Nu tænker jeg at det selvfølgelig er bedst at finde arbejde hurtigst muligt så man kan få økonomien til svinge bedre. Men, hvad nu hvis der ikke er jobs at få, når man sådan ankommer efter at have boet i udlandet i flere år og således været væk fra det etablerede arbejdsmarked?Nationale svenske regler
Hvis du bosætter dig i Sverige, kan I også vælge at søge FS efter de nationale svenske regler. Her behøver du ikke at kunne forsørge din familie, og hele familien kan derfor i princippet starte med at leve af svensk bistandshjælp. Ulempen vil være, at din kone skal blive i Indonesien, indtil sagen er færdigbehandlet, hvilket kan tage op til 6 måneder.
Det lyder som om man bare kan møde op i Sverige, skrive sig på bistand, ansøge om FS, vente tiden ud og så ellers leve lykkeligt til sine dages ende.
Så nemt er det vel heller ikke? Jeg har læst om reglerne her, i andre fora og på migrationsverkets hjemmeside. Det fremgår at man skal have svensk adresse før man kan søge om opholdstilladelse. Og opholdstilladelsen er nødvendig for at få svenske ydelser og da også for at søge FS, hvis jeg har forstået det korrekt.
Svensk addresse kan man vist kun få hvis man allerede har godt arbejde. Så det er lidt umuligt, hvis man er uheldig og arbejdsløs, synes det..
Det vil være rart med lidt uddybende/præciserende info.