Jeg vil gerne have min Thailandske kæreste til Danmark, inklusiv hendes to børn (Thai/Australsk statsborgerskab).
Jeg har besøge hende i Thailand en del gange, og hun har besøgt mig i Danmark 3 gange over flere år.
Jeg er dansk statsborger. Alder, bolig, fultidsarbejde, økonomisk sikkerheds osv. er uproblematisk.
Så vidt jeg kan læse mig til er ægteskab nødvendigt, da vi ikke har boet sammen udenfor ferier og rejser. Ophold andet steds i EU er ikke en mulighed grundet mit arbejde.
Og nu til mine spørgsmål:
Fremgangsmåden til familiesammenføring er fint beskrevet her på forummet, men jeg kan ikke helt finde rundt i rækkefølgen/tidslinien når det at blive gift er blandet ind i processen. Er nedenstående korrekt forstået?
1. Visum
2. Ankomst til Danmark
3. Ansøgning om prøvelsesattest, straks efter ankomst.
4. Indgå ægtepagt med særeje
5. Blive gift
6. Ansøge om familiesammenføring
7. Vente, osv. ...
Hvordan skal vi forholde os til min kærestes børn? Bør de tage med på besøget i Danmark (med visum)?
Hvordan er deres sitaution efterfølgende? Kan de starte i skole, så snart moderen har søgt om familiesammenføring? Hvad sker der når deres visum udløber? Gives der overhovedet længere visum til børn i skolealderen? Vil det være bedre at vente med at hente dem til landet indtil efter der er ansøgt om familiesammenføring?
--
Københavneren
Besøg, gift og familiesammenføring med børn
Re: Besøg, gift og familiesammenføring med børn
Rækkefølgen ser fornuftig ud. Børnene bør om muligt komme med, da længere tids adskillelse gør det uendeligt meget sværere at få godkendt sammenføring med dem, ikke mindst hvis der er en biologisk far eller andre nære familiemedlemmer i Thailand, som teoretisk kunne overtage forpligtelsen for dem. Husk, at hvis der er en biologisk far, skal han som udgangspunkt give tilladelse til at børnene får et pas og rejser ud af landet.
Om de får lov til at komme i skole afhænger, så vidt jeg ved, af kommunen, da skoler hører under dem.
Om de får lov til at komme i skole afhænger, så vidt jeg ved, af kommunen, da skoler hører under dem.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Re: Besøg, gift og familiesammenføring med børn
Kæresten (konen) og børnene er nu i Danmark på turistvisum. Vi er klar til at søge om familiesammenføring, men jeg kan ikke gennemskue om vi "kun" skal søge om familiesammenføring for to personer (FA1 skema) eller også skal søge for børnene ved samme lejlighed (FA1 + 2 x FA2)?
Spørgsmålet i formularen er : "Har din ægtefælle/samlever et barn/børn fra tidligere forhold, som også søger om opholdstilladelse i Danmark?" [Ja/Nej]
Hvis man svarer "Ja", kommer følgende tekst: "Bemærk, at I skal indsende selvstændige ansøgninger for barnet/børnene, der søger om opholdstilladelse samtidig med din ægtefælle/samlever. I kan ansøge via den digitale ansøgningsløsning FA2 online"
Spørgsmålet i formularen er : "Har din ægtefælle/samlever et barn/børn fra tidligere forhold, som også søger om opholdstilladelse i Danmark?" [Ja/Nej]
Hvis man svarer "Ja", kommer følgende tekst: "Bemærk, at I skal indsende selvstændige ansøgninger for barnet/børnene, der søger om opholdstilladelse samtidig med din ægtefælle/samlever. I kan ansøge via den digitale ansøgningsløsning FA2 online"