Aktindsigt

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
spørger

Aktindsigt

Indlæg af spørger » 16.10.2018 09:57:36

Hej, er der nogen jurister herinde, som kan gøre mig klogere på om hvorvidt en anmodning om aktindsigt må ske anonymt? Jeg har ingen steder i lovtekster læst at det er krav at oplyse navn og adresse, når man har bedt om st få dokumenterne pr e-mail.
Er desuden klar over at man skal afgrænse det ønskede så vidt muligt samt alle andre kriterier når man søger om aktindsigt, men lige det her med, om det må ske anonymt, har jeg ikke ku læse om nogen steder...
Jeg er 99 pct sikker på at det må ske anonymt, men vil gerne være det 100 pct. Mange myndigheder publicerer fx deres afgørelser (med ekstrahering), journalister har ret til st få fat i dokumenter osv., selvom man ikke er part i sagen.

Vh
Spørger

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Aktindsigt

Indlæg af mh1 » 17.10.2018 20:24:19

Enhver borger kan anmode om aktindsigt, men har ikke adgang til alt. Der kan fx være akter, som af hensyn til en persons sikkerhed ikke kan udleveres til bestemte personer. Der er (naturligvis) videre adgang til aktindsigt i egne sager end til andres, og forskere og journalister har ret til mere end privatpersoner, så myndighederne er nødt til at vide, hvem der anmoder.

https://www.hosfrede.dk/Admin/Public/Do ... ndsigt.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar