Min kone og jeg bor på 5. år sammen i DK. Så langt, så godt!
Nu er der imidlertid kommet nogle muligheder for, at jeg - på et tidspunkt - via mit arbejde kan blive udstationeret i kortere eller længere varighed i andre lande. Det skal siges at det ikke er et ”siciliansk tilbud”, men noget man selv søger om. Og jeg har altid godt kunnet tænke mig at prøve at arbejde i udlandet i en periode.
Men der er jo lige et lille aber dabei…
Hvis det er et længerevarende ophold, så øjner jeg nogle problemer med min kones opholdstilladelse. Hvis jeg rejser alene ud i verden, og hun bliver hjemme, så vil hun kunne miste sin OT pga. at vi ikke længere er samlevende. Rejser hun med mig, så vil hun også miste sin OT pga. at hun er væk fra Danmark i for lang tid.
Hvis min kone bliver i Danmark, hvor længe må jeg så opholde mig i udlandet inden for en given periode, før US siger ”Nu er I ikke reelt samlevende længere”?
Som jeg læser dispensationsreglerne, så kan man ganske vist godt bevare sin OT ved udstationering – men kun hvis det er den udenlandske ægtefælle, der bliver udstationeret! Jeg synes ikke jeg kan se tilsvarende dispensationsmuligheder, hvis det er den danske part, der bliver udstationeret?
Og har det nogen betydning, om en udstationering er frivillig eller tvungen?
Bortfald af opholdstilladelse ifm. udstationering
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Bortfald af opholdstilladelse ifm. udstationering
Oplysningerne er naturligt nok rettet mod udlændingen, men at man følger sin danske ægtefælle på udstationering er altså også et ‘velbegrundet forhold’. I kan altså søge dispensation for bortfald, og en dispensation kan muligvis forlænges, hvis udstationeringen gør, eller ændres til et andet land. Husk dog at følge op på ansøgninger og søge til rette tid.
Og nej, det er ligemeget om udstationeringen er frivillig eller ej.
Og nej, det er ligemeget om udstationeringen er frivillig eller ej.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG