Hejsa alle!
Først og fremmest tak for den information man kan finde herinde. Det har virkelig hjulpet i afklaringen af min problemstilling, men ikke helt.
Jeg har derfor følgende spørgsmål omkring familiesammenføring. Min kæreste bor i Tyrkiet og vil gerne flytte til Danmark august næste år (2019) for at bo hos mig samt læse en kandidatuddannelse ovenpå hendes økonomi bachelor fra Tyrkiet (privat universitet). Vi har mødt hinanden på udveksling og har haft et forhold i ca. 7 måneder. Lidt om os: Jeg er uddannet økonom fra universitet, har fast job, egen bolig og er 29 år gammel. Hun læser på en bachelor i økonomi i Tyrkiet og er fyldt 22 år.
Jeg har undersøgt muligheden for FS og reglerne for ægteskab / fast samlever reglerne. Der hvor vi har problemer er bl.a. reglerne for fast samliv & 24-års reglen. Mit spørgsmål går på, hvordan "fast samliv" skal tolkes? Vi har ikke boet på samme adresse, men er ofte på besøg i Tyrkiet og hun på besøg i Danmark - men vi synes begge, at ægteskab er en ret stor ting, hvorfor det umiddelbart ikke er førsteprioritet for at få FS til at lykkedes (Der kan dog ske meget på et år).
Umiddelbart, så ligner det, at min stilling går under DISCO-08 listen (263100) er på positivlisten, så det burde give dispensation fra 24-års reglen, ik'?
Hvordan skal vi tackle fast samliv? Er den eneste løsning ægteskab?
Er der andre forhold vi skal være opmærksomme på? Vi vil gerne, således hun kan søge om optagelse på videregående uddannelse fra sommeren næste år og kan undgå egenbetaling for kandidaten.
Jeg ser frem til gode input - på forhånd tak.
FS spørgsmål (Tyrkiet)
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: FS spørgsmål (Tyrkiet)
I kan KUN 'tackle' samliv ved at faktisk bo sammen i ca. 18 mdr., registreret i det offentlige system på samme adresse.
Hun vil kun kunne være fritaget for egenbetaling for uddannelsen, hvis hun er familiesammenført (= har en opholdstilladelse der kan gøres permanent).
Det er ikke en selvfølge at hun bliver optaget på en uddannelse i DK. Hun skal have sin uddannelse godkendt, og det kan selvsagt først ske efter at hun er færdig med bacheloren. Læs: https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse- ... -vurdering
Så måske skulle I se, om I er klar til at blive gift når næste sommer nærmer sig.
Hvis du kan få den rette DISCO-kode kan der dispenseres for alderskravet og evt. for andre krav, men ikke fx kravet om ægteskab eller 18 mdrs. samliv og at du skal kunne forsørge hende.
Hun vil kun kunne være fritaget for egenbetaling for uddannelsen, hvis hun er familiesammenført (= har en opholdstilladelse der kan gøres permanent).
Det er ikke en selvfølge at hun bliver optaget på en uddannelse i DK. Hun skal have sin uddannelse godkendt, og det kan selvsagt først ske efter at hun er færdig med bacheloren. Læs: https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse- ... -vurdering
Så måske skulle I se, om I er klar til at blive gift når næste sommer nærmer sig.
Hvis du kan få den rette DISCO-kode kan der dispenseres for alderskravet og evt. for andre krav, men ikke fx kravet om ægteskab eller 18 mdrs. samliv og at du skal kunne forsørge hende.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG