Desværre tages der i forbindelse med familiesammenføring (FS) ingen hensyn til, om et par har børn sammen eller ej. Efter min mening er dette fuldstændig horribelt, men sådan er det altså.
Groft sagt bliver èn af jer nødt til at finde et job ASAP, hvis din kæreste skal have lov til at blive i Danmark / Europa.
Hvis han finder et job, kan han bevare sin arbejdstilladelse.
Hvis du finder et job, så kan I flytte til et andet EU-land, f.eks. Sverige eller Tyskland, og søge FS efter EU-reglerne. Og når I først har boet der i cirka 10 uger, så kan I flytte tilbage til Danmark igen og søge efter EU-reglerne i Danmark også. Det har ingen betydning, om det job, du finder, er i Danmark eller et andet EU-land.
Efter EU-reglerne er det kun din øjeblikkelige økonomiske situation, der kigges på, og ikke om du tidligere har modtaget kontanthjælp.
Noget andet er så, at jeg ikke ved, hvor meget der skal til, for at din kæreste mister sin arbejdstilladelse og dermed ret til at være i Danmark.
Er han forsikret i en dansk A-kasse er det ikke sikkert, at han behøver at forlade landet, blot fordi han er midlertidig arbejdsløs.
Men jeg må indrømme, at jeg stort set ingenting ved om vilkårene for de mennesker, som er i Danmark på arbejdstilladelse, så det er noget, du selv bliver nødt til at sætte dig ind i. Eller som andre måske kan svare på.
Alt, hvad jeg kan fortælle dig, er, at I ikke kan søge om familiesammenføring efter hverken danske regler eller EU-regler, så længe du lever af dansk bistandshjælp.
I kan derimod godt søge i Sverige efter svenske regler, selvom du lever af bistandshjælp. Men så skal din kæreste rejse hjem til USA og aflevere sin ansøgning på den svenske ambassade der. Og herefter går der op imod 6 måneder, før I får bevilget FS i Sverige, og først da må han rejse ind i Sverige.
For jer vil det derfor formentlig være en langt bedre løsning, om en af jer finder et job så hurtigt som overhovedet muligt. Og bliver det dig, som finder et job, så helst ikke alt for langt fra enten den svenske eller tyske grænse.