Hurtig sagsbehandling
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Hurtig sagsbehandling
De kan godt, derinde hos Udlændingeforstyrrelsen. 23. december søgte vi for første gang om forlængelse af OT efter de nationale regler. For en uge siden skrev de tilbage, at de nu havde åbnet sagen og at de manglede et enkelt dokument, og at vi måtte forvente, at sagsbehandlingen, fra de modtager papirerne, vil vare op til tre måneder. Allerede i går kom der svar. Forlængelse er bevilget.
Thumbs up, US!!!!!!!
Thumbs up, US!!!!!!!
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Thja men det er vel også sådan, at det burde være? Der er jo ikke tale om rakatvidenskab, så det burde da ikke tage mere end en uges tid at behandle noget så simpelt som en ansøgning om forlængelse, hvis betingelserne for forlængelse i øvrigt er opfyldt.
Mere interessant er næsten, at der gik 2 måneder, før de overhovedet "åbnede sagen". Det er måske ok, når det "bare" drejer sig om en forlængelse. Men ærlig talt er ikke ok, at sagen bare ligger og samler støv i 2 måneder, hvis der er tale om en 1. gangs ansøgning, hvor folk ikke kan komme videre med deres liv, før sagen er behandlet.
Sat på spidsen koster det folk 2 måneders tabt arbejdsfortjeneste = måske 30.000 DKK efter skat, at en sag skal ligge og samle støv i Udlændingeservice i 2 måneder, før de overhovedet har tid til at kigge på den.
I hvert fald er dette tilfældet, hvis man gør, som man opfordres til, og søger fra hjemlandet, og ansøger ikke har nogen særlig indtægt i sit hjemland. Og under alle omstændigheder mister det danske samfund skatteindtægter, som langt overstiger den besparelse, der evt. kan være ved konsekvent altid at underbemande Udlændingservice.
Så jeg er i grunden ikke så imponeret. Men jeg er måske også meget kritisk.
Og tillykke da med forlængelsen.
Mere interessant er næsten, at der gik 2 måneder, før de overhovedet "åbnede sagen". Det er måske ok, når det "bare" drejer sig om en forlængelse. Men ærlig talt er ikke ok, at sagen bare ligger og samler støv i 2 måneder, hvis der er tale om en 1. gangs ansøgning, hvor folk ikke kan komme videre med deres liv, før sagen er behandlet.
Sat på spidsen koster det folk 2 måneders tabt arbejdsfortjeneste = måske 30.000 DKK efter skat, at en sag skal ligge og samle støv i Udlændingeservice i 2 måneder, før de overhovedet har tid til at kigge på den.
I hvert fald er dette tilfældet, hvis man gør, som man opfordres til, og søger fra hjemlandet, og ansøger ikke har nogen særlig indtægt i sit hjemland. Og under alle omstændigheder mister det danske samfund skatteindtægter, som langt overstiger den besparelse, der evt. kan være ved konsekvent altid at underbemande Udlændingservice.
Så jeg er i grunden ikke så imponeret. Men jeg er måske også meget kritisk.
Og tillykke da med forlængelsen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
-
fundiver199
Nej I har ikke, men det koster folk en bunke penge, at det i bedste fald tager US 3 måneder at behandle en ansøgning, når man søger om opholdstilladelse i det hele taget. Og altså ikke om forlængelse. Og de 7 måneder, som de mener at skulle bruge på en "kompliceret" sag, er efter min opfattelse komplet uacceptabelt.
Jeg mener, at alle ansøgninger burde kunne behandles inden for en tidsfrist på 3 måneder, med mindre ansøger selv obstruerer sagen ved ikke at vedlægge de rigtige papirer, ikke reagere på henvendelser fra Udlændingeservice etc.
Og fuldt oplyste sager, hvor alle papirer er vedlagt med det samme, og betingelserne i øvrigt er opfyldt, dem mener jeg, at de burde kunne behandle i løbet af højest 30 dage.
Ambitionsniveauet er efter min mening alt for lavt og man ville aldrig acceptere så lange sagsbehandlingstider i så små og ukomplicerede sager inden for nogen som helst områder, der berørte befolkningen mere bredt.
Udlændingeservice er en total anakronisme, hvad angår effektivitet i den offentlige forvaltning. Og det er vist ret tydeligt, at det ikke er noget, som politikerne ser nogen interesse i at gøre noget ved. I hvert fald ikke, når det drejer sig om tilladelser til familiesammenføring.
Eller for den sags skyld udstedelse af visum til familiemedlemmer. Hvorfor skal det tage 2-3 måneder at få et visum til Danmark, hvis man f.eks. søger i Manila?
I 1992 rejste jeg med en gruppe danske studerende til Rusland, og selv dette ekskommunistiske land kunne finde ud af at udstede et visum på 2-3 uger, ikke måneder.
Så må det også kunne lade sig gøre for en moderne dansk forvaltning, som råder over allehånde elektroniske hjælpemidler. Det kan kun være viljen, som det skorter på, ikke mulighederne.
Jeg mener, at alle ansøgninger burde kunne behandles inden for en tidsfrist på 3 måneder, med mindre ansøger selv obstruerer sagen ved ikke at vedlægge de rigtige papirer, ikke reagere på henvendelser fra Udlændingeservice etc.
Og fuldt oplyste sager, hvor alle papirer er vedlagt med det samme, og betingelserne i øvrigt er opfyldt, dem mener jeg, at de burde kunne behandle i løbet af højest 30 dage.
Ambitionsniveauet er efter min mening alt for lavt og man ville aldrig acceptere så lange sagsbehandlingstider i så små og ukomplicerede sager inden for nogen som helst områder, der berørte befolkningen mere bredt.
Udlændingeservice er en total anakronisme, hvad angår effektivitet i den offentlige forvaltning. Og det er vist ret tydeligt, at det ikke er noget, som politikerne ser nogen interesse i at gøre noget ved. I hvert fald ikke, når det drejer sig om tilladelser til familiesammenføring.
Eller for den sags skyld udstedelse af visum til familiemedlemmer. Hvorfor skal det tage 2-3 måneder at få et visum til Danmark, hvis man f.eks. søger i Manila?
I 1992 rejste jeg med en gruppe danske studerende til Rusland, og selv dette ekskommunistiske land kunne finde ud af at udstede et visum på 2-3 uger, ikke måneder.
Så må det også kunne lade sig gøre for en moderne dansk forvaltning, som råder over allehånde elektroniske hjælpemidler. Det kan kun være viljen, som det skorter på, ikke mulighederne.
-
fundiver199
Re: Hurtig sagsbehandling
Efter min mening ville effektiv offentlig forvaltning være ensbetydende med, at de kiggede på en ansøgning samme dag eller i hvert fald samme uge, som de havde modtaget den. Og så herefter med det samme fortalte ansøger, hvis der mangler papirer eller oplysninger for, at de kan behandle sagen.Kim P. Nyberg skrev:23. december søgte vi for første gang om forlængelse af OT efter de nationale regler. For en uge siden skrev de tilbage, at de nu havde åbnet sagen og at de manglede et enkelt dokument
Jeg kan ikke se, at der er nogen grund til eller nogen undskyldning for, at der skal gå næsten 2 måneder, før de overhovedet kigger på en sag.
Jeres ansøgning om forlængelse var givetvis helt ukompliceret, hvilket så også er grunden til, at det kun tog dem 2 uger at behandle den, efter de havde modtaget det sidste stykke papir.
Og det er fint nok, men hele sagsbehandlingen burde ikke have taget mere end 2-3 uger, når sagen er så ukompliceret.
Og det nytter altså heller ikke noget, at de siger "jamen vi behandler ansøgninger indenfor en tidsfrist på 3 måneder", hvis dette betyder 3 måneder fra det tidspunkt, hvor de har modtaget alle papirer. Og de samtidig ikke på eget initiativ gør noget for at finde ud af, om de mangler papirer, før der allerede er gået næsten 2 måneder.
Det er også en del af effektiv offentlig forvaltning, at man selv gør borgerne eller virksomhederne opmærksom på, hvis der er ting, som de mangler at indsende.
Jeg har selv arbejdet i en offentlig forvaltning, og der kunne vi da ikke drømme om at lade en ansøgning ligge i 2 måneder, før vi overhovedet kiggede på den.
Jeg tvivler på, at man gør sådan ret mange andre steder end netop i Udlændingeservice.