En bøn til ALLE som har fået/søger om FS....

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

bolette
Site Admin

Indlæg af bolette » 26.02.2009 20:15:54

De kan under INGEN omstændigheder give jer afslag på en tilbagerejseerklæring!!!!!

Hvis du har overskuddet så vil jeg bede dig om enten selv at bede om aktindsigt i jeres sag - send blot en mail/fax/aflevér personligt et brev hvor du beder om aktindsigt - eller sender en mail til info@aegteskabudengraenser.dk med et brev hvori du giver os aktindsigt i jeres sag, og så skal jeg personligt nok tage fat i den asap!

Hvis du har mulighed for det, må du også gerne skanne de breve ind som du/I har modtaget til æug-mailen, og din kontaktinformation.

Det er fuldstændig uhørt den måde I er blevet behandlet på i skranken ud fra din beskrivelse, så det skal der tages fat på!

MH
Bolette
Bestyrelsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.02.2009 09:00:10

Jeg er helt enig med Bolette.

Det er allerede helt uhørt, at afgørelsen af en sag tager mere end 12 måneder. Hvori består det "komplicerede", som det tager så lang tid at tage stilling til? At de gerne vil give jer afslag men frygter for, at de kan få røven på komedie, hvis de gør det? Mon ikke det er det, som juristerne skal tage stilling til, og som er så "kompliceret"?

Denne form for administrationspraksis i Udlændingeservice skal vi altså have gjort op med, da det er fuldstændig urimeligt. Hvis de ikke føler sig sikre på, at de kan give et afslag uden at overtræde diverse konventioner eller få ballade med Ombudsmanden, jamen så må de jo bare give en tilladelse!

Det kan altså ikke være rigtigt, at de skal sidde og administere lige til kanten af konventionerne såvel som danske lovgivning, og helst endda et stykke ud over kanten. Og at dette i sig selv skal give anledning til så lange sagsbehandlingstider.

Samara
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 01.03.2009 15:19:55

Alt ialt gik der vel omkring de 18 mdr. for vores vedkommende fra vi indleverede vores ansøgning til alt balladen med US var over. 18 LANGE måneder :oops:

sammybadr
Geografisk sted: korsør

Still waiting...

Indlæg af sammybadr » 02.03.2009 13:13:29

Ja så bev det den 2 marts, og stadig ikke noget svar...

Så Bolette jeg vil som du sagde søge aktindsigt. Jeg tænkte bare at når det tager 14 dage, så ville jeg lige vente de par dage og se om vi skulle være så heldige at få et svar. Naiviteten længe leve :(

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 03.05.2009 16:53:22

INTET kan beskrive den afmagt jeg føler, for ikke at nævne den skam, over at være dansk statsborger. Hvem er det der har givet myndighederne SÅ meget magt over vores liv!
Vi sidder her 16 ½ måned efter vi har søgt om FS, og absolut INTET er der sket. Første "sidste svarfrist" var som før nævnt d. 17 august 2008, den anden "sidste svarfrist" var den 30 april 2009. Vi har søgt om aktindsigt og klaget til ministeriet som da godt nok finder det beklageligt at vi har skullet vente så længe, og de opfordrer US til at tage vores sag som den næste.
Indtil den 4 marts var der slet ikke blevet kigget på vores sag. Den eneste grund til, øjensynligt, at den kom op på bordet den 4 marts, var fordi ministeriet forlangte en udtalelse om vores sag. Så månederne før hvor vores sagsbehandler i US har fortalt os at han arbejder på sagen, og den ligger lige her på mit bord osv. har været en lodret løgn. Og nu da vores klage er blevet hørt af ministeriet (som i øvrigt ikke gør eller har tænkt sig at gøre andet end at beklage), giver man alle mulige undskyldninger for at den trækker ud. Bla. at så ligger den til proforma, så venter de lige svar fra den og den.
Hvordan kan det være at man bare kan sidde her og vente uden at kunne gøre hverken fra eller til. Bare finde sig i det de smider i hovedet på en. Der er INTET der har hjulpet. Og nu er det anden gang de har overskredet "sidste svarfrist". Der er ingen konsekvenser for myndighederne... kun for os som venter på at kunne fortsætte vores liv....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2009 16:53:38

Det er selvfølgelig meget sent i forløbet, men har du overvejet at anvende EU-reglerne? Det kunne jo også være en måde at komme ud af dette dødvande på. Og i øvrigt samtidig sende et signal til de danske myndigheder, at den her behandling, den vil du simpelthen ikke finde dig i.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2009 17:04:43

Desuden lyder det ikke særlig godt, at jeres sag "ligger til proforma". For det kunne jo betyde, at sagen efter måske 20 måneders "sagsbehandlingstid" vil ende med et afslag. Hvorefter I så først skal i gang med en klagesag for i det hele taget at få undersøgt seriøst, om jeres forhold er reelt. Dette kunne f.eks. være tilfældet, hvis der er en meget stor aldersforskel på jer.

Anne Alver, som også har skrevet i forum, har således lige fået afslag p.g.a. proforma efter 8 måneders ventetid, og i hovedsagen p.g.a. aldersforskel.

Og hvis I allerede kan forudse, at det også bærer i den retning for jer, så var det måske på tide at tage skeen i den anden hånd og rykke teltpælene til Sverige i de 10 uger, som kræves for senere at kunne søge efter EU-reglerne i Danmark?

Her er der jo f.eks. ikke noget, der hedder "formodningsregel" omkring proforma, og din mand må begynde at arbejde med det samme.

FPer

Indlæg af FPer » 05.05.2009 07:28:10

Er der en rød tråd i det der sker

Jeg har herigennem forum nu kendskab til tre sager, hvor ventetiden er gået langt udover hvad den burde være.
Uden at vide noget, udover hvad der står her, så er der dog nogle lighedspunkter.

Alle tre sager er kvinder der gerne vil have deres mænd til Danmark.
(Sammybadvr, Anne Alver, og jeg selv)

Ihvertfald i to af sagerne (jeg kender ikke aldersforskellen på Sammybavdr og hendes mand) er der relativt stor alderforskel på mand og hustru. (Anne Alver og jeg selv (i mit tilfælde sågar den "forkerte" vej rundt))

I en sag er der givet afslag med pro-forma som begrundelse (Anne Alver)
I min egen sag, blev der givet en anden grund, men sagbehandler "kom til", at skrive i et svar (email) på nogle spørgsmål jeg havde stillet, at man havde lagt vores ægteskab til grund for afslaget.

Det kunne være interessant at kikke på om der er nogle tendenser her, og om det ville være muligt at fastslå at disse sager er ofre for skuffe-cirkulærer?

For at komme lidt nærmere svarene, kunne det være interessant hvis alle, både mænd og kvinder ville skrive her,

1) Danske parts køn (den part der allerede har OT i Danmark)
2) Partners oprindelsesland
3) aldersforskel ( og evt. alder på begge parter)
4) Ventetid hos US
5) Om sagen er afgjort eller der stadig ventes
6) Hvor sagen allerede er afgjort, hvorvidt der er blevet bevilliget OT eller om der er blevet givet afslag.
7) Hvilke regler er der søgt efter

Hvis der er nogen der er villige til at give disse oplysninger, så er jeg villig til at udarbejde nogle statistikker.

Jo flere der skriver jo mere nøjagtig vil statstikken blive.

Mvh

FPer
Senest rettet af FPer 05.05.2009 07:32:49, rettet i alt 1 gang.

FPer

Indlæg af FPer » 05.05.2009 07:31:49

Som eksempel vil jeg starte med egen sag.

1) Kvinde
2) Italien
3) 13 år (Han 36, hun 49)
4) 16 mdr
5) Afgjort
6) Afslag
7) EU-reglerne

Så, vil jeg lige tilføje, at der er sendt klage til ministeriet.

Mvh

FPer

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 05.05.2009 08:55:17

1) Mand
2) Iran
3) 20 år (Han 44, hun 24)
4) 4 mdr
5) Afgjort
6) Bevilliget OT
7) EU-reglerne

Der skal også siges at vi har nu været gift i næsten 5 år.
Mvh.
Nashenas_Dk

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 05.05.2009 11:08:09

1. Kvinde
2. Sydafrika
3. 8 år (han, 38 jeg er 30)
4. 16 ½ måned
5. Venter stadig på afgørelse
6. Vi har søgt efter de danske regler

Til fundiver... jeg ville meget gerne flytte til sverige og søge efter EU reglerne, men jeg har som før nævnt 2 børn der bor hos mig, som jeg ikke kan tage med mig pga deres far.
Ang. proforma har de intet grundlag at bygge dette på. Og slet ikke når de ikke undersøger det nærmere. Jeg tror simpelthen de er et stunt fra sagsbehandlers side for at trække sagen ud.

Parsifal25

Indlæg af Parsifal25 » 05.05.2009 13:07:45

1. Mand
2. Ukraine
3. 10 år (han 49, hun 39)
4. 3 mdr.
5. Afgjort
6. Bevilliget OT
7. nationale regler.

Det skal anføres, at vi har fået en fin og professionel behandling af US under hele forløbet.

Mvh.

Parsifal

FPer

Indlæg af FPer » 06.05.2009 20:14:29

Hejsa,

Ja det er jo ikke mange svar at bygge en undersøgelse på. Så hvis denne lille private undersøgelse skal kunne sige noget om tendenser så beder jeg om at flere melder ud. Det er jo som sådant anonymt.

Men hvis man går ud fra de få svar der er kommet, ville resultatet blive at for at få en hurtig og relativ smertefri behandling af US, så skal man være mand og ældre end sin hustru, så betyder alderforskel, oprindelsesland og hvilke regler man søger ud fra ikke det store.

Hvis man er kvinde og der er stor eller relativ stor alderforskel, så skal man forvente at måtte vente i det uendelige, blive mødt med mistro, få afslag og det er ligemeget om man er yngre eller ældre end sin mand.

Dette ville blive resultatet hvis der ikke kommer flere tilbagemeldinger. Og som sådant også meget unøjagtigt. Så jeg vil gerne bede om at flere melder sig på banen.

Tak til jer der har svaret, og tak til dem der vil svare.

Mvh

FPer

Besvar