Vi fik et afslag :(

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

AOR

Vi fik et afslag :(

Indlæg af AOR » 02.02.2009 16:18:01

Hej alle
Jeg er ny her på forummet. Jeg er hverken god til at formulerer mig skriftligt eller stave, men er bange for jeg bliver nødt til at spørge.
Jeg brugte "søge funktionen" for at lede efter en løsning for mit problem, men uden held <-?

Jeg er 28 år og har været i DK siden 0891 (små 18 år) og er såkaldt dansker med anden etisk baggrund. Jeg er uddannet mekaniker og er i gang med at tage bachelor uddannelsen som elektronik ingeniør.
Jeg blev gift i 0607. Jeg blev gift med den kvinde jeg blev forelsket i da jeg første gang (0805)så hende efter mange år (Ca. 8år) Denne kvinde er "desværre" min kusine fra min mores side af.
Hun har bachelor i engelsk litteratur og pædagogik .
Hun var hjemme her i DK i tre måneder (0907-1207) efter vi blev gift. Anden gang vendte hun hjem igen i 0408 hvor vi i 0608 søgte om familiesammenføring.
Vi fik et afslag fordi vi er tvangsgift. De brugte formodnings loven , og hermed formodet at vi er tvunget fordi vi er fætter og kusine.
-og jeg mener...WTF?
Torsdag 220109
Vi ringede straks efter en advokat samme dag jeg var oppe og hente brevet hos politiet ( de stemplede i min kones pas at hun skal forlade landet inden 15 dage dvs. 070209). Vi fik gratis rådgivning, hvor han fortalte mig hvad jeg skal gøre.
1.Skriv en klage til ministeriet
2.Ansøge om hun ikke kan blive imens de behandler sagen.

Fredag 230109
Vi ringer til ministeriet hvor vores sags behandler ( vi forstår ikke hvordan vi har fået en, åbenbart så får man en pr. automatik når man søger om FS?) fortæller at vi bare kan komme forbi med vores papir og evt. også mit studie kort.
Vi dukker op så hurtigt som muligt hos hende. En meget venlige medarbejder. Hun læser vores papir og spørger mine kone : Er du tvunget til at leve med ham? Mine kone forstod ikke spørgsmålet fordi det lyder så mærkeligt. Hun svare selvfølgelig nej.
Hun fortalte at vi skal bevise vi ikke er tvunget via billeder ,mails, breve osv. Hun fortalte også at det var kun især tilfælde de giver en person lov til at blive mens sagen bliver behandlet.

Vi går hjem og brænder en DVD med udpluk af billeder og videoer af os igennem hele den periode vi kendte hinanden.
Min kones far er politisk aktiv og er "kendt" politiker i vores hjemmeland. Det er sådan at han er på mange måder repræsenter den undertrykte opposition i vores hjemmeland. Overvåget af myndighederne 27/7, efter han blev udleveret via en brutal udveksling af politiske flygtninge tilbage til det styre de flygtet fra. Min kones hjem er desværre overvåget 24/7 og hendes far er nærmest i hus arrest. Der en hel masse om den episode på nettet. Jeg vil ikke lade min kone vende tilbage til det terroriseret atmosfære.
Hun har et hjem her i DK. Vores hjem.
Jeg ringer til en advokat og aftaler en tid hos ham tirsdag 270109.

Lørdag 240109
Vi får et svar fra ministeriet om vores sag skal behandles og vi nok skal regne med 5 måneders tid. I svaret står der også at hun IKKE må blive i landet :((( !!! ??? FUCK! Hvad gøre vi???

Tirsdag 270109
Vi mødes med advokaten. Han griner og siger han har vundet mange sager af denne slags. Han siger også at vi skal ignorerer afgørelsen om hun skal forlade landet, for vi elsker hinanden og derfor må vi TVINGES til at forlade hinanden (det må jeg vende tilbage til).
Vi præsenter vores beviser til ham, og fortæller om min svigerfars situation og giver ham et udpluk af artikler, vi printede fra nettet, der siger vi taler sandt.
Han lover at han sender en ansøgning om hun ikke må blive i DK, siden der dukkede nye oplysninger om det sted min kone vil bo i (hos mine svigerforældre).
Han tilbyder at skrive klagen og overtage sagen.

Onsdag 280109
Jeg sender en bekræftelse via til advokaten og giver ham grøn lys.

Torsdag 290109
Vi ringer til advokaten og spørger om han sendte ansøgningen. - Nej.

Mandag 020209
Vi møder op hos ministeriet for selv at klage personligt og fremviser artiklerne om min svigerfar. De var desværre lukket for personlige henvendelser (09:00-12:00). Jeg overså det, jeg så kun 08:30-16:00.
Vi ringer til advokaten og spørger om han har sendt ansøgningen. - Nej
Han lovede at sende den i morgen 030209.
Jeg har tænkt mig at møde op i morgen med artiklerne og en ansøgning om hun ikke kan blive i landet mens de behandler vores sag. Jeg føler mig ikke sikre når jeg sender min eneste ene hjem til terroriseret atmosfære. Slet ikke på nuværende tidspunkt.

Nu kommer mine spørgsmål :
1.Hvordan kan vi blive sammen?
For jeg kan godt finde på at gemme hende. Jeg kan slet ikke holde ud at tænke på at være uden hende :( Jeg komme i tanke om danskheden. At være dansk. Jeg er dansk når jeg vil stritte imod autoriteter når de udøver uretfærdighed. Og det sådan vi har det herhjemme. Det er "helt ok" med alt andet, men bare ikke tvang ??? For vi er IKKE tvunget til noget som helst. Vi er frie mennesker, vi kan gøre hvad vi vil og når vi vil. Hvordan kan vi være/blive tvunget til at leve med en man ikke ønsker at leve med resten af livet??? Og hvordan kan man anklage nogen og blive ved med at gøre det, selvom begge partnere siger de ikke er??? Derfor jeg er MEGET fristet til at gemme hende og sørge for vi bliver sammen. Det er det er optager mit hovedet pt. At vi bliver sammen. Som en lille hyggelige kærlig sød familie. En ny dannet familie med masser af ambitioner. Vi ventede og håbede på at få svaret om FS til tiden, så hun kunne starte på RUC.
-fuck!
2. Hvis jeg nu træffer den beslutning om at gemme hende. Kan jeg risikerer politiet dukker op midt om natten, bryde døren ind og sætte hende i håndjern? For det tror jeg ikke jeg kan klare at se. Og det bliver ikke så godt.
2.1 Hvis hun udvises, fordi hun blev i landet, kan hun så heller ikke komme hjem til DK igen, selv hvis vi få FS?
3. Skal jeg droppe advokaten siden det tager en uge for ham at sende en ansøgning? Det kan ikke være rigtigt, men på den anden side har jeg aldrig haft brug for en advokat, så jeg ved ikke hvordan det system kører. Finde en anden advokat eller kan vi klare det selv? Jeg er blot studerende og vi lever af min SU og mit arbejde som ikke må stige over 72 timer, så hvis pengene kan spares er det bonus.
4. Hvad med Sverige løsning? er det en god ide at overveje det nu?

Jeg har en hel masse i hovedet, men det er hvad jeg kan komme på, og hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemlig. Ja, jeg tager imod alt.

Mvh
De desperate
A Og R

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2009 17:26:37

Er du dansk statsborger?

Hvis ja, så er den nemmeste løsning på jeres problemer helt sikkert, at du øjeblikkeligt flytter til Sverige eller et andet EU-land eller Norge. Her kan du nemlig søge familiesammenføring til din kone efter EU-reglerne, og der er der ikke noget, som hedder "formodningsregel". Når I så har boet 10 uger eller mere i Sverige / det andet EU-land, kan du endda flytte tilbage til Danmark igen og tage din kone med dig og igen søge efter EU-reglerne.

Hvis du ikke er dansk statsborger, er situationen langt mere kompliceret, og jeg ved ikke umiddelbart, hvad jeg skal råde jer til at gøre. Så start lige med at fortælle os, om du har dansk statsborgerskab eller ej.

AOR

Indlæg af AOR » 02.02.2009 17:32:52

fundiver199 skrev:Er du dansk statsborger?

Hvis ja, så er den nemmeste løsning på jeres problemer helt sikkert, at du øjeblikkeligt flytter til Sverige eller et andet EU-land eller Norge. Her kan du nemlig søge familiesammenføring til din kone efter EU-reglerne, og der er der ikke noget, som hedder "formodningsregel". Når I så har boet 10 uger eller mere i Sverige / det andet EU-land, kan du endda flytte tilbage til Danmark igen og tage din kone med dig og igen søge efter EU-reglerne.

Hvis du ikke er dansk statsborger, er situationen langt mere kompliceret, og jeg ved ikke umiddelbart, hvad jeg skal råde jer til at gøre. Så start lige med at fortælle os, om du har dansk statsborgerskab eller ej.
Hej fundiver199 (du er ret hardcore, har læst dine posts)

Ja, det er jeg.
Hvis jeg flytter imorgen til sverige, vil jeg og konen kunne blive sammen? Altså at hun ikke behøver at rejse ud 070209 når jeg søger om familiesammenføring i sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2009 18:15:42

Det er nemlig lige præcist rigtigt. Hvis du flytter til Sverige, og I søger efter EU-reglerne, så får din kone "processuelt ophold" og må dermed blive i Sverige, indtil myndighederne er færdige med deres sagsbehandling.

Det må hun til gengæld ikke, hvis I vil søge efter de nationale svenske regler. Så skal hun rejse hjem først og indlevere sin ansøgning i hjemlandet.

Så er der bare lige problem, at du er studerende ved en dansk uddannelsesinstitution. Det betyder, at du i Sverige vil have status som "selvforsørgende", hvis I bruger EU-reglerne, og du skal derfor kunne dokumentere en evne til at forsørge din kone.

Muligvis kan din SU og erhvervsarbejde være nok, men ellers vil du skulle vise, at du har et vist beløb stående på bankkontoen. Prøv at læs nogle af de andre tråde i forum. Der er andre studerende, som også har lavet den "manøvre", f.eks. "Anne & Todd". Prøv at læs, hvad Anne skriver omkring de krav, som de svenske myndigheder stillede til hendes økonomi.

I teorien er det ulovligt, at Udlændingeservice giver jer et automat-afslag, bare fordi der er tale om et fætter-kusine ægteskab, og det er faktisk noget, som Ombudsmanden enten har undersøgt eller er i gang med at undersøge.

Jeg ville dog personligt foretrække at bruge EU-reglerne i stedet for at kaste mig ud i et større juridisk slagsmål med de danske myndigheder ang. tolkningen af de danske regler. Som jeg ser det, vil det primært være jeres advokat, som har gavn af, at I vælger den løsning, når vejen via Sverige umiddelbart er både enklere, billigere og mere sikker for jer.

AOR

Indlæg af AOR » 02.02.2009 18:44:16

Tak diver. Jeg kigger lige til "Anne & Todd". vender tilbage.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 07:34:11

Som en lille "politisk" tilføjelse kan der jo også ligge en pædagogisk og opdragende effekt i, at Udlændingeservice finder ud af, at hver gang de giver afslag på FS til en dansk statsborger med èn eller anden søgt begrundelse, så går der kun cirka 3-4 måneder før der ligger en ansøgning om FS efter EU-reglerne fra den samme danske statsborger på deres bord. Som de uanset hvor irriterede de måtte være over det, ikke har andet valg end at imødekomme.

Så kan de måske lære det kan de, og det samme gælder naturligvis for de politikere, som har vedtaget de vanvittige danske regler.

Det er jo f.eks. helt hen i vejret, at man automatisk giver afslag på FS til alle, som har giftet sig med deres fætter eller kusine med den latterlige begrundelse, at "så må der jo være tale om tvang".

Den salgs metoder hører hjemme i en kommunistisk diktaturstat som Nordkorea eller det tidligere Sovjetunionen, ikke i et frit og demokratisk land som Danmark.

Hvis politikerne mener, at fætter-kusine ægteskaber er forkert, så må de ændre loven og generelt forbyde disse ægteskaber i det hele taget. Den behandling, som AOR og hans kone har været udsat for er derimod komplet uacceptabel.

AOR

Indlæg af AOR » 03.02.2009 07:48:49

fundiver199 skrev:Som en lille "politisk" tilføjelse kan der jo også ligge en pædagogisk og opdragende effekt i, at Udlændingeservice finder ud af, at hver gang de giver afslag på FS til en dansk statsborger med èn eller anden søgt begrundelse, så går der kun cirka 3-4 måneder før der ligger en ansøgning om FS efter EU-reglerne fra den samme danske statsborger på deres bord. Som de uanset hvor irriterede de måtte være over det, ikke har andet valg end at imødekomme.

Så kan de måske lære det kan de, og det samme gælder naturligvis for de politikere, som har vedtaget de vanvittige danske regler.

Det er jo f.eks. helt hen i vejret, at man automatisk giver afslag på FS til alle, som har giftet sig med deres fætter eller kusine med den latterlige begrundelse, at "så må der jo være tale om tvang".

Den salgs metoder hører hjemme i en kommunistisk diktaturstat som Nordkorea eller det tidligere Sovjetunionen, ikke i et frit og demokratisk land som Danmark.

Hvis politikerne mener, at fætter-kusine ægteskaber er forkert, så må de ændre loven og generelt forbyde disse ægteskaber i det hele taget. Den behandling, som AOR og hans kone har været udsat for er derimod komplet uacceptabel.
Tak fun
Problemet ligger i at de påstår at vi er tvunget, mens vi ikke er det. Samtidig vil de TVINGE os væk fra hinanden, for at kigge på beviser på vi ikke er tvunget. Er det mig eller lyder det fuldstændig hjernedødt. Har aldrig oplevet noget lignende

Det eneste mig og lille mor beder om, er at vi kan blive sammen indtil de behandler sagen.

Vi tager til ministeriet idag kl 09. Se hvad de siger til os når vi har nye info om hvordan situationen er det sted min kone vender tilbage til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 10:34:50

Jeg ville stadig vælge at flytte til Sverige øjeblikkeligt frem for at satse på de danske myndigheders nåde og barmhjertighed. Også fordi I så på sigt vil slippe for ALLE de danske krav og finurligheder, da jeres næste ansøgning så vil være efter EU-reglerne.

Men I kan jo stadig nå at tage den beslutning, når I har været inde i Integrationsministeriet i dag, og at tale med dem kan der jo ikke ske noget ved.

Kender I ikke nogen i Sverige, som I kan bo c/o hos midlertidigt, til I finder jeres eget? Det ville jo lette situationen en del.

I er langt fra de første, som efter et afslag har måttet "flygte" til Sverige over hals og hovede. Så prøv at søg lidt i de gamle indlæg for at se, hvad folk har gjort m.h.t. bolig m.m. i den situation.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 10:38:30

P.S.

Skal andre lære lidt af denne historie, så er det nok en god idé at satse på EU-reglerne med det samme, hvis man har giftet sig med en fætter eller kusine. For det er som sagt helt rutinemæssigt, at Udlændingeservice ALTID giver afslag i disse sager.

Havde AOR været klar over det, kunne han have sparet sig selv og sin kone for megen overflødig ventetid samt alle de bekymringer, de nu må gøre sig. Og det er unægtelig noget rarere at kunne finde sig en bolig i Sverige i ro og mag, fremfor at det som nu skal ske over hals og hovede.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 10:42:26

P.P.S. Skulle det blive nødvendigt for at få det hele til at glide rundt, så kunne du jo evt. overveje at tage 1-2 semestres orlov fra dit studie, og så i den periode arbejde inden for dit "gamle" fag. Eller slet og ret tage hvilket som helst arbejde, du nu engang kan få, f.eks. gennem vikarbureau e.l.

En ulempe ved EU-reglerne er i øvrigt, at din kone ikke vil kunne modtage SU, hvis du også selv er studerende. Så af hensyn til jeres økonomi kan det måske være bedst at planlægge det sådan, at der kun er èn af jer, som studerer ad gangen.

AOR

Indlæg af AOR » 03.02.2009 12:19:08

fundiver199 skrev:Jeg ville stadig vælge at flytte til Sverige øjeblikkeligt frem for at satse på de danske myndigheders nåde og barmhjertighed. Også fordi I så på sigt vil slippe for ALLE de danske krav og finurligheder, da jeres næste ansøgning så vil være efter EU-reglerne.

Men I kan jo stadig nå at tage den beslutning, når I har været inde i Integrationsministeriet i dag, og at tale med dem kan der jo ikke ske noget ved.
Hej fundiver
Tirsdag 030209
Nu har vi været oppe og ansøge om hun ikke må blive indtil de behandler klagen over US's afgørelse.
Jeg er altid den hjælpende, og har lært at klare mig selv her i livet. Det var ret svært at stå foran vores sagsbehandler og bede om hjælp. Jeg kunne ikke holde mig så jeg græd. Men jeg tror de er ligeglad. Jeg ved ikke hvor meget vores liv som familie er værd hos dem. Ikke ret meget, det er helt sikkert.
fundiver199 skrev: Kender I ikke nogen i Sverige, som I kan bo c/o hos midlertidigt, til I finder jeres eget? Det ville jo lette situationen en del.
Jo jeg kender mange i sverige, men har fra starten haft tiltro til mit land Danmark. Jeg har fået tilbudt en c/o adresse i sverige, har endda fået tilbudt en lejlighed i centrum af Malmø.
Hvis jeg tager imod denne muligehed, og jeg forbliver studerende her i DK og have et arbejde ved siden af også her i DK, vil jeg kunne benytte mig af EU-regler, eller skal mit arbejde være i sverige?
fundiver199 skrev: I er langt fra de første, som efter et afslag har måttet "flygte" til Sverige over hals og hovede. Så prøv at søg lidt i de gamle indlæg for at se, hvad folk har gjort m.h.t. bolig m.m. i den situation.
Det kan jeg godt forstå. Det er ikke nemt.
Problemet er jeg har intet opsparing, jeg forsøger mig selv, har ingen der kan hjælpe mig økonomisk. Jeg studerer og arbejder og pengene går til vores kære lille hjem. Vi glædet os til min kone skulle starte med at læse og arbejde så vi kan forbedre vores levestandard. Men hvis det er den eneste udvej, vil jeg også gøre det. Men økonomien er ikke klar til en flytning frivilligt. Tvang skal der til, vi skal tvinges til at forlade vores hjem og finde et andet.
fundiver199 skrev:P.P.S. Skulle det blive nødvendigt for at få det hele til at glide rundt, så kunne du jo evt. overveje at tage 1-2 semestres orlov fra dit studie, og så i den periode arbejde inden for dit "gamle" fag. Eller slet og ret tage hvilket som helst arbejde, du nu engang kan få, f.eks. gennem vikarbureau e.l.
Jeg er 28. Jeg bliver færdig når jeg er 30. Jo hurtigere jeg tager denne uddannelse jo bedre vil det være for os som familie. Jeg skal ved siden af alt det her passe min skole, det bliver jeg nødt til. Men man ved jo aldrig...
fundiver199 skrev:P.S.
Skal andre lære lidt af denne historie, så er det nok en god idé at satse på EU-reglerne med det samme, hvis man har giftet sig med en fætter eller kusine. For det er som sagt helt rutinemæssigt, at Udlændingeservice ALTID giver afslag i disse sager.
Havde AOR været klar over det, kunne han have sparet sig selv og sin kone for megen overflødig ventetid samt alle de bekymringer, de nu må gøre sig. Og det er unægtelig noget rarere at kunne finde sig en bolig i Sverige i ro og mag, fremfor at det som nu skal ske over hals og hovede.
Fætter/kusine ægteskab er en "No Go" her i DK, medmindre parret bor i DK. Jeg troede på det danske system.
fundiver199 skrev:En ulempe ved EU-reglerne er i øvrigt, at din kone ikke vil kunne modtage SU, hvis du også selv er studerende. Så af hensyn til jeres økonomi kan det måske være bedst at planlægge det sådan, at der kun er èn af jer, som studerer ad gangen.
Hvis/når jeg flytter til sverige, og er stadig studerende her i DK, har et arbejde i DK (eller sverige, det spurgte jeg om oppe) er jeg så selvforsørgende? Jeg beder jo ikke om noget fra nogen, Vi passer jo os selv?
Hvis/når vi flytter til sverige kan hun arbejde der imens sagen behandles? Har læst at det kræver et Holiday/work visum?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 16:46:58

Hvis I flytter til Sverige, kan du som dansk statsborger udmærket beholde både job og studie i Danmark. Du vil så fortsat betale dansk skat og modtage dansk SU.

Du vil også opnå status som EU-borger, uanset at du ikke arbejder i Sverige. At du alene bor i Sverige betyder bare, at du så opnår status som EU-borger via reglerne for "selvforsørgende". Du betragtes således som "selvforsørgende", fordi du ikke lever af svensk lønindkomst, pension, selvstændig virksomhed eller offentlig støtte i Sverige, men af midler, som er skaffet på en måde, der ikke har nogen forbindelse til Sverige.

Søger I FS i Sverige til din kone efter EU-reglerne, vil hun kunne begynde at søge arbejde - men kun i Sverige - lige så snart I har modtaget bevis på, at myndighederne har modtaget jeres ansøgning.

Opholdskortet er således alene en dokumentation af de rettigheder, din kone har til at være i Sverige. Selve rettighederne opnår hun derimod i samme øjeblik, du registrerer dig som værende bosat i Sverige og fortæller de svenske myndigheder, at du har taget din kone med dig.

Sådan burde det i øvrigt også være i Danmark, hvis I engang flytter tilbage til Danmark efter EU-reglerne, men det er Udlændingeservice desværre ikke enig i. Så også her er der problemer i Danmark.

At du er skuffet over Danmark, kan jeg for så vidt godt forstå. Jeg og de fleste andre faste skribenter i forum har det nok bare sådan, at vi forlængst har mistet enhver form for illusioner om, at "Danmark er det bedste land i Verden" og specielt om, at den danske udlændingepolitik på nogen som helst måde skulle være "fair".

Jeg er således på ingen måde overrasket over den behandling, som I har fået. Desværre.

AOR

Indlæg af AOR » 03.02.2009 19:11:04

Tak for info fundiver

Vi venter på svar fra ministeriet. De svare hurtigt, jeg tror det kommer i morgen.
Advokaten har også sendt en klage til ministeriet. Jeg ved det fordi vi modtog et kopi der havde gårdagens dato på.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2009 19:30:20

Ja I kan jo lige vente og se, hvilket svar I får fra ministeriet. Altså om din kone kan blive i Danmark under klagesagen eller ej.

Kan hun det kan I selvfølgelig købe jer noget tid ved at lade klagesagen køre. Men det er ikke sikkert, at resultatet bliver anderledes end, hvad det var i første omgang. Og i så fald har I reelt bare spildt jeres tid og udsat det hele yderligere.

Jeg ville derfor stadig vælge Sverigesløsningen, hvis jeg var i jeres situation, men får hun lov at blive under klagesagen kan I jo tage den lidt mere med ro m.h.t. jeres flytning til Sverige.

Flytter du til Sverige, medens klagesagen er under behandling, skal I bare fortælle de danske myndigheder dette, hvorefter klagen automatisk bortfalder. Eller sådan vil jeg i hvert fald tro, at det hænger sammen.

AOR

Indlæg af AOR » 04.02.2009 06:33:02

fundiver199 skrev:Ja I kan jo lige vente og se, hvilket svar I får fra ministeriet. Altså om din kone kan blive i Danmark under klagesagen eller ej.

Kan hun det kan I selvfølgelig købe jer noget tid ved at lade klagesagen køre. Men det er ikke sikkert, at resultatet bliver anderledes end, hvad det var i første omgang. Og i så fald har I reelt bare spildt jeres tid og udsat det hele yderligere.

Jeg ville derfor stadig vælge Sverigesløsningen, hvis jeg var i jeres situation, men får hun lov at blive under klagesagen kan I jo tage den lidt mere med ro m.h.t. jeres flytning til Sverige.

Flytter du til Sverige, medens klagesagen er under behandling, skal I bare fortælle de danske myndigheder dette, hvorefter klagen automatisk bortfalder. Eller sådan vil jeg i hvert fald tro, at det hænger sammen.
Tak fundiver

Vi venter spændt på svar idag...

Besvar