Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 06.06.2022 13:01:23

Hej alle glade mennesker :D

Jeg har en kæreste, som kommer fra Kenya, men studere i Italien via et studievisa.

Hun taler flydende engelsk ligesom mig og vores kommunikation er derfor legende let.
Vi søger dog muligheden for at kunne leve i Danmark, hvilket tydeligt rejser en del spørgsmål.
Vi kan umiddelbart ikke finde nogle udfordringer i henhold til at det skulle kunne lade sig gøre, andet end papirarbejde, ventetid og at hun skal lære dansk.

Vi har tænkt på følgende:

Jeg flytter til Italien og finder et andet job, lever der med hende og giver hende EU rettigheder via mig og et ægteskab i Italien - flytter så tilbage når reglerne tillader det.
Hun forslog selv Sverige, fordi sproget er langt lettere for os begge ( de taler klart bedre engelsk der end i Italien) og hun har allerede en veninde derovre og jeg har kan nemt komme til min familie og venner, ved blot at smutte over broen.

Men Danmark er også en mulighed. Jeg har 3 minutter til mit nuværende job på cykel med en 4 dages arbejdsuge og jeg har de 107.000kr som garanti og har familie og venner inden for rækkevidde, som alle støtter vores planer.

Så mine spørgsmål er:

Hvor lang er behandlingstiden fra at vi bliver gift til hun må arbejde her i landet?

Hvis hun bliver gravid, hvilke rettigheder har barnet - hvis/før/efter vores ægteskab er godkendt?

Får man gradvist de 107.000kr tilbage, i takt med at man gennemføre de forskellige integrationstrin, som f.eks dansk undervisning osv.?

Er der noget åbenlyst jeg har overset i mine tanker omkring vores planer?

På forhånd tak for enhver hjælp nogen kan bidrage med. Jeg har aldrig prøvet dette før og tænker at små skridt ad gangen, kan lede til en langt mindre stresset proces, med mere plads til kærlighed og nydelse af livet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af mh1 » 24.06.2022 06:42:17

EU-reglerne er langt de letteste at benytte, og i og med du allerede tænker på at påbegynde familiesammenføring ved at bo en periode i Italien, kan du jo benytte dem ved at gøre den periode min. tre måneder lang, og så flytte med din ægtefælle til DK som EU-borger og ægtefælle til EU-borger. Hvis du kan få orlov fra dit job, vil det være optimalt.

Udfordringerne ved at benytte de danske regler er bl.a. kravet om bestået sprogprøve, og sagsbehandlingstiden, som kan være lang, også når man opfylder alle krav.

Hvis du vil kunne pendle til dit job i DK fra Sverige, er det naturligvis også en måde at benytte EU-reglerne på. Cyklen må du vist gerne få med i toget. Og også hvis I tager turen til Sverige, behøver det kun at være mindst 3 måneder. Gerne 4, fordi der er større risiko for mistanke om en proforma-flytning når man smutter over Øresund, end når man flytter til Italien.
mh
Rådgiver for ÆUG

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 09.07.2022 18:53:55

Tusind tak for dit svar :D

Jeg er lidt overrasket over reglerne, men må indrømme at skulle køre frem og tilbage i 4-5 måneder, er en lille udfordring i forhold til at give min kæreste en bedst mulig start på et liv sammen med mig.

De danske regler ville faktisk være ok, selv med de 100Kkr og papirarbejdet. Og selv sproget er jeg ret sikker på at vi klare ret fornuftigt, især med vores fælles indsats.

Hvor kan jeg læse mere om reglerne henne, hvor det fremgår at minimum 3 måneder er nok til at give hende EU rettigheder?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af mh1 » 15.07.2022 08:29:29

mh
Rådgiver for ÆUG

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 16.07.2022 12:28:24

Tak for det :D

Men når jeg læser reglerne igennem, så rammes jeg hurtigt af lidt forskellige forhold omkring at jeg nærmest skal overbevise det Svenske system om at jeg gerne vil være der i minimum 12 måneder, hvilket kræver at jeg sælger min nuværende lejlighed og køber en lignende i Sverige, da alle reglerne om beboelse osv. er de samme som i Danmark - så jeg kan ikke bare leje noget midlertidigt og beholde min nuværende lejlighed og evt. leje den ud?
For jeg tænker de kigger alt igennem, netop for at sikre sig at den åbenlyse Svenske metode, ikke bliver benyttet i en for overvejende grad.

Vi tænker ikke rigtig over det, fordi jeg ligner en der er noget yngre og hun opføre sig meget modent af sin alder - men vi er hhv. 31 og 43. Og så ser jeg reglen om at de straks tænker proforma, så snart det er 10 års forskel eller mere. Bliver det et problem for os?

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 07.08.2022 20:34:56

Hov.

Har læst mig frem til at en aldersforskel ikke betyder noget, hvis man gifter sig efter EU regler frem for de Danske - korrekt forstået??
Og er det 10 eller 12 år med de Danske regler??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af skaanebo » 07.08.2022 21:08:01

Ved EU-regler er det korrekt forstået.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af mh1 » 08.08.2022 17:00:17

Ved EU-regler er det myndighederne, som skal bevise proforma, mens det ved nationale regler er ægteparret, som skal bevise at det ikke er.

Du behøver ikke sælge din danske bolig, at sætte den til leje er nok. Hvis den ligger langt fra, hvor du vil bo i Sverige, og du ikke pendler og overnatter i DK, er der kun lille risiko for at det vil vække mistanke, at du ikke fluks sælger eller udlejer boligen. EU-Metoden er vel afprøvet, også af boligejere.

MEN du skal for at blive registreret i Sverige erklære at du vil blive de 12 mdr. Der er ingen bøde for at skifte mening og flytte væk efter tre-fire mdr., så det kan du roligt planlægge ud fra.
mh
Rådgiver for ÆUG

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 08.08.2022 18:14:03

mh skrev:
08.08.2022 17:00:17
Ved EU-regler er det myndighederne, som skal bevise proforma, mens det ved nationale regler er ægteparret, som skal bevise at det ikke er.

Du behøver ikke sælge din danske bolig, at sætte den til leje er nok. Hvis den ligger langt fra, hvor du vil bo i Sverige, og du ikke pendler og overnatter i DK, er der kun lille risiko for at det vil vække mistanke, at du ikke fluks sælger eller udlejer boligen. EU-Metoden er vel afprøvet, også af boligejere.

MEN du skal for at blive registreret i Sverige erklære at du vil blive de 12 mdr. Der er ingen bøde for at skifte mening og flytte væk efter tre-fire mdr., så det kan du roligt planlægge ud fra.
Hvis man pendler frem og tilbage - jeg har 1 time og 20 min ca. i forhold til 3 min på cykel nu. Men bilen tåler snildt køreturen... og det er jo en Volvo :lol:

Behøver jeg strengt taget at finde et andet job, eller vil pendling være ok, fordi det ses som værende ok at beholde et job indtil man finder et andet - hvilket kan tage tid??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af skaanebo » 08.08.2022 18:51:37

Pendling vil være OK, men så skal du sørge for, at du enten sælger eller fremlejer din bolig til nogen, du ikke er i nær familie med, sådan så der ikke kan opstå mistanke om proformaflytning.

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 08.08.2022 19:04:09

Er følgende information korrekt - jeg mener betyder det 5K for en person og 8,5K for 2 personer?

"For 2022 the standard amount is

SEK 5,158 for a single adult
SEK 8,520 for cohabiting spouses or cohabiting partners"

https://www.migrationsverket.se/English ... weden.html

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af skaanebo » 08.08.2022 19:16:58

De beløb gælder kun ved ansøgning efter national svensk lovgivning, IKKE efter EU-regler.

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 08.08.2022 19:25:32

skaanebo skrev:
08.08.2022 18:51:37
Pendling vil være OK, men så skal du sørge for, at du enten sælger eller fremlejer din bolig til nogen, du ikke er i nær familie med, sådan så der ikke kan opstå mistanke om proformaflytning.
Ah.... det burde være muligt. Det gælder jo blot om at have en kontrakt som bevis - korrekt?

TAH
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06.06.2022 11:14:39

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af TAH » 08.08.2022 19:28:00

skaanebo skrev:
08.08.2022 19:16:58
De beløb gælder kun ved ansøgning efter national svensk lovgivning, IKKE efter EU-regler.
Så en lejet bolig i fornuftig størrelse og vi kan tage vare på os selv, så er der ikke nogen der blander sig i min/vores økonomi?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Gifte sig med Kenyansk kvinde der studere i Italien

Indlæg af skaanebo » 09.08.2022 07:25:46

TAH skrev:
08.08.2022 19:25:32
skaanebo skrev:
08.08.2022 18:51:37
Pendling vil være OK, men så skal du sørge for, at du enten sælger eller fremlejer din bolig til nogen, du ikke er i nær familie med, sådan så der ikke kan opstå mistanke om proformaflytning.
Ah.... det burde være muligt. Det gælder jo blot om at have en kontrakt som bevis - korrekt?
Fremlejekontrakt for mindst 12 måneder + nye beboere skal være folkeregistreret på adressen + de skal have et almindeligt forbrug af el, vand og varme.

Besvar