Din veninde eller du har fået noget endda meget galt i halsen! Man får IKKE dansk statsborgerskab, bare fordi man er forælder til et barn, som kan fødes dansk fordi den anden forælder er dansk statsborger. Der gælder helt de samme regler som for alle andre, krav om lovligt ophold i flere år, have opnået permanent opholdstilladelse, bestå danskprøver, bestå indfødsretsprøve, have fuldtidsarbejde i mindst 3 ½ år, ren straffeattest ...
Man kan derimod søge om opholdstilladelse som forælder til et barn, som der er dansk statsborger, og det er rigtigt at der i 2022 kom nye regler, MEN dem kan I ikke umiddelbart bruge til noget.
For at man kan bruge reglerne, skal man være etableret som familie, dvs. det danske barn skal bo sammen med begge sine forældre (hvoraf den ene er dansk statsborger og den anden er udlænding), og begge forældre skal være fælles om at tage sig af barnet. Det vil sige, at begge skal tage sig af barnets pasning og forsørgelse, og sørge for at det bliver beskyttet og har tag over hovedet.
Din kæreste kan altså IKKE søge om opholdstilladelse på grundlag af et endnu ikke født barn, når I aldrig har boet sammen. Der skal først skabes et afhængighedsforhold mellem barnet og jer begge.
En løsning kan være at I bliver gift og flytter til ENTEN et EU-land i mindst tre måneder (se vejledningen), ELLER bor en periode i Thailand sammen.
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne