Familiesammenføring med filippiner

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mitsu

Familiesammenføring med filippiner

Indlæg af Mitsu » 19.01.2009 19:04:06

Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan svare på. Jeg blev gift på filippinerne d. 15 december 2008 med en filippinsk pige. Jeg flytter til flensborg her d. 1 februar og skal så begynde at søge familiesammenøring, men jeg er arbejdsløs, så ville høre om der er nogen der ved om jeg stadigvæk kan søge, jeg må tage 3 måneders dagpenge med derned, eller skal jeg vente med søge til jeg har fået et arbejde? Håber i kan hjælpe mig...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2009 21:13:09

Ja det er så netop et af de få områder, hvor der stadig hersker lidt usikkerhed. I princippet er du som jobsøgende at regne for "arbejdstager", forudsat at du aktivt søger job i det land, hvor du bor. Altså i dette tilfælde Tyskland. Men ser Udlændingeservice også sådan på det? Jeg ved det simpelthen ikke, men hvorfor ikke bare ringe til dem og spørge?

Før I kan søge tilbage til Danmark, skal du jo have boet mindst 10 uger i Tyskland, og din kone skal have boet sammen med dig. Hvilket jo kræver, at hun kommer til Tyskland på turistvisum. Som det tager tid at få.

Der går altså dermed under alle omstændigheder noget tid, før I kan søge, og med lidt held har du vel fundet dig et job inden da? Et hvilket som helst job, hvis det er nødvendigt af hensyn til familiesammenføringssagen.

Kontakt i givet fald nogle af de mange vikarbureauer, som vi har i Danmark. Det skulle være mærkeligt, om de ikke kunne skaffe dig èt eller andet i løbet af en uges tid eller to, hvis du er villig til lidt af hvert. Og så er du i hvert fald "selvforsørgende" og dermed omfattet af reglerne.

Besvar