Vedr. svenske nationale regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zzenn

Vedr. svenske nationale regler

Indlæg af zzenn » 24.03.2009 23:21:08

fundiver skrev i en anden post, til indonesien:
Nationale svenske regler
Hvis du bosætter dig i Sverige, kan I også vælge at søge FS efter de nationale svenske regler. Her behøver du ikke at kunne forsørge din familie, og hele familien kan derfor i princippet starte med at leve af svensk bistandshjælp. Ulempen vil være, at din kone skal blive i Indonesien, indtil sagen er færdigbehandlet, hvilket kan tage op til 6 måneder.
Nu tænker jeg at det selvfølgelig er bedst at finde arbejde hurtigst muligt så man kan få økonomien til svinge bedre. Men, hvad nu hvis der ikke er jobs at få, når man sådan ankommer efter at have boet i udlandet i flere år og således været væk fra det etablerede arbejdsmarked?

Det lyder som om man bare kan møde op i Sverige, skrive sig på bistand, ansøge om FS, vente tiden ud og så ellers leve lykkeligt til sine dages ende.

Så nemt er det vel heller ikke? Jeg har læst om reglerne her, i andre fora og på migrationsverkets hjemmeside. Det fremgår at man skal have svensk adresse før man kan søge om opholdstilladelse. Og opholdstilladelsen er nødvendig for at få svenske ydelser og da også for at søge FS, hvis jeg har forstået det korrekt.

Svensk addresse kan man vist kun få hvis man allerede har godt arbejde. Så det er lidt umuligt, hvis man er uheldig og arbejdsløs, synes det..

Det vil være rart med lidt uddybende/præciserende info.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.03.2009 23:35:29

Hvis du er dansk statsborger kan du uden videre slå dig ned i Sverige og et hvilket som helst andet land i Norden. Fra dag 1 i Sverige vil du være omfattet af samme sociale sikkerhedsnet som landets øvrige borgere. Danskere ligestilles med andre ord med svenskere i Sverige på en helt anden måde, end hvis du var brite eller græker og var underlagt EU-reglerne om at skulle være selvforsørgende. Dette er i kraft af de nordiske konventioner og den nordiske pasunion, der har eksisteret siden 1950'erne.

Så ja, du kan som dansker folkeregistrere dig i Sverige, og hvis du ikke har nogen formue eller job eller anden form for indkomst at leve af, så kan du søge om socialhjælp i din svenske kommune. Dette er uafhængigt af en evt. familiesammenføring.

Og som reglerne er i dag i Sverige stilles der ingen krav til din økonomi, når du søger om familiesammenføring. Dette vil dog givetvis blive ændret næste år. Når din familie er ankommet til Sverige, og I stadig ikke kan klare jer selv økonomisk, vil I stadig kunne søge sociale ydelser i kommunen, så ja, man kan i princippet leve på "socialbidrag" i Sverige så længe, man lyster, men husk dog på, at der også er en række krav knyttet til at modtage sociale ydelser - fx jobsøgning.

zzenn

Indlæg af zzenn » 25.03.2009 04:20:38

Mange tak for infoen. Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Jeg har bestemt ikke tænkt mig at skulle være på bistand længere end højst nødvendigt, om i det hele taget, men det er rart at have en backup plan.

Det betyder vel så heller ikke noget om arbejdet ender med at være i Danmark eller Sverige?

Edit: Ja lige en ting mere.. Hvilken ambassade skal min kone til, ved søgning efter de svenske nationale regler? Er det også den norske? Nu har de jo lige lukket deres egen ambassade sidste år.
///Ok, den svarer jeg lige på selv. Det skal heldigvis ikke gennem den norske ambassade, men i stedet gennem den svenske generalkonsul i Makati.

Når jeg læser her: http://www.swedenabroad.com/Page____76936.aspx
Så lader det til at man kan begynde ansøgningen fra Filippinerne. Det ved jeg så ikke om er standard praksis, eller om det normalt er den svenske ægtefælle der begynder ansøgningen fra Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.03.2009 08:10:52

Ja, der er jo en grund til, at Dansk Folkeparti ser Sverige som et rædselseksempel og gerne vil have sat en broklods i Øresundsbroen :wink:

Den borgerlige svenske regering har som tidligere nævnt nogle lovinitiativer i gang, som skal ændre på de nugældende regler for familiesammenføring - disse ændringer ventes at træde i kraft i 2010, hvor der bl.a. vil blive stillet krav om, at referencepersonen ikke har modtaget sociale ydelser i de forgangne 12 måneder. Men dette er altså ikke vedtaget eller i kraft endnu og vil tidligst kunne blive gældende i 2010.

Ja, ansøgning om opholdstilladelse for din kæreste/ægtefælle skal indleveres af ham/hende i hjemlandet til nærmeste svenske repræsentation, og her begynder sagsbehandlingen. Dog skal du som referenceperson have udstedt et særligt personbevis på din nærmeste skatteforvaltning, som du skal sende til din kæreste/ægtefælle, før vedkommende kan indlevere sin ansøgning.

zzenn

Indlæg af zzenn » 25.03.2009 13:34:24

Ja så er det med at få fart på og komme afsted. Jeg havde ellers gerne ventet lidt indtil vores datter var lidt ældre så hun i det mindste kunne huske mig, hvis det nu trækker ud med tilladelsen.

Det til side, så må jeg lige male fanden på væggen og spørge endnu en gang:

Når man vender tilbage til Danmark efter at have været i udlandet i længere tid, så kan man ikke modtage økonomisk bistand før efter 6 måneder. (det ville jo desuden også være usmart i forhold til familiesammenføring i DK pga gældende regler)

Men hvordan forholder det sig i Sverige? Har de samme slags minimumstider, og hvis ja, hvordan ordnes den slags rent administrativt i forhold til folk fra de andre nordiske lande der kommer som tilflyttende? Er det noget de slet ikke ser på, når man tropper op fra danmarksfærgen?

Jeg prøver at undgå forskrækkelser :)

I brochuren, Sverigesloesningen, står der:
Hos Skatteverket bliver du registreret i Folkbokföringen. For at du kan blive folkebogført i Sverige kræves at:
• Du bosætter dig i en bolig, som du og din familie kan råde over (til leje eller gennem køb).
• Du har til hensigt at bo i Sverige i mindst et år.
• Du, hvis du ikke er nordisk medborger, har en gyldig opholdstilladelse.
• Hvis du, efter indfytning, råder over en bolig i udlandet, må du med hensyn til familie, arbejde og
øvrige familiære forhold have stærkest tilhør til Sverige.
Det ser ud til man skal have bolig før skatteverket vil kendes ved en.
Så forløbet bliver muligvis noget i retning af:

1. Tage til Sverige
2. Finde bolig
3. Registreres på kommunen/skatteverket og få personbevis
4. Søge arbejde/bistand
5. Endelig søge FS

Enkelt ser det ud, men erfaring har vist mig at tingene altid er mere komplicerede :)

For eksempel, jeg kan vist ikke nemt finde bolig hvis jeg begynder mit liv på bistand i Sverige. Og det udelukker mig så fra at registreres på skatteverket - hvilket igen udelukker FS.

Opfatter jeg tingene korrekt? Eller er det sådan at man kan møde op og de ligefrem hjælper en igang? Noget jeg godt nok har hørt legender om i dansk socialpolitik men i hvert fald aldrig selv oplevet den gang jeg selv var en tur gennem det. Muligvis er svenskerne mere medmenneskelige?

Jeg er faktisk halvt svensker af fødsel, men helt dansker rent teknisk pga de dengang gældende nationalitetslove.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.03.2009 16:07:40

Ja, du skal selv skaffe dig et sted at bo i Sverige og må forvente selv at skulle kunne finansiere i hvert fald den første husleje og leveomkostningerne den første måned. Og det er ganske rigtigt svært som arbejdsløs at finde bolig, fordi boligselskaberne frit kan vælge, hvem de ønsker som beboer - og de vælger jo typisk folk med en stabil indkomst. En anden løsning er derfor at blive "inneboende", altså at nøjes med at leje et værelse hos nogen - det er væsentligt billigere, og når man lejer af private i stedet for store udlejningsselskaber, har man måske en større chance for at blive godkendt som "hyresgäst" på sit glatte ansigt.

Når lejekontrakten er i hus, kan du ganske rigtigt troppe op på Skatteverket og blive folkeregistreret. Her får du så også et svensk personnr., hvis du ikke allerede har et sådant fra tidligere. Og herefter kan processen med familiesammenføring så begynde. Sideløbende må du så indskrive dig hos AF, søge job, og hvis økonomien ikke kan hænge sammen, må du have fat i socialforvaltningen i din kommune og søge om "försörjningsstöd".

zzenn

Indlæg af zzenn » 26.03.2009 12:54:04

Mange tak for svaret. Jeg har også læst tråden startet af JacobPanta der ligeledes inderholder en masse god info om Sverige.

Kan du uddybe hvad det betyder at blive godkendt som "hyresgäst"? Er det en godkendelse de skal foretage på Skatteverket? Og er der specifikke krav for at blive godkendt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2009 13:01:15

At blive godkendt handler om at udlejer godkender dig som sin lejer og har ikke noget med Skatteverket at gøre.

Og hvis man fremlejer en hel lejlighed, hvadenten det er en hyresrätt eller en bostadsrätt, så skal man naturligvis have tilladelse fra enten udlejningsselskabet eller fra bostadsrättföreningen om, at det er i orden, at man fremlejer, og også at det er i orden, at man fremlejer til en bestemt person, så deri ligger også en godkendelse.

Men hvis man lejer et værelse hos fx en familie, hvor man så at sige deler lejlighed eller hus med nogen, så kræves der ingen godkendelse fra andre, end den familie man så deler hus eller lejlighed med.

zzenn

Indlæg af zzenn » 26.03.2009 18:13:40

Takker mange gange :)

Besvar