Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NicholasB

Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.

Indlæg af NicholasB » 26.10.2024 14:00:33

Hej alle sammen

Jeg spørg lige her da hele det her emne er meget forvirrende hvis du spørg mig :)

Min kæreste er fra filippinerne, hun bor og arbejder lige nu på Cypern og har gjort det i 6 år. Vi har været sammen i omkring 1 år, jeg har været på Cypern 3 gange og vi har lige været i filippinerne sammen i 14 dage. Vi vil gerne bo sammen her i DK, men jeg er meget forvirret over hvordan man lige gør. Vi har forsøgt at få hende her op bare på besøg, men da Cypern ikke er med i Schengen, skal hun have visum og vi har ikke en ambassade på Cypern, man skal åbenbart søge igennem den tyske og de har aldrig ledige tider. Alternativet er at søge om Schengen visum til Grækenland, men hvis jeg læser reglerne rigtigt vil det give adgang til Schengen men man skal søge i det land man vil bruge mest tid i.

Hvis vi bliver gift, hvordan rent praktisk gør vi? Skal vi gifte os på Cypern og så ansøge om sammenføringen senere? vil i anbefale at få et Schengen visum og så blive gift her og så søge om ophold?

Al erfaring vil jeg virkelig sætte pris på :)

mhg

Re: Filipinsk kæreste der bor og arbejder på Cypern, vil bo sammen.

Indlæg af mhg » 30.10.2024 08:30:42

Man bør lande i det land, man har søgt visum til, men jeg har ikke hørt at der skulle være nogen regel om at man skal blive der i størstedelen af den tid, ens visum gælder. Et Schengen-visum giver adgang til hele Schengen, så ja, hun vil kunne komme til DK på et Schengen-visum udstedt af Grækenland, og I vil kunne blive gift, mens hendes visum gælder.

Tænk dog på at det tager tid (uger) at få papirarbejdet på plads og få bestilt tid til vielse, når prøvelsesattesten er i hænde, så hvis hun kan få et 90-dages visum, vil det være det sikreste.

Kig her på, hvad I skal gøre for at blive viet i DK:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... egteskaber
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

NicholasB

Indlæg af NicholasB » 30.10.2024 19:04:41

Mange tak for svar. Får man automatisk forlænget sine 90 dages visum når man søger om sammenføring? Eller skal vi blive gift, søge om forlængelse og søge om sammenføring seperat?

Kan man forlade Danmark og komme tilbage imens man søger?
Her tænker jeg mest på at hun har et arbejde på Cypern, bopæl osv. Så det er mere om alt det skal stoppes inden hun kommer her eller om vi kan blive gift, søge om sammenføring og hun kan tage tilbage og opsige diverse ting og komme tilbage til mig.

mhg

Indlæg af mhg » 11.12.2024 12:03:55

Beklager ventetiden, jeg har været på rejse.

Når man søger om familiesammenføring, får man normalt 'processuelt ophold', dvs. lov til at blive i DK, mens sagsbehandlingen står på. Hvis man har en grund til at rejse ud - som fx at man har et arbejde, man gerne vil passe, eller et hjem, der skal pakkes sammen og lejemål, der skal opsiges - kan man få en tilbagerejsetilladelse, hvis man har brugt sine visumdage. Det er simpelt hen et visumstempel i passet.

https://www.nyidanmark.dk/da/Din-situat ... tilladelse
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

NicholasB

Indlæg af NicholasB » 12.02.2025 16:56:12

Hej

Undskyld hvis jeg genopliver en gammel tråd. Vi er efterhånden ved at give op på at få en tid til at søge om turist visum. Danmark har ikke en ambassade på Cypern, så det skal igennem den tyske og de har aldrig tid, de bliver optaget sekunder de går live.
Efter over et år med at jeg har været på Cypern flere gang og vi har begge været på filipinerne sammen, tænker jeg at så er løsningen vel at blive gift og ansøge om familiesamføring. Men her er problemet, vi kan stadig ikke få tid på anbassaden, så skal hun til Athen og være der imens de låner hendes pas i 3 uger.

Er der nogen der har haft held med at få Visum ved indgang til Danmark, ved at vise en vielsesattest? Jeg kan læse at der er noget EU regel der siger at ægtefæller frit må rejse, men står intet om det nogen steder på dansk, så ved ikke om man kan det.
Hvad forslår i at vi gør?

https://imgur.com/a/m7pfnzM
https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens% ... _Directive
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm

mhg

Indlæg af mhg » 14.02.2025 07:52:40

Nej, det er desværre ikke en gangbar løsning, når turen skal gå til Danmark. Det gælder KUN for EU-borgere, som har aktiveret deres EU-statsborgerskab ved at udnytte den frie bevægelighed, dvs. bosætte sig i et andet EU-land, og kan så kun evt. forsøges, hvis man rejser sammen.

Ellers skal der ubetinget søges om visum, men dette skal udstedes til ægtefæller 'uden unødigt ophold' og typisk på mindre end 4 uger.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

NicholasB

Indlæg af NicholasB » 11.03.2025 23:05:28

Tak for alle de gode svar og råd. Undskyld hvis mine spørgsmål er "dumme" vi er bare så udmattet af hele situationen. Efter snart 2 år med at forsøge at få en tid på ambassaden er vi ved at give op. Der er aldrig tider og kontakter man dem så skal man bare forsøge igen. Jeg har så forhørt mig at bots og andre nupper tiderne og sælger til diverse agencies så ja det er op ad bakke.

Spørgsmålet er, hvis jeg bliver gift på Cypern og søger familiesammenføring efterfølgende. Skal hun stadig forbi ambassaden inden hun kan komme ind, eller hvordan forgår det?

mhg

Indlæg af mhg » 12.03.2025 08:50:40

Ja, desværre kan I ikke regne med at I får lov at rejse ud til et Schengenområde uden visum i hendes pas.

Der er to muligheder:
1) Cypern skulle blive Schengenland i år (nok sidst på året), og i givet fald vil hendes opholdstilladelse give hende ret til at rejse i Schengen.

2) Hvis I bliver gift, og du har råd til at forsørge hende så længe det varer at få visum, kan hun opsige sit job, rejse hjem til Filippinerne, bo hos familie (?) og søge besøgsvisum derfra.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar