D. 21. marts var "deadlinen" for US maksimale behandlingstid af vores FS.
Med spænding åbnede vi postkassen (som vi har gjort hver dag i lang tid), men der var intet brev fra US at finde. Mandag tog min mand over og trak et nummer og ventede i lang tid, blot for at få at vide, at sagsbehandleren nu var en anden, og telefontiden for sagsbehandleren var 9-12 onsdag. Jeg ringede og fik samme besked.
I januar klagede jeg til Integrationsministeriet over US's behandling/arbejdsproces (eller mangel derpå). Ministeriet svarede, at de ville bede US om en udtalelse. Jeg har så rykket Integrationsministeriet jævnligt, blot for at høre at US ikke har svaret dem. De gir dem normalt 1 måned til at svare, og da den så var overskredet rykker de ugentligt. De har ingen pressionsmuligheder overfor US. De arbejder selv med overarbejde - alle har en fast aften på jobbet og som standard har de nu 5 måneders behandlingstid af klagesager. Både US-medarbejdere og ministeriemedarbejdere, har sagt til mig at de ikke har flere ressourcer (f.eks. til overarbjde eller ansætte flere til at få bugt med bunkerne) og de opfordrer mig til at stemme på nogle andre til næste valg! Lidt langt ude løsning synes jeg, da der ikke er et valg lige om hjørnet. Samfundsøkonomisk er det også langt ude, at have sådan en langsomt arbejdende og/eller ineffektiv institution som Udlændingeservice. De har ca 5.000 sager/md (af alle slags: FS, forlængelse af ophold, visa, au pair, mv.) de har 3 måneders og 7 måneders bunker til FS-sagerne, men 7-måneders bunker bliver kun 54 % (i følge deres dec. 2008 tal) behandlet som lovet til tiden. Hvis nu, deres behandlingstid kom ned på et par uger for de flestes tilfælde, og måske 3-4 uger for de lidt mere vanskelige, så ville alle de her mennesker, som berøres af "servicen" kunne komme i gang/videre med deres liv, i stedet for at have sådan en konstant undertrykkelse hængende over deres hoveder. Alle klarer sig bedre, hvis de er glade!