efter Aktivloven under sin barsel, men da bankgarantien er stillet for udgifter til hjælp efter Aktivloven og Integrationsloven, vil denne hjælp medføre fradrag i garantien.

Nu er jeg i tvivl om følgende:

Gælder ovenstående hvis den udlænding har arbejdet som au-pair? Kan arbejde som au-pair sammenlignes med almindelig arbejde?

Og hvilke rettigheder har man vedr. barselsorlov hvis man bruger EU reglerne?
Tak på forhånd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.05.2009 19:26:07

Nej, au pair er en særlig ordning for udenlandsk arbejdskraft og kulturudveksling og vil, så vidt jeg ved, ikke være omfattet af ret til barselsdagpenge

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.05.2009 19:27:35

Om du har ophold i Danmark på baggrund af national dansk lovgivning eller på baggrund af et EU-direktiv er uden betydning for barselsdagpenge - man har ret til det samme, uanset om man har fået en dansk opholdstilladelse eller et dansk opholdsbevis efter EU-retten

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.05.2009 21:20:40

Der er dog den forskel, at efter EU-regler kan man tidligst begynde at modtage sociale ydelser efter 3 måneders ophold i landet. Men omvendt skal man ikke stille bankgaranti, og dermed er der så heller ikke nogen garanti at trække beløbet i, når de 3 måneder først er gået.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.05.2009 21:24:25

Barselsdagpenge er vel ikke som sådan en "social ydelse"? Vi taler jo ikke om kontanthjælp, starthjælp eller andre ydelser under Lov om aktiv socialpolitik.

Man kan vel som EU-borger i Danmark søge om boligstøtte, barselsdagpenge, almindelige dagpenge fra en a-kasse, SU, m.m., når blot man opfylder betingelserne. Også uden at man har været bosat i Danmark i tre måneder først.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re:

Indlæg af dotGusten » 07.07.2009 19:57:41

skaanebo skrev:Barselsdagpenge er vel ikke som sådan en "social ydelse"? Vi taler jo ikke om kontanthjælp, starthjælp eller andre ydelser under Lov om aktiv socialpolitik.

Man kan vel som EU-borger i Danmark søge om boligstøtte, barselsdagpenge, almindelige dagpenge fra en a-kasse, SU, m.m., når blot man opfylder betingelserne. Også uden at man har været bosat i Danmark i tre måneder først.
Barsels DAGPENGE forudsætter vel, at man har været medlem af en A-kasse og optjent den anciennitet, der er nødvendig for at få dagpenge i det hele taget?

Det er ikke mit indtryk, at mange au-pairs er medlem af en A-kasse.

ZB

Re: Barselsdagpenge

Indlæg af ZB » 07.07.2009 23:08:55

Hvad man får af barselsdagpenge afhænger også af ens anciennitet på arbejdspladsen og hvilken overenskomst man arbejder under.
Da min mand var på barsel sidste år kunne han f.eks. få 9 uger med løn på nogle bestemte tidpunkter i min barsel (efter 14.uge i min barsel ) osv fordi han havde arbejdet mere end 9 måneder under en bestemt overenskomst.
Man skal derfor undersøge sine rettigheder nøje og både have fat i både A-kasse, kommunen, juristerne på sin arbejdspladsen for at få puslespillet til at gå op i en højere enhed.
Man kan godt få udbetalt barselsdagpenge hos kommunen selvom man ikke er i A-kasse, men der er nogle ganske særlige regler for arbejde man skal opfylde. Læs under bopælskommunes hjemmeside, der plejer de at skrive dette.

ZB

Re:

Indlæg af ZB » 07.07.2009 23:11:47

skaanebo skrev:Barselsdagpenge er vel ikke som sådan en "social ydelse"? Vi taler jo ikke om kontanthjælp, starthjælp eller andre ydelser under Lov om aktiv socialpolitik.

det er korrekt. Det er IKKE Loven om Aktiv Socialpolitik, men hører under en anden lov om barselsdagpenge og derfor er OK at modtage

Besvar