kan hun blive ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

kan hun blive ?

Indlæg af gambler » 23.09.2022 12:03:19

hej, jeg søger lidt info om, min kone kan blive, hvis jeg dør ?

hun kom til DK i marts 2017 - vi fik FS tilkendt i november 2017

hun begyndte at arbejde (lidt) i december 2017, og fik et (cirka) 125 timers job i maj 2018, og haft det lige siden

der ingen børn, eller andre forhold der skulle hjælpe, men det ville være rart med en antydning om der mulighed for
at hun kan blive

på forhånd mange tak for svar !

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: kan hun blive ?

Indlæg af mh1 » 28.09.2022 06:15:06

https://nyidanmark.dk/da/Din-situation- ... mlivsophør
"Særligt om dødsfald

Der gælder særlige muligheder for at bevare en opholdstilladelse, hvis din ægtefælle/samlever dør. Udlændingestyrelsen kan undlade at inddrage opholdstilladelsen, hvis grunden til, at samlivet ophører, er, at din ægtefælle eller samlever, som du er blevet familiesammenført med, er død. Dette gælder også, selvom du kun har opholdt dig her i landet i kortere tid.

For at det kan blive aktuelt at bevare en opholdstilladelse i denne situation, skal du have udvist vilje og evne til at integrere dig i Danmark.

Der vil i den forbindelse kunne lægges vægt på, om du fx har fået arbejde her i landet, eller om du har påbegyndt eller gennemført en uddannelse her i landet. Hvis du ikke er i arbejde eller under uddannelse, kan der lægges vægt på, om du er aktivt jobsøgende, deltager i danskuddannelse, tager aktivt del i foreningsliv eller lokalsamfundet mv. Også deltagelse i eventuelle børns institution, skole og fritidsaktiviteter (fx bestyrelsesarbejde eller trænergerning) kan tillægges vægt.

Hvis du har opholdt dig 2 år eller mere i Danmark frem til tidspunktet for din ægtefælle/samlevers død, anses det som udgangspunkt for tilstrækkeligt til, at opholdstilladelsen ikke inddrages, hvis du har udvist vilje og evne til at lade dig integrere i det danske samfund.

Har du opholdt dig mindre end 2 år i Danmark, vil Udlændingestyrelsen også kunne undlade at inddrage opholdstilladelsen, hvis du har opnået en forholdsvis stærk tilknytning til Danmark. I vurderingen af, om det er tilfældet, vil indgå din vilje og evne til at integrere dig, fx om du har arbejde eller er under uddannelse her i landet."
mh
Rådgiver for ÆUG

gambler
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16.01.2017 09:50:07

Re: kan hun blive ?

Indlæg af gambler » 28.09.2022 12:31:09

mange tak MH :!:

sorry, troede ikke det var beskrevet som mulighed på nyidanmark, hvor jeg selv havde kunnet finde det, men godt vi har dig ;-)

Besvar