Besøg i DK samtidig med at man søger FS ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alf

Besøg i DK samtidig med at man søger FS ?

Indlæg af Alf » 17.12.2008 11:45:32

Hej

Kan nogen fortælle mig, om det er muligt for min kone, at søge visum og besøge mig her i DK medens at vores sag om FS bliver behandlet ?

Jeg har selv været af den opfattelse at det ikke er muligt, men er kommet i tvivl. Har prøvet at læste om det, men er stadigvæk i tvivl, om det kan lade sig gøre. Så vidt jeg kan læse mig til, så må hun gerne komme til landet, hvis hun kan opnå visum. Kan nogen bekræfte / afkræfte det ?

Venlig hilsen Alf

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2008 20:43:28

Jeg er bange for, at "fælden klapper", hvis man først har indleveret en ansøgning om familiesammenføring ved en dansk ambassade i udlandet. Turistvisum udstedes nemlig ikke i situationer, hvor der er en bestyrket mistanke om, at ansøger ønsker at tage fast ophold i Danmark. Og det må man jo i høj grad sige er tilfældet, hvis man allerede har afleveret en ansøgning om familiesammenføring.

Hvis man gerne vil være sammen i Danmark, medens ansøgningen behandles, skal 3. lands borgeren derfor indrejse til Danmark på turistvisum (eller et andet gyldigt visum) og aflevere ansøgningen direkte til Udlændingeservice.

Om dette overhovedet kan svare sig, afhænger dog af, om man skal stille bankgaranti for at få et turistvisum. Samt af hvor lang sagsbehandlingstiden er for henholdsvis turistvisum og familiesammenføring.

Hvis det f.eks. tager 2 måneder at få et turistvisum og 3 måneder at få familiesammenføring, så kan man vel lige så godt spare sig selv og myndighederne for den ulejlighed, som det giver at søge om begge dele, og samtidig få opholdstilladelsen 2 måneder tidligere ved at søge om den med det samme.

Men er Udlændingeservice 16 eller bare 7 måneder om at behandle en ansøgning om familiesammenføring, så er situationen naturligvis en helt anden. Et godt råd er derfor på forhånd at undersøge, om ens ansøgning vil falde ind under den kategori, der betragtes som "komplicerede sager".

For "ukomplicerede sager" har Udlændingeservice et mål om maximalt 3 måneders sagsbehandlingstid, men for de "komplicerede sager" er målet sat så uambitiøst som 7 måneder. Og overholdes desuden ikke i en betydelig del af sagerne.

Alf

Indlæg af Alf » 17.12.2008 22:35:54

Hej

Tak for svaret :-)

Det eneste vi gerne ville det var at have en uges ferie sammen her i DK, men jeg ved godt, det der med bestyrket mistanke om at ansøgeren vil blive i landet. jeg er også selv negativ og tror ikke at det kan betale sig at søge.

Hvad jeg ved, så må de ikke forlange bankgaranti når man søger om visum til ægtefælle, uanset hvad, er det ikke korekt ?

Konen afleverede sin del af ansøgningen den 14 november på ambassaden i Moskva, og jeg sendte min del den 17 November, jeg har ringet til US for at være sikker på at de havde modtaget begge ansøgninger rettidig, fik pænt at vide at hendes var modtaget den 21 og min den 18, fik også at vide at vi ville få et kvitteringsbrev inden 6 uger, regnet fra den 21 november.

Vi ser frem til at modtage det brev, så vi kan få vished for hvilken bunke vi er havnet i, jeg frygter at vi ryger i 7 mdr. bunken, da jeg har 2 særbørn, men det vil tiden jo vise :roll:

Mvh. Alf

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 18.12.2008 09:29:16

Hej Alf
Det spørgsmål har min mand og jeg også stillet os,da der i FS papierne,står at hvis ægtefællen kommer til DK før der er en afgørelse,skal man fortælle det til US.Jeg ringede til vores sagsbehandler,der sagde at så snart min mand evt kom til DK ville han få proceuelt ophold og han kan jo kun komme ind i DK med visum.Og når de skriver det i deres breve må det jo være muligt.Min sagsbehandler kunne dog ingenting sige ang. visum det var ikke hendes bord.Så jeg ringede til visum kontoret og ja alle kan søge visum også når der samtidingt søges FS.Vi har lige ansøgt visum og hvis det bliver afslået er det endnu et brugbart papir til den ombudsmandssag hele vores sag bliver til når alt er overstået.Et papir som bevis på MIS vejledning,da det jo er falske forhåbninger at skrive at agtefællen får procesuelt ophold når ægtefællen kommer,hvis det i virkeligheden er praksis at alle der søger FS får afslag på visum....Så vi forsøger og så må vi se hvad der sker...
Good luck with ur case..
Julehilsen fra Conni der ikke er i julehumør....
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse - hvis vi har modet til at forfølge dem.(Disney)

hfb

Indlæg af hfb » 18.12.2008 11:54:25

COkoye

Hvis ikke jeg husker forkert står de samme ting i ansøgningen eller vejledningen hertil. Så US har ret :shock:

Besvar